TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Jyväskylä-Pieksämäki -rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalla (80 km) inventoitiin elokuussa 2000
kaikki radan ja tien tasoristeykset (29 kpl). Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmitta-rilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeyksen
lähialueen tien ja odo-tustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamit-tarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molem-mista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalle jää 13 tasoristeystä
AB - Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalla (80 km) inventoitiin elokuussa 2000
kaikki radan ja tien tasoristeykset (29 kpl). Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmitta-rilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeyksen
lähialueen tien ja odo-tustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamit-tarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molem-mista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalle jää 13 tasoristeystä
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Jyväskylä-Pieksämäki -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -