TY - BOOK
T1 - Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen
AU - Kallberg, Veli-Pekka
AU - Tuominen, Risto
AU - Rosqvist, Tony
AU - Sirkiä, Ari
AU - Kotikunnas, Erkki
AU - Seise, Antti
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Elinkeinoelämän kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa
vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointityökalun alustava
versio projektin ensimmäisessä vaiheessa kuvatun menetelmän perusteella.
Lopullisena tavoitteena oleva työkalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu
yksittäisen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin,
erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten
tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sekä
kuljetustapoja, -reittejä tai muita järjestelyjä koskevien muu-tosten
turvallisuusvaikutusten arviointiin. Tässä vaiheessa kehitetty alustava
pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan työkalun toimintaa,
vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan täysin vastaa lopullisena tavoitteena
olevaa työkalua. Henkilövahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja
liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelmällä ja siinä
otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todennäköisyys ja seurausten
vakavuus. Riskeissä voi-daan ottaa huomioon sekä liikenteessä että tavaran
kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyvissä
käsittelyissä tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat
kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusvä-line, matkan pituus, väylän
ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-päivä sekä keli. Työkalu
hyödyntää karttaliittymiä ja sen käyttö on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan
rakenteen ansiosta helppo oppia.
AB - Elinkeinoelämän kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa
vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointityökalun alustava
versio projektin ensimmäisessä vaiheessa kuvatun menetelmän perusteella.
Lopullisena tavoitteena oleva työkalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu
yksittäisen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin,
erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten
tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sekä
kuljetustapoja, -reittejä tai muita järjestelyjä koskevien muu-tosten
turvallisuusvaikutusten arviointiin. Tässä vaiheessa kehitetty alustava
pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan työkalun toimintaa,
vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan täysin vastaa lopullisena tavoitteena
olevaa työkalua. Henkilövahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja
liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelmällä ja siinä
otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todennäköisyys ja seurausten
vakavuus. Riskeissä voi-daan ottaa huomioon sekä liikenteessä että tavaran
kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyvissä
käsittelyissä tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat
kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusvä-line, matkan pituus, väylän
ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-päivä sekä keli. Työkalu
hyödyntää karttaliittymiä ja sen käyttö on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan
rakenteen ansiosta helppo oppia.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -