TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Tampere-Pori-rataosalla
AU - Anila, Matti
AU - Hytönen, Jouni
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Tampere–Pori-rataosalla (135 km) inventoitiin lokakuussa 2000 kaikki
radan ja tien 71 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien mo-lemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoris-teykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useam-malta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähesty-missuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien ole-massaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisim-mästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen ta-voitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jäl-keen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoris-teyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
erita-soristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Tampere–Pori-rataosalle jää 45 tasoristeystä, joissa 17:ssä on puomit,
kolmessa valo- ja ääniva-roituslaitos ja kolmessa tasoristeysvalo.
AB - Tampere–Pori-rataosalla (135 km) inventoitiin lokakuussa 2000 kaikki
radan ja tien 71 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien mo-lemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoris-teykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useam-malta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähesty-missuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien ole-massaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina oli henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisim-mästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luo-kiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen ta-voitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jäl-keen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoris-teyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
erita-soristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Tampere–Pori-rataosalle jää 45 tasoristeystä, joissa 17:ssä on puomit,
kolmessa valo- ja ääniva-roituslaitos ja kolmessa tasoristeysvalo.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Tampere-Pori-rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -