TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Seinäjoki-Vaasan satama -rataosalla
AU - Hytönen, Jouni
AU - Ritari, Erkki
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Seinäjoki–Vaasan satama -rataosalla (78 km) inventoitiin toukokuussa
2002 kaikki radan ja tien 81 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Seinäjoki–Vaasan satama -rataosalle jää 59 tasoristeystä, joista 23:ssa on
puomit ja yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos.
AB - Seinäjoki–Vaasan satama -rataosalla (78 km) inventoitiin toukokuussa
2002 kaikki radan ja tien 81 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille
ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat
pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto,
kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja
verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä
näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen
ja ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimenpiteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Seinäjoki–Vaasan satama -rataosalle jää 59 tasoristeystä, joista 23:ssa on
puomit ja yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Seinäjoki-Vaasan satama -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -