Kesäkuussa 2003 tarkastettiin rataosalla Niirala–Säkäniemi kaikki 15 radan ja tien taso-risteystä. Etäisyysmittarilla mitattiin näkemät tieltä radalle tien molemmista lähestymis-suunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasem-malle ja oikealle radalle päin ja tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia kirjattiin muistiin. Tehtyjen mittausten ja havaintojen perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimen-pidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kahteen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten taso-risteysvalon asentaminen ja korvaavan tien rakentaminen. Toisen vaiheen toteutuessa Niirala–Säkäniemi-rataosalle jää 12 tasoristeystä, joista kuudessa on puomit ja yhdessä tasoristeysvalo.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Espoo |
---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
---|
Number of pages | 76 |
---|
Publication status | Published - 2004 |
---|
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
---|
Series | VTT Tutkimusraportti |
---|
Number | RTE776/04 |
---|