Tasoristeysten turvallisuus Iisalmi-Ylivieska -rataosalla

Tapio Ahonen, Antti Seise, Erkki Ritari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Iisalmi–Ylivieska-rataosalla (154,2 km) tarkastettiin toukokuussa 2004 yhteensä 165 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin 8 metrin etäisyydeltä sekä tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä. Valokuvat otettiin myös radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista junan lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kahteen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia, tasoristeysten poistamisia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten tasoristeyksen poistaminen ja korvaavan tien rakentaminen sekä päällystetyn tien odotustasanteiden kunnostaminen. Kaikkien suositusten toteutuessa Iisalmi–Ylivieska-rataosalle jää 120 tasoristeystä, joista 15:ssä on puomit, kahdessa tasoristeysvalo ja yhdessä tasoristeysportaali.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages445
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE1185/05

Fingerprint Dive into the research topics of 'Tasoristeysten turvallisuus Iisalmi-Ylivieska -rataosalla'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this