TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla
AU - Hytönen, Jouni
AU - Kallio, Mikko
AU - Ritari, Erkki
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002
kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Toijala–Valkeakoski-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joista neljässä on puomit
ja yhdessä tasoristeysvalo.
AB - Toijala–Valkeakoski-rataosalla (18 km) inventoitiin huhtikuussa 2002
kaikki ra-dan ja tien 28 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lähestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin turvalaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitoksien rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Toijala–Valkeakoski-rataosalle jää 17 tasoristeystä, joista neljässä on puomit
ja yhdessä tasoristeysvalo.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Toijala-Valkeakoski -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -