Kesäkuussa 2003 tarkastettiin rataosuudella Joensuu–Uimaharju kaikki 42
radan ja tien tasoristeystä. Etäisyysmittarilla mitattiin näkemät tieltä
radalle tien molemmista lähesty-missuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien
ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä
kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin vasem-malle ja oikealle
radalle päin ja tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä sekä radalta
suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Varoituslaitteiden
ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia kirjattiin muistiin. Tehtyjen mittausten ja havaintojen
perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimen-pidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kahteen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpitei-tä,
kuten varoituslaitteiden ja korvaavien teiden rakentamisia. Kolmas vaihe
sisältää tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä kuten
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Joensuu–Uimaharju-rataosuudelle jää 23 tasoristeystä, joista kymmenessä on
puomit ja yhdessä tasoristeysvalo.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Espoo |
---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
---|
Number of pages | 47 |
---|
Publication status | Published - 2004 |
---|
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
---|
Series | VTT Tutkimusraportti |
---|
Number | RTE2207/04 |
---|