TY - BOOK
T1 - Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010
AU - Malmivuo, Mikko
AU - Luoma, Juha
N1 - Project code: 10404
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilö- ja
pakettiautojen talvirenkaiden tyyppiä ja kuntoa talvella
2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001
havaintoihin. Lisäksi selvitettiin, tuntevatko
kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat
talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikoihin. Tutkimukseen
osallistui yhteensä 1 508 henkilö- ja pakettiautoa ja
kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden
vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai välttävä
(alle 5,5 mm), osuus oli vähentynyt talven 2001 noin 15
%:sta tutkimustalven 2010 4 %:iin. Talvella 2010
kuitenkin 8,6 %:ssa autoista oli vähintään yksi huono tai
välttävä rengas. Huonoimmat renkaat löytyivät molempina
talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein
joku muu päätti auton talvirenkaista. Henkilöautoissa
nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin
samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 %), mutta
pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli
vähentynyt (6,2 % ? 3,1 %). Kun talvella 2001 renkaiden
kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli
tällaisten arviointien määrä talvella 2010 huomattavasti
pienempi. Kuljettajista noin 79 % arvioi, että nykyinen
pakollinen talvirenkaiden käyttöaika 1.12.-28.2. on
sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sitä mieltä,
että käyttöaikaa tulisi pidentää. Vastaajista 89 % oli
sitä mieltä, että nykyinen nastarenkaiden sallittu
käyttöaika marraskuun ensimmäisestä päivästä pääsiäisen
jälkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka jälleen kaikki
loput toivoivat ajan pidentämistä. Vastaajista 74 % ei
kannattanut nastarenkaiden käytön rajoittamista tietyillä
alueilla. Vastanneista 15 % kannatti nastarenkaiden
käytön rajoittamista lisämaksuilla, mutta 11 % toivoi,
että rajoittamiseen löydettäisiin jokin muu ratkaisu.
Selvityksen keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin, että
talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta
2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa on
vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas,
jota voi pitää vaihtokuntoisena. Lisäksi todettiin, että
nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa
kunnossa. Näitä puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa
korostaa.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilö- ja
pakettiautojen talvirenkaiden tyyppiä ja kuntoa talvella
2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001
havaintoihin. Lisäksi selvitettiin, tuntevatko
kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat
talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikoihin. Tutkimukseen
osallistui yhteensä 1 508 henkilö- ja pakettiautoa ja
kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden
vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai välttävä
(alle 5,5 mm), osuus oli vähentynyt talven 2001 noin 15
%:sta tutkimustalven 2010 4 %:iin. Talvella 2010
kuitenkin 8,6 %:ssa autoista oli vähintään yksi huono tai
välttävä rengas. Huonoimmat renkaat löytyivät molempina
talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein
joku muu päätti auton talvirenkaista. Henkilöautoissa
nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin
samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 %), mutta
pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli
vähentynyt (6,2 % ? 3,1 %). Kun talvella 2001 renkaiden
kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli
tällaisten arviointien määrä talvella 2010 huomattavasti
pienempi. Kuljettajista noin 79 % arvioi, että nykyinen
pakollinen talvirenkaiden käyttöaika 1.12.-28.2. on
sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sitä mieltä,
että käyttöaikaa tulisi pidentää. Vastaajista 89 % oli
sitä mieltä, että nykyinen nastarenkaiden sallittu
käyttöaika marraskuun ensimmäisestä päivästä pääsiäisen
jälkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka jälleen kaikki
loput toivoivat ajan pidentämistä. Vastaajista 74 % ei
kannattanut nastarenkaiden käytön rajoittamista tietyillä
alueilla. Vastanneista 15 % kannatti nastarenkaiden
käytön rajoittamista lisämaksuilla, mutta 11 % toivoi,
että rajoittamiseen löydettäisiin jokin muu ratkaisu.
Selvityksen keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin, että
talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta
2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa on
vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas,
jota voi pitää vaihtokuntoisena. Lisäksi todettiin, että
nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa
kunnossa. Näitä puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa
korostaa.
KW - winter tyres
KW - studded tyres
KW - traffic safety
M3 - Report
SN - 978-951-38-7657-9
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -