TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuus Turku-Uusikaupunki -rataosalla
AU - Hytönen, Jouni
AU - Ritari, Erkki
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Turku–Uusikaupunki-rataosalla (69 km) tarkastettiin 27.5.–7.6.2002
kaikki radan ja tien 125 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lä-hestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Turku–Uusikaupunki-rataosalle jää 79 tasoristeystä, joista 22:ssa on puomit ja
yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos.
AB - Turku–Uusikaupunki-rataosalla (69 km) tarkastettiin 27.5.–7.6.2002
kaikki radan ja tien 125 tasoristeystä. Näkemät tieltä radalle mitattiin
etäisyysmittarilla tien molemmista lähestymissuunnista. Tasoristeysten
lähialueen tien ja odotustasanteiden pituuskaltevuudet mitattiin autoon
kiinnitetyllä kallistuskulmamittarilla. Tasoristeykset valokuvattiin tieltä
suoraan eteen, vasemmalle ja oikealle radalle useammalta etäisyydeltä sekä
radalta suoraan kohti tasoristeystä molemmista lä-hestymissuunnista. Lisäksi
kirjattiin muistiin varoituslaitteiden ja liikennemerkkien olemassaolo sekä
eräitä tasoristeyksen teknisiä ominaisuuksia.
Kaikille vartioimattomille ajokelpoisille tasoristeyksille tehtiin
ajosimulaattorilla ylitysaikalaskelmat pituuskaltevuustietojen perusteella.
Laskenta-ajoneuvoina olivat henkilöauto, kaksiakselinen kuorma-auto ja 25,25 m
pitkä ajoneuvoyhdistelmä. Ylitysaikoja verrattiin näkemän puitteissa
laskettuihin junan ajoaikoihin pisimmästä näkemästä tasoristeykseen.
Tasoristeyksistä tehtyjen mittausten, havaintojen ja ylitysaikalaskelmien
perus-teella laadittiin kullekin tasoristeykselle toimenpidesuositukset.
Toimenpiteet luokiteltiin toteuttamisajankohdan perusteella kolmeen
vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen suositeltiin halpoja ja nopeasti
toteutettavia toimenpiteitä, mm. näke-märaivauksia ja ajoneuvoryhmien
ylitysrajoituksia. Jo ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli, että kaikki
jäljelle jääneet tasoristeykset olisivat toimenpiteiden jälkeen turvallisesti
ylitettävissä. Toisen vaiheen suosituksissa oli kalliimpia toimen-piteitä,
kuten puolipuomilaitteiden rakentamisia. Kolmas vaihe sisältää tasoristeyksen
lopullisesti poistavia toimenpiteitä: korvaavan tien rakentamisia ja
eritasoristeysten rakentamisia. Kolmannen vaiheen toteutuessa
Turku–Uusikaupunki-rataosalle jää 79 tasoristeystä, joista 22:ssa on puomit ja
yhdessä valo- ja äänivaroituslaitos.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tasoristeysten turvallisuus Turku-Uusikaupunki -rataosalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -