TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Luumäki-Joensuu -rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
AU - Ritari, Erkki
N1 - Project code: R1SU00522
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Luumäki–Joensuu-rataosalla (256 km) inventoitiin kesäkuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 137 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
lii-kennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille
tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen
perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen
kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin
näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä
tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja
ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Luumäki–Joensuu-rataosalle jää 102 tasoristeystä, joissa 35:ssa on puomit ja
kolmessa tasoristeysvalo.
AB - Luumäki–Joensuu-rataosalla (256 km) inventoitiin kesäkuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 137 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
lii-kennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille
tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen
perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen
kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin
näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä
tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja
ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Luumäki–Joensuu-rataosalle jää 102 tasoristeystä, joissa 35:ssa on puomit ja
kolmessa tasoristeysvalo.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Luumäki-Joensuu -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -