TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Oulu-Rovaniemi -rataosalla
AU - Hytönen, Jouni
AU - Anila, Matti
AU - Ritari, Erkki
N1 - Project code: R1SU00522
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Oulu–Rovaniemi-rataosalla (218 km) inventoitiin kesäkuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 201 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyys-mittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskul-mamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oi-kealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
lii-kennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdis-telmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen ta-voitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jäl-keen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoris-teyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
erita-soristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Oulu–Rovaniemi-rataosalle jää 122 tasoristeystä, joista 20:ssä on puomit ja
neljässä tasoristeysvalo.
AB - Oulu–Rovaniemi-rataosalla (218 km) inventoitiin kesäkuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 201 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyys-mittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskul-mamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oi-kealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
lii-kennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdis-telmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen ta-voitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jäl-keen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoris-teyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
erita-soristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Oulu–Rovaniemi-rataosalle jää 122 tasoristeystä, joista 20:ssä on puomit ja
neljässä tasoristeysvalo.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Oulu-Rovaniemi -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -