TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Tampere-Jämsä-rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Tampere–Jämsä-rataosalla (96 km) inventoitiin toukokuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 18 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molem-mista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille
tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen
perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto
ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän
puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä
tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja
ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimen-piteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoris-teyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Tampere–Jämsä-rataosalle jää 11 tasoristeystä, joissa kahdeksassa on puomit.
AB - Tampere–Jämsä-rataosalla (96 km) inventoitiin toukokuussa 2001 kaikki
radan ja tien tai laituripolun 18 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle
mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista.
Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet
mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset
valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta
etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molem-mista
lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja
liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä
ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille
tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen
perusteella. Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto
ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän
puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä
tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja
ylitysaikalaskelmien perusteella laadittiin kullekin tasoristeykselle
toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan
perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja
ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näkemäraivauksia ja
ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli,
että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen
turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia
toimen-piteitä, kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää
tasoris-teyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien
rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Tampere–Jämsä-rataosalle jää 11 tasoristeystä, joissa kahdeksassa on puomit.
M3 - Report
T3 - VTT Rakennustekniikka. Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Tampere-Jämsä-rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -