TY - BOOK
T1 - Tavaraliikenteen energiankulutus eri liikennemuodoilla
AU - Kallberg, Harri
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Tutkimuksessa tarkastellaan kirjallisuuden pohjalta
tavaraliikenteen energiankulutusta eri kuljetusmuodoilla.
Näitä ovat kuorma-autoliikenne, pakettiautoliikenne,
rautatieliikenne, uitto ja rannikkoalusliikenne.
Kuorma-auto- ja rautatieliikenteen energiankulutusta on
tarkasteltu kuljetettavan tavaralajin mukaan.
Kirjallisuudesta saatavat tiedot kuorma-auton
polttonesteenkulutuksesta vaihtelevat paljon. Auton
moottoriin, voimansiirtoon ja korin muotoon, samoin
ajotapoihin ja tieolosuhteisiin liittyvät tekijät voivat
huomattavasti muuttaa kuorma-auton
polttonesteenkulutusta. Auton massa on kuitenkin
merkittävin polttonesteenkulutuksen säätäjä.
Tutkimuksessa päädytään siihen, että massan kasvu 1
tonnilla merkitsee kulutuksen kasvua n. 0,5 1/100 km:lla.
Kasusta huolimatta kuorma-auton polttonesteenkulutus
hyötykuormaa kohti laskettuna aina alenee kuorman
kasvaessa.
Kaukoliikenteessä voi kuorma-autoilla eri tavaralajien
kuljetuksessa syntyä jopa noin 50 % kulutuseroja
nettosuoritetta kohti pienemmästä arvosta laskettuna.
Tämä johtuu erilaisista hyötykuorman osuuksista ja
mahdollisista tyhjänäajon osuuksista. Pakettiautojen
eneriankulutus nettosuoritetta kohti on kuorma-autojen
vastaavaan kulutukseen nähden moninkertainen. Kuitenkin
kuljetuksessa, jossa pakettiauton ja kuorma-auton
ajomatkat ovat samat, on pakettiauto kuorma-autoa
eneriataloudellisempi.
Tavarajunan energiankulutus riippuu vetovoiman lajista ja
junapainosta. Sähköveto on tavarajunissa laskennassa
käytetyllä 35 %:n hyötysuhteellakin dieselvetoa
edullisempi. Kappaletavaraliikenteessä toimivien
kiitotavarajunien energiankulutus on huomattavasti
korkeampi kuin muiden tavarajunien. Eri tavaralajien
vetosuoritetta kohti laskettu energiankulutus voi poiketa
jopa 50 %.
Verrattaessa tavaralajeittain kuorma-autoliikennettä ja
dieselvetoista rautatieliikennettä saatiin näiden
energiankulutuksen suhdeluvuksi tavaralajista riippuen
1,5 - 3,2 lukuun ottamatta kappaletavaraliikennettä. Jos
otetaan huomioon liikkenneverkkojen erilainen
yhdistävyys, ovat suhdeluvut 1,3 - 2,7,
kappaletavaraliikenteellä kuitenkin 0,4.
Olettamalla sähkö tuotetuksi öljystä 35 %:n
hyötysuhteella saadaan kuorma-autoliikenteen ja
sähkövetoisen rautatieliikenteen energiankulutuksen
suhteiksi 1,4 3,0 tavaralajista riippuen (kappaletavaraa
lukuun ottamatta), mutta jos käytetään 75 %:n
hyötysuhdetta, ovat suhdeluvut 3,0 - 6,4, jolloin myös
kappaletavaraliikenteessä saadaan suhdeluvuksi 2,0.
Uitto ja rannikkoalusliikenne osoittautuivat vertailussa
energiankulutukseltaan edullisimmiksi.
AB - Tutkimuksessa tarkastellaan kirjallisuuden pohjalta
tavaraliikenteen energiankulutusta eri kuljetusmuodoilla.
Näitä ovat kuorma-autoliikenne, pakettiautoliikenne,
rautatieliikenne, uitto ja rannikkoalusliikenne.
Kuorma-auto- ja rautatieliikenteen energiankulutusta on
tarkasteltu kuljetettavan tavaralajin mukaan.
Kirjallisuudesta saatavat tiedot kuorma-auton
polttonesteenkulutuksesta vaihtelevat paljon. Auton
moottoriin, voimansiirtoon ja korin muotoon, samoin
ajotapoihin ja tieolosuhteisiin liittyvät tekijät voivat
huomattavasti muuttaa kuorma-auton
polttonesteenkulutusta. Auton massa on kuitenkin
merkittävin polttonesteenkulutuksen säätäjä.
Tutkimuksessa päädytään siihen, että massan kasvu 1
tonnilla merkitsee kulutuksen kasvua n. 0,5 1/100 km:lla.
Kasusta huolimatta kuorma-auton polttonesteenkulutus
hyötykuormaa kohti laskettuna aina alenee kuorman
kasvaessa.
Kaukoliikenteessä voi kuorma-autoilla eri tavaralajien
kuljetuksessa syntyä jopa noin 50 % kulutuseroja
nettosuoritetta kohti pienemmästä arvosta laskettuna.
Tämä johtuu erilaisista hyötykuorman osuuksista ja
mahdollisista tyhjänäajon osuuksista. Pakettiautojen
eneriankulutus nettosuoritetta kohti on kuorma-autojen
vastaavaan kulutukseen nähden moninkertainen. Kuitenkin
kuljetuksessa, jossa pakettiauton ja kuorma-auton
ajomatkat ovat samat, on pakettiauto kuorma-autoa
eneriataloudellisempi.
Tavarajunan energiankulutus riippuu vetovoiman lajista ja
junapainosta. Sähköveto on tavarajunissa laskennassa
käytetyllä 35 %:n hyötysuhteellakin dieselvetoa
edullisempi. Kappaletavaraliikenteessä toimivien
kiitotavarajunien energiankulutus on huomattavasti
korkeampi kuin muiden tavarajunien. Eri tavaralajien
vetosuoritetta kohti laskettu energiankulutus voi poiketa
jopa 50 %.
Verrattaessa tavaralajeittain kuorma-autoliikennettä ja
dieselvetoista rautatieliikennettä saatiin näiden
energiankulutuksen suhdeluvuksi tavaralajista riippuen
1,5 - 3,2 lukuun ottamatta kappaletavaraliikennettä. Jos
otetaan huomioon liikkenneverkkojen erilainen
yhdistävyys, ovat suhdeluvut 1,3 - 2,7,
kappaletavaraliikenteellä kuitenkin 0,4.
Olettamalla sähkö tuotetuksi öljystä 35 %:n
hyötysuhteella saadaan kuorma-autoliikenteen ja
sähkövetoisen rautatieliikenteen energiankulutuksen
suhteiksi 1,4 3,0 tavaralajista riippuen (kappaletavaraa
lukuun ottamatta), mutta jos käytetään 75 %:n
hyötysuhdetta, ovat suhdeluvut 3,0 - 6,4, jolloin myös
kappaletavaraliikenteessä saadaan suhdeluvuksi 2,0.
Uitto ja rannikkoalusliikenne osoittautuivat vertailussa
energiankulutukseltaan edullisimmiksi.
M3 - Report
SN - 951-38-1610-9
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Tavaraliikenteen energiankulutus eri liikennemuodoilla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -