Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi

Anne Silla, Antti Seise, Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa ja arvioida järjestelmällisesti turvallisuuden parantamistoimenpiteitä. Tehdyn analyysin perusteella listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa. Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan onnettomuuksien lukumäärän ja seurausten perusteella, tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat altistusta kuvaavat tien ja radan liikennemäärät sekä onnettomuusriskiin keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet. Muita tärkeitä tekijöitä ovat mm. tie- ja raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukumäärä, näkemät tieltä radan suuntaan sekä tasoristeyksen ympäristö. Tasoristeysten turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista keskeisimpiä tämän tutkimuksen kannalta olivat toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sekä kyseisten toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hyödyntää haettaessa sopivinta toimenpidettä tiettyä tilannetta tai tasoristeystä varten. Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden tiedetään tutkimusten perusteella vähentävän tasoristeysonnettomuuksia yli 20 %: -STOP-merkin asentaminen, - puolipuomin kierron estäminen rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen, -tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja äänivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien asentaminen. Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - näkemien raivaaminen määräysten mukaisiksi, - turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista päin ajamisen kameravalvonta. Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella huomattavasti ympäristöstä (mm. tien geometria ja kunto, sähkön saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, sää) riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista on pyrittävä valitsemaan se, jolla tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan edullisimmin toteutettua. Tiedot erilaisten toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi. Siksi on tärkeää, että vastaisuudessa kaikkiin turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitetään suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen mahdollistavan aineiston keruuseen.
Original languageFinnish
Number of pages49
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
PublisherLiikennevirasto
Volume7
ISSN (Print)1798-6656
ISSN (Electronic)1798-6664

Keywords

  • level crossing
  • safety
  • assessment

Cite this

Silla, A., Seise, A., & Kallberg, V-P. (2015). Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol.. 7
Silla, Anne ; Seise, Antti ; Kallberg, Veli-Pekka. / Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi. 2015. 49 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 7).
@book{8b35661f6ca54e6fab27b531dbc66dd0,
title = "Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} sek{\"a} kartoittaa ja arvioida j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti turvallisuuden parantamistoimenpiteit{\"a}. Tehdyn analyysin perusteella listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteit{\"a}, joiden avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa. Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan onnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a}n ja seurausten perusteella, t{\"a}rkeimpi{\"a} turvallisuustekij{\"o}it{\"a} ovat altistusta kuvaavat tien ja radan liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}t sek{\"a} onnettomuusriskiin keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet. Muita t{\"a}rkeit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} ovat mm. tie- ja raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukum{\"a}{\"a}r{\"a}, n{\"a}kem{\"a}t tielt{\"a} radan suuntaan sek{\"a} tasoristeyksen ymp{\"a}rist{\"o}. Tasoristeysten turvallisuuteen t{\"a}ht{\"a}{\"a}vi{\"a} toimenpiteit{\"a} arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista keskeisimpi{\"a} t{\"a}m{\"a}n tutkimuksen kannalta olivat toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sek{\"a} kyseisten toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} haettaessa sopivinta toimenpidett{\"a} tietty{\"a} tilannetta tai tasoristeyst{\"a} varten. Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden tiedet{\"a}{\"a}n tutkimusten perusteella v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n tasoristeysonnettomuuksia yli 20 {\%}: -STOP-merkin asentaminen, - puolipuomin kierron est{\"a}minen rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen, -tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja {\"a}{\"a}nivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien asentaminen. Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - n{\"a}kemien raivaaminen m{\"a}{\"a}r{\"a}ysten mukaisiksi, - turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista p{\"a}in ajamisen kameravalvonta. Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella huomattavasti ymp{\"a}rist{\"o}st{\"a} (mm. tien geometria ja kunto, s{\"a}hk{\"o}n saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, s{\"a}{\"a}) riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista on pyritt{\"a}v{\"a} valitsemaan se, jolla tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan edullisimmin toteutettua. Tiedot erilaisten toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi. Siksi on t{\"a}rke{\"a}{\"a}, ett{\"a} vastaisuudessa kaikkiin turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitet{\"a}{\"a}n suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen mahdollistavan aineiston keruuseen.",
keywords = "level crossing, safety, assessment",
author = "Anne Silla and Antti Seise and Veli-Pekka Kallberg",
year = "2015",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-317-055-1",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
publisher = "Liikennevirasto",

}

Silla, A, Seise, A & Kallberg, V-P 2015, Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, vol. 7.

Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi. / Silla, Anne; Seise, Antti; Kallberg, Veli-Pekka.

2015. 49 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 7).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi

AU - Silla, Anne

AU - Seise, Antti

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa ja arvioida järjestelmällisesti turvallisuuden parantamistoimenpiteitä. Tehdyn analyysin perusteella listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa. Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan onnettomuuksien lukumäärän ja seurausten perusteella, tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat altistusta kuvaavat tien ja radan liikennemäärät sekä onnettomuusriskiin keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet. Muita tärkeitä tekijöitä ovat mm. tie- ja raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukumäärä, näkemät tieltä radan suuntaan sekä tasoristeyksen ympäristö. Tasoristeysten turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista keskeisimpiä tämän tutkimuksen kannalta olivat toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sekä kyseisten toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hyödyntää haettaessa sopivinta toimenpidettä tiettyä tilannetta tai tasoristeystä varten. Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden tiedetään tutkimusten perusteella vähentävän tasoristeysonnettomuuksia yli 20 %: -STOP-merkin asentaminen, - puolipuomin kierron estäminen rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen, -tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja äänivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien asentaminen. Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - näkemien raivaaminen määräysten mukaisiksi, - turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista päin ajamisen kameravalvonta. Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella huomattavasti ympäristöstä (mm. tien geometria ja kunto, sähkön saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, sää) riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista on pyrittävä valitsemaan se, jolla tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan edullisimmin toteutettua. Tiedot erilaisten toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi. Siksi on tärkeää, että vastaisuudessa kaikkiin turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitetään suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen mahdollistavan aineiston keruuseen.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa ja arvioida järjestelmällisesti turvallisuuden parantamistoimenpiteitä. Tehdyn analyysin perusteella listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa. Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan onnettomuuksien lukumäärän ja seurausten perusteella, tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat altistusta kuvaavat tien ja radan liikennemäärät sekä onnettomuusriskiin keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet. Muita tärkeitä tekijöitä ovat mm. tie- ja raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukumäärä, näkemät tieltä radan suuntaan sekä tasoristeyksen ympäristö. Tasoristeysten turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista keskeisimpiä tämän tutkimuksen kannalta olivat toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sekä kyseisten toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hyödyntää haettaessa sopivinta toimenpidettä tiettyä tilannetta tai tasoristeystä varten. Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden tiedetään tutkimusten perusteella vähentävän tasoristeysonnettomuuksia yli 20 %: -STOP-merkin asentaminen, - puolipuomin kierron estäminen rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen, -tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja äänivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien asentaminen. Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - näkemien raivaaminen määräysten mukaisiksi, - turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista päin ajamisen kameravalvonta. Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella huomattavasti ympäristöstä (mm. tien geometria ja kunto, sähkön saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, sää) riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista on pyrittävä valitsemaan se, jolla tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan edullisimmin toteutettua. Tiedot erilaisten toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi. Siksi on tärkeää, että vastaisuudessa kaikkiin turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitetään suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen mahdollistavan aineiston keruuseen.

KW - level crossing

KW - safety

KW - assessment

M3 - Report

SN - 978-952-317-055-1

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi

ER -

Silla A, Seise A, Kallberg V-P. Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi. 2015. 49 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 7).