TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Kerava-Sköldvik-rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
AU - Ritari, Erkki
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Kerava–Sköldvik-rataosalla (28 km) inventoitiin huhtikuussa 2001 kaikki
18 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien
molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja
odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä
kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä suoraan eteen,
vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan
kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin
muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä
tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten,
havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin
tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin
toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen
suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm.
näke-märaivauksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen ainoa suositus koski asfaltoidun tien
odotustasanteen kunnostusta. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen lopullisesti
poistavan toimenpiteen: eritasoristeyksen rakentamisen. Kolmannen vaiheen
toteutuessa Kerava–Sköldvik-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joissa 16:ssa on
puomit.
AB - Kerava–Sköldvik-rataosalla (28 km) inventoitiin huhtikuussa 2001 kaikki
18 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien
molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja
odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä
kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä suoraan eteen,
vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan
kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin
muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä
tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten,
havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin
tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin
toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen
suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm.
näke-märaivauksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen ainoa suositus koski asfaltoidun tien
odotustasanteen kunnostusta. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen lopullisesti
poistavan toimenpiteen: eritasoristeyksen rakentamisen. Kolmannen vaiheen
toteutuessa Kerava–Sköldvik-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joissa 16:ssa on
puomit.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Kerava-Sköldvik-rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -