TY - BOOK
T1 - Tavaraliikenteen telematiikka-arkkitehtuuri
T2 - Loppuraportti
AU - Mäkinen, Pasi
AU - Rantala, Valtteri
AU - Siponen, Aki
AU - Granqvist, Jani
AU - Hiljanen, Harri
AU - Permala, Antti
N1 - Project code: R2SU00754
Selvityksen tekemiseen on saatu Euroopan unionin liikenteen perusrakenteen kehittämiseen tarkoitettua TEN-T (Trans-European Networks-Transport) -rahoitusta.
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Kansallinen järjestelmäarkkitehtuuri on tavoitearkkitehtuuri, jonka
avulla liikenne- ja viestintäministeriö tukee liikennetelematiikan kansallista
kehitystä, arvioi yksittäisten hankkeiden hyödyllisyyttä ja arkkitehtuurin
noudattamista. Tavaralikenteeen telematiikka-arkkitehtuuri on osa liikenne- ja
viestintäministeriön FITS-ohjelman horisontaalista hankealuetta
“Liikennetelematiikan palvelujen edellytysten kehittäminen”. Arkkitehtuurin
tavoitteena on antaa organisaatiolle mahdollisuus parantaa kilpailukykyään
markkinoilla tehokkaamman toiminnan,monipuolisemman palvelutarjonnan tai
paremman yhteensopivuuden muodossa.Arkkitehtuuri kuvaa toimijoiden välisten
järjestelmien avoimia rajapintoja sitoutumatta tiettyihin teknologioihin ja
puuttumatta yritysten sisäisiin järjestelmiin.Yritys voi verrata nykyistä
toimintaansa kansalliseen käsitykseen tavoitetilasta lähtökohtana oman
toiminnan,toimijakohtaisen arkkitehtuurin tai yksittäisen järjestelmän
kehittämiselle.Aikatähtäin on vähintään 10 vuotta ja keskeisiltä osiltaan
arkkitehtuuri on ‘ikuinen’. Tavaraliikenteen telematiikka-arkkitehtuurin
näkökulmana on tavaran ja siihen liittyvien tietojen kulkeminen lähettäjältä
logistiikkaketjun läpi aina vastaanottajalle asti.Arkkitehtuuri keskittyy
tavaroiden kuljettamiseen suoranaisesti liittyviin prosesseihin ja näiden
prosessien tietovirtoihin.Arkkitehtuuri kattaa eri kuljetusmuodot sisältäen
tie-,raide-,vesi- ja ilmakuljetukset.Arkkitehtuuri on kuvattu
kuljetusmuotoriippumattomasti siten, että prosessikomponentista voidaan koota
erilaiset tosielämässä esiintyvät kuljetusketjut.arkkitehtuuriin on määritelty
tavaran lähettäjän,vastaanottajan,logistiikkapalveluiden tuottajien ja
julkishallinnon roolit.Kuvatut tavaraliikenteen prosessialueet ovat
suunnittelu,ohjaus, toimitus sekä seuranta ja jäljitys.Tietovirrat käsittävät
tavaratilauksen,kuljetussopimuksen,kuljetustilauksen,lähetysluettelon ja
kuormanerittelyn ohjaustietoja, seuranta- ja muita tietoja.Looginen
arkkitehtuuri sisältää tieto-objektin ja näistä johdettujen tietopalveluiden
kuvauksen ja tietojärjestelmäpalveluiden kuvauksen.Tietomalli on kuvattu
relaatiokaaviona.Relaatiokaavio kuvaa tietojoukot ja niiden väliset pysyvät
suhteet. Tutkimuksessa on tarkasteltu nykytilanteen puutteita ja tarpeita
kuvattuun tavoitetilaan nähden. Esille nousi kolme
kehittämisaluetta:tietoinfrastruktuurin kehittäminen,tunnistuksen kehittäminen
ja prosessien kehittäminen. Eurooppalaisen KAREN-arkkitehtuurin alueen 8
kuvaukset käsittelevät maantieliikenteen osalta samaa
ongelma-aluetta.KAREN-arkkitehtuurikuvauksia on käytetty tarkistuslistana sekä
toimintojen että tietovirtojen osalta.
AB - Kansallinen järjestelmäarkkitehtuuri on tavoitearkkitehtuuri, jonka
avulla liikenne- ja viestintäministeriö tukee liikennetelematiikan kansallista
kehitystä, arvioi yksittäisten hankkeiden hyödyllisyyttä ja arkkitehtuurin
noudattamista. Tavaralikenteeen telematiikka-arkkitehtuuri on osa liikenne- ja
viestintäministeriön FITS-ohjelman horisontaalista hankealuetta
“Liikennetelematiikan palvelujen edellytysten kehittäminen”. Arkkitehtuurin
tavoitteena on antaa organisaatiolle mahdollisuus parantaa kilpailukykyään
markkinoilla tehokkaamman toiminnan,monipuolisemman palvelutarjonnan tai
paremman yhteensopivuuden muodossa.Arkkitehtuuri kuvaa toimijoiden välisten
järjestelmien avoimia rajapintoja sitoutumatta tiettyihin teknologioihin ja
puuttumatta yritysten sisäisiin järjestelmiin.Yritys voi verrata nykyistä
toimintaansa kansalliseen käsitykseen tavoitetilasta lähtökohtana oman
toiminnan,toimijakohtaisen arkkitehtuurin tai yksittäisen järjestelmän
kehittämiselle.Aikatähtäin on vähintään 10 vuotta ja keskeisiltä osiltaan
arkkitehtuuri on ‘ikuinen’. Tavaraliikenteen telematiikka-arkkitehtuurin
näkökulmana on tavaran ja siihen liittyvien tietojen kulkeminen lähettäjältä
logistiikkaketjun läpi aina vastaanottajalle asti.Arkkitehtuuri keskittyy
tavaroiden kuljettamiseen suoranaisesti liittyviin prosesseihin ja näiden
prosessien tietovirtoihin.Arkkitehtuuri kattaa eri kuljetusmuodot sisältäen
tie-,raide-,vesi- ja ilmakuljetukset.Arkkitehtuuri on kuvattu
kuljetusmuotoriippumattomasti siten, että prosessikomponentista voidaan koota
erilaiset tosielämässä esiintyvät kuljetusketjut.arkkitehtuuriin on määritelty
tavaran lähettäjän,vastaanottajan,logistiikkapalveluiden tuottajien ja
julkishallinnon roolit.Kuvatut tavaraliikenteen prosessialueet ovat
suunnittelu,ohjaus, toimitus sekä seuranta ja jäljitys.Tietovirrat käsittävät
tavaratilauksen,kuljetussopimuksen,kuljetustilauksen,lähetysluettelon ja
kuormanerittelyn ohjaustietoja, seuranta- ja muita tietoja.Looginen
arkkitehtuuri sisältää tieto-objektin ja näistä johdettujen tietopalveluiden
kuvauksen ja tietojärjestelmäpalveluiden kuvauksen.Tietomalli on kuvattu
relaatiokaaviona.Relaatiokaavio kuvaa tietojoukot ja niiden väliset pysyvät
suhteet. Tutkimuksessa on tarkasteltu nykytilanteen puutteita ja tarpeita
kuvattuun tavoitetilaan nähden. Esille nousi kolme
kehittämisaluetta:tietoinfrastruktuurin kehittäminen,tunnistuksen kehittäminen
ja prosessien kehittäminen. Eurooppalaisen KAREN-arkkitehtuurin alueen 8
kuvaukset käsittelevät maantieliikenteen osalta samaa
ongelma-aluetta.KAREN-arkkitehtuurikuvauksia on käytetty tarkistuslistana sekä
toimintojen että tietovirtojen osalta.
KW - Telematics
KW - architecture
KW - logistics,goods transportation
KW - processes, standardisation
KW - framework
KW - development
M3 - Report
SN - 951-723-881-9
T3 - FITS-julkaisuja
BT - Tavaraliikenteen telematiikka-arkkitehtuuri
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -