TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Kokemäki-Rauma -rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
N1 - Project code: R1SU00522
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Kokemäki–Rauma-rataosalla (47 km) inventoitiin syyskuussa 2001 kaikki
radan ja tien 53 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähesty-missuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien ole-massaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Kokemäki–Rauma-rataosalle jää 34 tasoristeystä, joista 12:ssa on puomit.
AB - Kokemäki–Rauma-rataosalla (47 km) inventoitiin syyskuussa 2001 kaikki
radan ja tien 53 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähesty-missuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien ole-massaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Kokemäki–Rauma-rataosalle jää 34 tasoristeystä, joista 12:ssa on puomit.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Kokemäki-Rauma -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -