@book{b9affa5b01634990b7c9aeab3d38701f,
title = "Tanskan tielaitoksen k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}n matka-aikaennustemallin soveltuvuus Suomeen",
abstract = "Tiehallinnon liikenteen hallinnan toimintalinjojen mukaan Tiehallinto tuottaa ajantasaisen tiedon ja ennusteen ruuhkautumisherkkien tieosien liikenteen sujuvuudesta vuoteen 2008 menness{\"a}. Tanskan tielaitos k{\"a}ytt{\"a}{\"a} lyhyen aikav{\"a}lin matka-aikaennusteita osana liikenteenhallintaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} eritt{\"a}in vilkkaalla moottoritiell{\"a} M3 K{\"o}{\"o}penhaminan ymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. Tanskan tielaitoksen soveltama malli on regressiomalli ja se perustuu ennustehetke{\"a} edelt{\"a}neiden ajanjaksojen matka-ajan minuuttikeskiarvojen ja vastaavien historiakeskiarvojen erotuksiin. Hankkeen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} Tanskan tielaitoksella k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevan matka-ajan ennustemallin sopivuutta Suomen olosuhteisiin. Arvio perustui testimalleihin, jotka tehtiin Tiehallinnon matka-aikaj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} kootuilla matka-aika-aineistoilla. Tutkimus perustui kahteen erityyppiseen kohteeseen: Keh{\"a} I edusti kaupunkiseutujen vilkasliikenteisi{\"a} v{\"a}yli{\"a} ja Lahden ja Heinolan v{\"a}linen tieosuus valtatiell{\"a} 4 lomaliikenteen ruuhkauttamia p{\"a}{\"a}tiejaksoja. Mallit muodostettiin Tanskan tielaitoksen k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a} mallia mukaillen. Mallit tehtiin kuitenkin mm. kattamaan pelkkien ruuhka-aikojen sijaan koko vuorokausi ja kaikki viikonp{\"a}iv{\"a}t. Lis{\"a}ksi ennustesuureeksi valittiin matka-ajan mediaani Tanskassa k{\"a}ytetyn keskiarvon sijaan. Mallin tekoon ja testaukseen k{\"a}ytettiin eri aineistoja. Testiaineiston mukaan 15 minuutin ennustemalli kykeni ennustamaan sujuvan liikenteen oikein 96–99-prosenttisesti Otaniemi–Perkkaa-tiejaksoa lukuun ottamatta, jossa osuus oli 83 prosenttia. Oikein ennustettujen osuus laski sujuvuuden alentuessa. Tutkimuksessa kokeiltiin kahta erimittaista ennustejaksoa: 15 ja 30 minuuttia. Ruuhkaliikenteess{\"a} oikein tehtyjen 15 minuutin ennusteiden osuus oli tiejaksosta riippuen 5–9 prosenttiyksikk{\"o}{\"a} parempi kuin 30 minuutin ennusteilla. Ennustemalli vaikutti soveltuvan parhaiten tiejaksoille, joilla oli s{\"a}{\"a}nn{\"o}llisesti voimakas ruuhka. Tanskan tielaitoksen soveltaman mallin kaltaista viimeisiin mittauksiin ja historiakeskiarvoihin perustuvaa regressioyht{\"a}l{\"o}pohjaista matka-aikaennustetta suositellaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n lyhyill{\"a} tiejaksoilla, joilla on s{\"a}{\"a}nn{\"o}llinen voimakas ruuhka tai vaihtoehtoisesti aina sujuva liikenne. Lis{\"a}ksi suositellaan, ett{\"a} mallit tehd{\"a}{\"a}n viiden minuutin mediaaneihin perustuviksi. Jos minuuttimediaania kuitenkin halutaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a}, suositellaan aineiston suodatusmenetelm{\"a}{\"a} kehitett{\"a}v{\"a}n. Suosituksena on my{\"o}s, ett{\"a} ennusteiden laatua arvioidaan sujuvuusluokittain.",
keywords = "forecasts, modelling, test, evaluation, highway, transport",
author = "Satu Innamaa and Anne Silla",
note = "Alternative report identifier TIEH 3201002, online version TIEH 3201002-v 41 s. + liitt. 27 s.",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-803-729-9",
series = "Tiehallinnon selvityksi{\"a}",
number = "26/2006",
publisher = "Tiehallinto",
address = "Finland",
}