TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Hyvinkää-Hanko-rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Hyvinkää–Hanko-rataosalla (148 km) inventoitiin syyskuussa 2000 kaikki
radan ja tien 115 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeyksen
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lä-hestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Hyvinkää–Hanko-rataosalle jää 79 tasoristeystä, joissa 38:ssa on puomit ja
kolmessa tasoristeysvalo.
AB - Hyvinkää–Hanko-rataosalla (148 km) inventoitiin syyskuussa 2000 kaikki
radan ja tien 115 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeyksen
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lä-hestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Hyvinkää–Hanko-rataosalle jää 79 tasoristeystä, joissa 38:ssa on puomit ja
kolmessa tasoristeysvalo.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Hyvinkää-Hanko-rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -