Tasoristeysten turvallisuus Kontiomäki-Vartius -rataosalla

Tapio Ahonen, Antti Seise

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kontiomäki–Vartius-rataosalla (95,0 km) tarkastettiin kesäkuussa 2004 yhteensä 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin 8 metrin etäisyydeltä sekä tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä. Valokuvat otettiin myös radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista junan lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Suositeltujen toimenpiteiden tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Parannustoimenpiteiden periaatteena on, että ne ovat edullisia ja nopeasti toteutettavia, mm. näkemäraivauksia, taso-risteysten poistamisia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Kaikkien suositusten toteutuessa jää Kontiomäki–Vartius-rataosalle 24 tasoristeystä, joista yhdessä on itsesulkeutuva portti.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages78
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE1331/05

Keywords

  • level crossing
  • railway safety
  • sight distance
  • fange groove

Cite this