TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Pieksämäki-Joensuu -rataosalla
AU - Ahonen, Tapio
AU - Hytönen, Jouni
AU - Seise, Antti
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Pieksämäki–Joensuu-rataosuudella (182 km) tarkastettiin toukokuussa 2003 kaikki radan ja tien 113 tasoristeystä. Tarkastettu rataosuus muodostuu kolmesta rataosasta: Pieksämäki–Huutokoski (31,0 km, 13 tasoristeystä), Huutokoski–Viinijärvi (118,6 km, 77 tasoristeystä) sekä Joensuu–Viinijärvi (32,3 km, 23 tasoristeystä). Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin ja tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja no-peasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia, sorateiden odotustasanteiden kunnostamista, nopeusrajoituksia junalle, ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia sekä tasoristeysten poistamista. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitoksen asentaminen, tasoristeysvalon asentaminen, päällystetyn tien odotustasanteiden leventäminen sekä korvaavan tien rakentaminen. Toisen vaiheen toteutuessa Pieksämäki–Joensuu-rataosuudelle jää 82 tasoristeystä, joista 20:ssa on puomit, yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos ja kahdessa tasoristeysvalo.
AB - Pieksämäki–Joensuu-rataosuudella (182 km) tarkastettiin toukokuussa 2003 kaikki radan ja tien 113 tasoristeystä. Tarkastettu rataosuus muodostuu kolmesta rataosasta: Pieksämäki–Huutokoski (31,0 km, 13 tasoristeystä), Huutokoski–Viinijärvi (118,6 km, 77 tasoristeystä) sekä Joensuu–Viinijärvi (32,3 km, 23 tasoristeystä). Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä vasemmalle ja oikealle radalle päin ja tasoristeystä kohti useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja no-peasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia, sorateiden odotustasanteiden kunnostamista, nopeusrajoituksia junalle, ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia sekä tasoristeysten poistamista. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitoksen asentaminen, tasoristeysvalon asentaminen, päällystetyn tien odotustasanteiden leventäminen sekä korvaavan tien rakentaminen. Toisen vaiheen toteutuessa Pieksämäki–Joensuu-rataosuudelle jää 82 tasoristeystä, joista 20:ssa on puomit, yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos ja kahdessa tasoristeysvalo.
KW - level crossing
KW - railway safety
KW - sight distance
KW - fange groove
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Pieksämäki-Joensuu -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -