TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Porin ympäristön rataosilla
AU - Ahonen, Tapio
AU - Hytönen, Jouni
AU - Seise, Antti
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Pori–Mäntyluoto-, Mäntyluoto–Tahkoluoto-, ja Pori–Ruosniemi-rataosilla
(pituu-det 20, 10 ja 5 km) tarkastettiin toukokuussa 2003 kaikki radan ja tien
46 tasoris-teystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien
molemmista lähes-tymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja
odotustasanteiden pituuskalte-vuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä
kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valo-kuvattiin tieltä suoraan eteen,
vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyy-deltä sekä radalta suoraan
kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin
muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä
tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille määritettiin
ylitysajat pituuskaltevuustietojen perusteella, erikseen henkilöautolle,
kaksiakseliselle kuorma-autolle ja 25,25 m pitkälle ajoneuvoyhdistelmälle.
Määritykset perustuvat suureen joukkoon ajosimulaattorilla tehtyjä laskelmia
tien pituusprofiililtaan eri-laisissa tasoristeyksissä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. nä-kemäraivauksia, nopeusrajoituksia junalle
ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki tasoristeykset olisivat toimenpi-teiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliim-pia toimenpiteitä,
kuten odotustasanteiden kunnostamisia ja korvaavan tien raken-tamisia.
Kolmannen vaiheen toimenpiteitä ei suosituksissa ole. Toisen vaiheen
toteutuessa Porin ympäristön rataosille jää 36 tasoristeystä, joista 19:ssa on
puo-mit. Pori–Mäntyluoto-rataosalle jää 21 tasoristeystä, joista 11:ssa on
puomit, Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosalle jää 8 tasoristeystä, joista 4:ssä on
puomit ja Pori–Ruosniemi-rataosalle jää 7 tasoristeystä, joista 4:ssä on
puomit.
AB - Pori–Mäntyluoto-, Mäntyluoto–Tahkoluoto-, ja Pori–Ruosniemi-rataosilla
(pituu-det 20, 10 ja 5 km) tarkastettiin toukokuussa 2003 kaikki radan ja tien
46 tasoris-teystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien
molemmista lähes-tymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja
odotustasanteiden pituuskalte-vuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä
kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valo-kuvattiin tieltä suoraan eteen,
vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyy-deltä sekä radalta suoraan
kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin
muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä
tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille määritettiin
ylitysajat pituuskaltevuustietojen perusteella, erikseen henkilöautolle,
kaksiakseliselle kuorma-autolle ja 25,25 m pitkälle ajoneuvoyhdistelmälle.
Määritykset perustuvat suureen joukkoon ajosimulaattorilla tehtyjä laskelmia
tien pituusprofiililtaan eri-laisissa tasoristeyksissä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin edullisia ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. nä-kemäraivauksia, nopeusrajoituksia junalle
ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki tasoristeykset olisivat toimenpi-teiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliim-pia toimenpiteitä,
kuten odotustasanteiden kunnostamisia ja korvaavan tien raken-tamisia.
Kolmannen vaiheen toimenpiteitä ei suosituksissa ole. Toisen vaiheen
toteutuessa Porin ympäristön rataosille jää 36 tasoristeystä, joista 19:ssa on
puo-mit. Pori–Mäntyluoto-rataosalle jää 21 tasoristeystä, joista 11:ssa on
puomit, Mäntyluoto–Tahkoluoto-rataosalle jää 8 tasoristeystä, joista 4:ssä on
puomit ja Pori–Ruosniemi-rataosalle jää 7 tasoristeystä, joista 4:ssä on
puomit.
KW - level crossing
KW - railway safety
KW - sight distance
KW - fange groove
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Porin ympäristön rataosilla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -