Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla

Jouni Hytönen, Mikko Kallio, Erkki Ritari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002 kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä, kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa Toijala–Valkeakoski-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joista neljässä on puomit ja yhdessä tasoristeysvalo.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages95
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE3499

Cite this

Hytönen, J., Kallio, M., & Ritari, E. (2002). Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. RTE3499
Hytönen, Jouni ; Kallio, Mikko ; Ritari, Erkki. / Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla. VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 95 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE3499).
@book{97c126f71f044c09b67cae4f1f337bd9,
title = "Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla",
abstract = "Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002 kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeyst{\"a}. N{\"a}kem{\"a}t tielt{\"a} radalle mitattiin et{\"a}isyysmittarilla tien molemmista l{\"a}hestymissuunnista. Tasoristeysten l{\"a}hialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyll{\"a} kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tielt{\"a} suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta et{\"a}isyydelt{\"a} sek{\"a} radalta suoraan kohti tasoristeyst{\"a} molemmista l{\"a}hestymissuunnista. Lis{\"a}ksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sek{\"a} er{\"a}it{\"a} tasoristeyksen teknisi{\"a} ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkil{\"o}auto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitk{\"a} ajoneuvoyhdistelm{\"a}. Ylitysaikoja verrattiin n{\"a}kem{\"a}n puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimm{\"a}st{\"a} n{\"a}kem{\"a}st{\"a} tasoristeykseen. Tasoristeyksist{\"a} tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimm{\"a}iseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteit{\"a}, mm. n{\"a}ke-m{\"a}raivauksia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimm{\"a}isen vaiheen tavoitteena oli, ett{\"a} kaikki j{\"a}ljelle j{\"a}{\"a}neet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden j{\"a}lkeen turvallisesti ylitett{\"a}viss{\"a}. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteit{\"a}, kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sis{\"a}lt{\"a}{\"a} tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteit{\"a}: korvaavan tien rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa Toijala–Valkeakoski-rataosalle j{\"a}{\"a} 17 tasoristeyst{\"a}, joista nelj{\"a}ss{\"a} on puomit ja yhdess{\"a} tasoristeysvalo.",
author = "Jouni Hyt{\"o}nen and Mikko Kallio and Erkki Ritari",
year = "2002",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "RTE3499",
address = "Finland",

}

Hytönen, J, Kallio, M & Ritari, E 2002, Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla. VTT Tutkimusraportti, no. RTE3499, VTT Technical Research Centre of Finland.

Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla. / Hytönen, Jouni; Kallio, Mikko; Ritari, Erkki.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 95 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE3499).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla

AU - Hytönen, Jouni

AU - Kallio, Mikko

AU - Ritari, Erkki

PY - 2002

Y1 - 2002

N2 - Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002 kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä, kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa Toijala–Valkeakoski-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joista neljässä on puomit ja yhdessä tasoristeysvalo.

AB - Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002 kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia. Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella. Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen. Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset. Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä, kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa Toijala–Valkeakoski-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joista neljässä on puomit ja yhdessä tasoristeysvalo.

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Hytönen J, Kallio M, Ritari E. Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla. VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 95 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE3499).