Abstract
Väyläviraston keskeiset liikenneturvallisuuden arviointiohjelmat ovat Tarva (Turvallisuusvaikutusten arviointi vaikutuskertoimilla) ja IVAR (Tieverkon investointihankkeiden vaikutusten arviointiohjelmisto). Nykytilanteessa haasteena ovat IVARja Tarva MT -ohjelmien rakenteelliset ja periaatteelliset erot sekä turvallisuusmallien eroavuudet. Tämän työn tavoitteena oli kehittää Tarva MT -ohjelman onnettomuusmallinnusta ottaen huomioon IVAR-ohjelman tarpeita.
Tarva MT -ohjelma on maanteiden turvallisuuden arviointeihin kehitetty ohjelma, jolla voidaan arvioida eri tienkohtien nykyistä turvallisuutta sekä tienparannustoimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia ja kustannustehokkuutta. Nykytilan turvallisuustilanne arvioidaan empiirisellä Bayesin menetelmällä onnettomuushistorian ja -mallin tietoja yhdistämällä.
Työn tuloksena Tarva MT -ohjelman onnettomuusluokkajako uudistettiin ja risteämisonnettomuudet yhdistettiin samaan luokkaan kohtaamisonnettomuuksien kanssa. Muutos aiheuttaa päivitystarpeen myös tienparannustoimenpiteiden vaikutuskertoimiin.
Työssä tehtiin ehdotus uusista onnettomuusluokkakohtaisista (kohtaamis- ja risteämisonnettomuudet, jalankulku-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuudet sekä muut onnettomuudet) malleista linjaosuuksille tieryhmittäin (moottoritiet ja muut kaksi ajorataiset tiet, maaseudun muut päätiet, maaseudun alemman verkon tiet ja taajamamerkkitiet) sekä liittymille. Uusi mallirakenne huomioi entistä paremmin erityyppiset tienkohdat ja olosuhteet sekä onnettomuusaineiston laajuuden. Vasta mallinnustyön aikana esiin noussut ajatus yhdistää kohtaamis- ja risteämisonnettomuudet samaan luokkaan muutti radikaalisti mallinnusta. Siksi uusien mallien kokonaisvaikutuksia arvioitiin erillisessä selvityksessä ennen malliuudistuksen
vaatimien uudistusten toteuttamista Tarva MT -ohjelmassa. Näitä tarkasteluja on kuvattu tämän raportin liitteessä. Samassa yhteydessä päivitettiin myös Tarva MT vaikutuskertoimet kohtaamis- ja risteämisonnettomuuksien osalta (Malin ym. 2024).
Työn tuloksena henkilövahinko-onnettomuuksista johtuvien vakavien henkilövahinkojen laskentalogiikka (keskimääräisten vakavuustietojen perusteella) säilyy samana, mutta laskenta tehdään jatkossa erikseen linjaosuuksilla ja liittymissä.
Uudet mallit ja muuttujat otettiin käyttöön Tarva MT -ohjelmassa kevään 2024 päivityksestä alkaen. Ne ovat käytössä myös Tarva MT:n korvaavassa VALA MT -ohjelmassa.
Tarva MT -ohjelma on maanteiden turvallisuuden arviointeihin kehitetty ohjelma, jolla voidaan arvioida eri tienkohtien nykyistä turvallisuutta sekä tienparannustoimenpiteiden turvallisuusvaikutuksia ja kustannustehokkuutta. Nykytilan turvallisuustilanne arvioidaan empiirisellä Bayesin menetelmällä onnettomuushistorian ja -mallin tietoja yhdistämällä.
Työn tuloksena Tarva MT -ohjelman onnettomuusluokkajako uudistettiin ja risteämisonnettomuudet yhdistettiin samaan luokkaan kohtaamisonnettomuuksien kanssa. Muutos aiheuttaa päivitystarpeen myös tienparannustoimenpiteiden vaikutuskertoimiin.
Työssä tehtiin ehdotus uusista onnettomuusluokkakohtaisista (kohtaamis- ja risteämisonnettomuudet, jalankulku-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuudet sekä muut onnettomuudet) malleista linjaosuuksille tieryhmittäin (moottoritiet ja muut kaksi ajorataiset tiet, maaseudun muut päätiet, maaseudun alemman verkon tiet ja taajamamerkkitiet) sekä liittymille. Uusi mallirakenne huomioi entistä paremmin erityyppiset tienkohdat ja olosuhteet sekä onnettomuusaineiston laajuuden. Vasta mallinnustyön aikana esiin noussut ajatus yhdistää kohtaamis- ja risteämisonnettomuudet samaan luokkaan muutti radikaalisti mallinnusta. Siksi uusien mallien kokonaisvaikutuksia arvioitiin erillisessä selvityksessä ennen malliuudistuksen
vaatimien uudistusten toteuttamista Tarva MT -ohjelmassa. Näitä tarkasteluja on kuvattu tämän raportin liitteessä. Samassa yhteydessä päivitettiin myös Tarva MT vaikutuskertoimet kohtaamis- ja risteämisonnettomuuksien osalta (Malin ym. 2024).
Työn tuloksena henkilövahinko-onnettomuuksista johtuvien vakavien henkilövahinkojen laskentalogiikka (keskimääräisten vakavuustietojen perusteella) säilyy samana, mutta laskenta tehdään jatkossa erikseen linjaosuuksilla ja liittymissä.
Uudet mallit ja muuttujat otettiin käyttöön Tarva MT -ohjelmassa kevään 2024 päivityksestä alkaen. Ne ovat käytössä myös Tarva MT:n korvaavassa VALA MT -ohjelmassa.
Translated title of the contribution | Update of Tarva MT accident models |
---|---|
Original language | Finnish |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Finnish Transport Infrastructure Agency |
Number of pages | 36 |
Volume | 59 |
ISBN (Electronic) | 978-952-405-204-7 |
Publication status | Published - 2024 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Väyläviraston julkaisuja |
---|---|
Number | 59/2024 |
ISSN | 2490-0745 |