@book{0e5eaafba80b49a8b57a7aa76fed12be,
title = "Tasoristeysten turvallisuus Kontiom{\"a}ki-Vartius -rataosalla",
abstract = "Kontiom{\"a}ki–Vartius-rataosalla (95,0 km) tarkastettiin kes{\"a}kuussa 2004 yhteens{\"a} 28 tasoristeyst{\"a}. N{\"a}kem{\"a}t tielt{\"a} radalle mitattiin et{\"a}isyysmittarilla tien molemmista l{\"a}hestymissuunnista. Tasoristeysten l{\"a}hialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyll{\"a} kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tielt{\"a} vasemmalle ja oikealle radalle p{\"a}in 8 metrin et{\"a}isyydelt{\"a} sek{\"a} tasoristeyst{\"a} kohti useammalta et{\"a}isyydelt{\"a}. Valokuvat otettiin my{\"o}s radalta suoraan kohti tasoristeyst{\"a} molemmista junan l{\"a}hestymissuunnista. Lis{\"a}ksi kirjattiin varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sek{\"a} er{\"a}it{\"a} tasoristeyksen teknisi{\"a} ominaisuuksia. Tasoristeyksist{\"a} tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Suositeltujen toimenpiteiden tavoitteena oli, ett{\"a} kaikki j{\"a}ljelle j{\"a}{\"a}neet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden j{\"a}lkeen turvallisesti ylitett{\"a}viss{\"a}. Parannustoimenpiteiden periaatteena on, ett{\"a} ne ovat edullisia ja nopeasti toteutettavia, mm. n{\"a}kem{\"a}raivauksia, taso-risteysten poistamisia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Kaikkien suositusten toteutuessa j{\"a}{\"a} Kontiom{\"a}ki–Vartius-rataosalle 24 tasoristeyst{\"a}, joista yhdess{\"a} on itsesulkeutuva portti.",
keywords = "level crossing, railway safety, sight distance, fange groove",
author = "Tapio Ahonen and Antti Seise",
year = "2005",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "RTE1331/05",
address = "Finland",
}