Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen

Veli-Pekka Kallberg, Risto Tuominen, Tony Rosqvist, Ari Sirkiä, Erkki Kotikunnas, Antti Seise

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Elinkeinoelämän kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointityökalun alustava versio projektin ensimmäisessä vaiheessa kuvatun menetelmän perusteella. Lopullisena tavoitteena oleva työkalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu yksittäisen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin, erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sekä kuljetustapoja, -reittejä tai muita järjestelyjä koskevien muu-tosten turvallisuusvaikutusten arviointiin. Tässä vaiheessa kehitetty alustava pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan työkalun toimintaa, vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan täysin vastaa lopullisena tavoitteena olevaa työkalua. Henkilövahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelmällä ja siinä otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todennäköisyys ja seurausten vakavuus. Riskeissä voi-daan ottaa huomioon sekä liikenteessä että tavaran kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyvissä käsittelyissä tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusvä-line, matkan pituus, väylän ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-päivä sekä keli. Työkalu hyödyntää karttaliittymiä ja sen käyttö on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan rakenteen ansiosta helppo oppia.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages65
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
Number4739/05

Cite this

Kallberg, V-P., Tuominen, R., Rosqvist, T., Sirkiä, A., Kotikunnas, E., & Seise, A. (2005). Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. 4739/05
Kallberg, Veli-Pekka ; Tuominen, Risto ; Rosqvist, Tony ; Sirkiä, Ari ; Kotikunnas, Erkki ; Seise, Antti. / Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen. VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 65 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 4739/05).
@book{836aca895f3f4f12961a98150fefeeb5,
title = "Tavarakuljetusten riskinarviointity{\"o}kalun kehitt{\"a}minen",
abstract = "Elinkeinoel{\"a}m{\"a}n kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointity{\"o}kalun alustava versio projektin ensimm{\"a}isess{\"a} vaiheessa kuvatun menetelm{\"a}n perusteella. Lopullisena tavoitteena oleva ty{\"o}kalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu yksitt{\"a}isen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin, erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sek{\"a} kuljetustapoja, -reittej{\"a} tai muita j{\"a}rjestelyj{\"a} koskevien muu-tosten turvallisuusvaikutusten arviointiin. T{\"a}ss{\"a} vaiheessa kehitetty alustava pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan ty{\"o}kalun toimintaa, vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan t{\"a}ysin vastaa lopullisena tavoitteena olevaa ty{\"o}kalua. Henkil{\"o}vahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelm{\"a}ll{\"a} ja siin{\"a} otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todenn{\"a}k{\"o}isyys ja seurausten vakavuus. Riskeiss{\"a} voi-daan ottaa huomioon sek{\"a} liikenteess{\"a} ett{\"a} tavaran kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyviss{\"a} k{\"a}sittelyiss{\"a} tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusv{\"a}-line, matkan pituus, v{\"a}yl{\"a}n ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-p{\"a}iv{\"a} sek{\"a} keli. Ty{\"o}kalu hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} karttaliittymi{\"a} ja sen k{\"a}ytt{\"o} on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan rakenteen ansiosta helppo oppia.",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Risto Tuominen and Tony Rosqvist and Ari Sirki{\"a} and Erkki Kotikunnas and Antti Seise",
year = "2005",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "4739/05",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P, Tuominen, R, Rosqvist, T, Sirkiä, A, Kotikunnas, E & Seise, A 2005, Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen. VTT Tutkimusraportti, no. 4739/05, VTT Technical Research Centre of Finland.

Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen. / Kallberg, Veli-Pekka; Tuominen, Risto; Rosqvist, Tony; Sirkiä, Ari; Kotikunnas, Erkki; Seise, Antti.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 65 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 4739/05).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Tuominen, Risto

AU - Rosqvist, Tony

AU - Sirkiä, Ari

AU - Kotikunnas, Erkki

AU - Seise, Antti

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Elinkeinoelämän kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointityökalun alustava versio projektin ensimmäisessä vaiheessa kuvatun menetelmän perusteella. Lopullisena tavoitteena oleva työkalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu yksittäisen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin, erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sekä kuljetustapoja, -reittejä tai muita järjestelyjä koskevien muu-tosten turvallisuusvaikutusten arviointiin. Tässä vaiheessa kehitetty alustava pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan työkalun toimintaa, vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan täysin vastaa lopullisena tavoitteena olevaa työkalua. Henkilövahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelmällä ja siinä otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todennäköisyys ja seurausten vakavuus. Riskeissä voi-daan ottaa huomioon sekä liikenteessä että tavaran kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyvissä käsittelyissä tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusvä-line, matkan pituus, väylän ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-päivä sekä keli. Työkalu hyödyntää karttaliittymiä ja sen käyttö on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan rakenteen ansiosta helppo oppia.

AB - Elinkeinoelämän kuljetusten riskianalyysi -projektin (EKRA) toisessa vaiheessa kehitettiin tavarankuljetusten riskinarviointityökalun alustava versio projektin ensimmäisessä vaiheessa kuvatun menetelmän perusteella. Lopullisena tavoitteena oleva työkalu toimii mikrotietokoneella ja se soveltuu yksittäisen kuljetuksen tai kuljetusketjun turvallisuuden arviointiin, erilaisten kuljetusten turvallisuuden ver-tailuun, laajempien yrityskohtaisten tai alueellisten kuljetuskokonaisuuksien riski-en arviointiin sekä kuljetustapoja, -reittejä tai muita järjestelyjä koskevien muu-tosten turvallisuusvaikutusten arviointiin. Tässä vaiheessa kehitetty alustava pro-totyyppi kuvaa hyvin lopullisena tavoitteena olevan työkalun toimintaa, vaikka se ei kaikilta ominaisuuksiltaan täysin vastaa lopullisena tavoitteena olevaa työkalua. Henkilövahinkojen riskit arvioidaan onnettomuustilastoihin ja liikennesuoritetie-toihin perustuvalla Bayesilaisella menetelmällä ja siinä otetaan huomioon onnet-tomuuksien tapahtumisen todennäköisyys ja seurausten vakavuus. Riskeissä voi-daan ottaa huomioon sekä liikenteessä että tavaran kuormauksessa, purkamisessa ja mahdollisissa muissa kuljetukseen liittyvissä käsittelyissä tapahtuvat onnetto-muudet. Riskin suuruuteen vaikuttavat kuljetustapa (auto, juna, laiva), kuljetusvä-line, matkan pituus, väylän ominaisuudet, vuoden- ja vuorokaudenaika, viikon-päivä sekä keli. Työkalu hyödyntää karttaliittymiä ja sen käyttö on erilaisiin va-likkoihin tukeutuvan rakenteen ansiosta helppo oppia.

M3 - Report

T3 - VTT Tutkimusraportti

BT - Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Kallberg V-P, Tuominen R, Rosqvist T, Sirkiä A, Kotikunnas E, Seise A. Tavarakuljetusten riskinarviointityökalun kehittäminen. VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 65 p. (VTT Tutkimusraportti; No. 4739/05).