TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Oulu-Kontiomäki -rataosalla
AU - Hytönen, Jouni
AU - Ahonen, Tapio
AU - Ritari, Erkki
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Oulu–Kontiomäki-rataosalla (166 km) inventoitiin syyskuussa 2002 kaikki
radan ja tien 92 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lä-hestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suo-raan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin tur-valaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominai-suuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysai-kalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perusteella laa-dittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteutta-misajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja ajoneuvoryh-mien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kol-mas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien ra-kentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Oulu–Kon-tiomäki-rataosalle jää 72 tasoristeystä, joista 18:ssa on puomit.
AB - Oulu–Kontiomäki-rataosalla (166 km) inventoitiin syyskuussa 2002 kaikki
radan ja tien 92 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lä-hestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suo-raan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin tur-valaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominai-suuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysai-kalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perusteella laa-dittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteutta-misajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja ajoneuvoryh-mien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kol-mas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien ra-kentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Oulu–Kon-tiomäki-rataosalle jää 72 tasoristeystä, joista 18:ssa on puomit.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Oulu-Kontiomäki -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -