TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Iisalmi-Ylivieska -rataosalla
AU - Ahonen, Tapio
AU - Seise, Antti
AU - Ritari, Erkki
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Iisalmi–Ylivieska-rataosalla (154,2 km) tarkastettiin toukokuussa 2004
yhteensä 165 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla.
Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin 8
metrin etäisyydeltä sekä tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä.
Valokuvat otettiin myös radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista junan
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin varoituslaitteiden ja
liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kahteen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia, tasoristeysten poistamisia
ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä.
Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten
tasoristeyksen poistaminen ja korvaavan tien rakentaminen sekä päällystetyn
tien odotustasanteiden kunnostaminen. Kaikkien suositusten toteutuessa
Iisalmi–Ylivieska-rataosalle jää 120 tasoristeystä, joista 15:ssä on puomit,
kahdessa tasoristeysvalo ja yhdessä tasoristeysportaali.
AB - Iisalmi–Ylivieska-rataosalla (154,2 km) tarkastettiin toukokuussa 2004
yhteensä 165 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla.
Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin 8
metrin etäisyydeltä sekä tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä.
Valokuvat otettiin myös radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista junan
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin varoituslaitteiden ja
liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kahteen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia, tasoristeysten poistamisia
ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä.
Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten
tasoristeyksen poistaminen ja korvaavan tien rakentaminen sekä päällystetyn
tien odotustasanteiden kunnostaminen. Kaikkien suositusten toteutuessa
Iisalmi–Ylivieska-rataosalle jää 120 tasoristeystä, joista 15:ssä on puomit,
kahdessa tasoristeysvalo ja yhdessä tasoristeysportaali.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Iisalmi-Ylivieska -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -