TY - BOOK
T1 - Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi
AU - Silla, Anne
AU - Seise, Antti
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten
turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa ja
arvioida järjestelmällisesti turvallisuuden
parantamistoimenpiteitä. Tehdyn analyysin perusteella
listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteitä, joiden
avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien
tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa.
Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan
onnettomuuksien lukumäärän ja seurausten perusteella,
tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat altistusta kuvaavat
tien ja radan liikennemäärät sekä onnettomuusriskiin
keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet.
Muita tärkeitä tekijöitä ovat mm. tie- ja
raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukumäärä, näkemät
tieltä radan suuntaan sekä tasoristeyksen ympäristö.
Tasoristeysten turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä
arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista
keskeisimpiä tämän tutkimuksen kannalta olivat
toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sekä kyseisten
toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja
arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hyödyntää
haettaessa sopivinta toimenpidettä tiettyä tilannetta tai
tasoristeystä varten.
Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden
tiedetään tutkimusten perusteella vähentävän
tasoristeysonnettomuuksia yli 20 %: -STOP-merkin
asentaminen, - puolipuomin kierron estäminen
rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen,
-tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja
äänivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden
mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien
asentaminen.
Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin
seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei
kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - näkemien
raivaaminen määräysten mukaisiksi, -
turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit
varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista päin
ajamisen kameravalvonta.
Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella
huomattavasti ympäristöstä (mm. tien geometria ja kunto,
sähkön saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, sää)
riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia
ratkaisuja, joista on pyrittävä valitsemaan se, jolla
tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan
edullisimmin toteutettua.
Tiedot erilaisten toimenpiteiden
turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi.
Siksi on tärkeää, että vastaisuudessa kaikkiin
turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitetään
suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja
toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen
mahdollistavan aineiston keruuseen.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tasoristeysten
turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa ja
arvioida järjestelmällisesti turvallisuuden
parantamistoimenpiteitä. Tehdyn analyysin perusteella
listattiin tehokkaita ja lupaavia toimenpiteitä, joiden
avulla voitaisiin parantaa Suomessa olevien
tasoristeysten turvallisuutta tulevaisuudessa.
Kun turvallisuutta tai turvattomuutta mitataan
onnettomuuksien lukumäärän ja seurausten perusteella,
tärkeimpiä turvallisuustekijöitä ovat altistusta kuvaavat
tien ja radan liikennemäärät sekä onnettomuusriskiin
keskeisesti vaikuttavat tasoristeysten turvalaitteet.
Muita tärkeitä tekijöitä ovat mm. tie- ja
raidekulkuneuvojen nopeudet, raiteiden lukumäärä, näkemät
tieltä radan suuntaan sekä tasoristeyksen ympäristö.
Tasoristeysten turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä
arvioitiin viidentoista kriteerin mukaan, joista
keskeisimpiä tämän tutkimuksen kannalta olivat
toimenpiteiden turvallisuusvaikutukset sekä kyseisten
toimenpiteiden toteuttamiskustannukset. Laadittuja
arviointikriteerien yhteenvetotaulukoita voi hyödyntää
haettaessa sopivinta toimenpidettä tiettyä tilannetta tai
tasoristeystä varten.
Tehokkaimpia ovat seuraavat toimenpiteet, joiden
tiedetään tutkimusten perusteella vähentävän
tasoristeysonnettomuuksia yli 20 %: -STOP-merkin
asentaminen, - puolipuomin kierron estäminen
rakenteellisesti, - tasoristeyksen perusparantaminen,
-tasoristeyksen poistaminen, - valo- ja
äänivaroituslaitos, - tasoristeyksen turvallisuuden
mallintaminen, - paripuomien asentaminen, - puolipuomien
asentaminen.
Lupaaviksi ja potentiaalisesti tehokkaiksi tunnistettiin
seuraavat toimenpiteet, joiden vaikutuksen suuruudesta ei
kuitenkaan ole luotettavia tutkimuksia: - näkemien
raivaaminen määräysten mukaisiksi, -
turvallisuuskampanjat, tiedotus ja valistus, - mobiilit
varoituslaitteet, - varoitusvalo, - punaista päin
ajamisen kameravalvonta.
Toimenpiteiden tehokkuus ja kustannukset voivat vaihdella
huomattavasti ympäristöstä (mm. tien geometria ja kunto,
sähkön saatavuus) ja olosuhteista (valoisuus, sää)
riippuen. Usein tarjolla on useita vaihtoehtoisia
ratkaisuja, joista on pyrittävä valitsemaan se, jolla
tavoiteltava vaikutus ko. tilanteessa saadaan
edullisimmin toteutettua.
Tiedot erilaisten toimenpiteiden
turvallisuusvaikutuksista todettiin puutteellisiksi.
Siksi on tärkeää, että vastaisuudessa kaikkiin
turvallisuuden parantamissuunnitelmiin liitetään
suunnitelma toteutuksen vaikutusten arvioimiseksi ja
toteutuksessa varaudutaan vaikutusten arvioimisen
mahdollistavan aineiston keruuseen.
KW - level crossing
KW - safety
KW - assessment
M3 - Report
SN - 978-952-317-055-1
T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
BT - Tasoristeysten turvallisuustoimenpiteiden kartoittaminen ja arviointi
PB - Liikennevirasto
ER -