TY - BOOK
T1 - Tavoitelinjastosuunnitelma 2030
AU - Rinta-Piirto, Jyrki
AU - Hillo, Kari
AU - Rosenberg, Marja
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Tavoitelinjastosuunnitelma on osa Pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma PLJ:n joukkoliikennestrategiaa.
Tavoitelinjastosuunnitelma toimii operatiivisen ja strategisen suunnittelun
yhdistävänä suunnittelutasona. Suunnitelman lähtökohtana on PLJ 2007 ja siinä
osoitetut hankkeet. Tavoitelinjastosuunnitelman tavoitteena on luoda toimivan
joukkoliikenteen alue, jossa on maankäytön kehittämiseen kiinteästi kytkeytyvä
linjasto, selkeä ja helposti hahmotettava ja hallittavissa oleva
joukkoliikennejärjestelmä, kilpailukykyiset joukkoliikenteen palvelut
henkilöautoliikenteeseen nähden sekä kustannustehokkaasti liikennöitävä
linjasto. Tavoitelinjastosuunnitelman tärkeimmät lopputulokset ovat
linjastosuunnitelmat vuosille 2030 ja 2020 (linjastorakenne, runkoyhteydet ja
tärkeimmät solmupisteet) sekä tavoitelinjaston palvelutasotavoitteet.
Suunnitelmassa ei ole kuvattu linjakohtaisia reittejä, vaan periaatteellinen
linjastorakenne. Pääkaupunkiseudun tavoitelinjasto perustuu tiheästi
liikennöitävään runkoliikenteeseen, joka muodostuu raideliikenteen verkosta,
sitä täydentävästä bussiliikenteen runkoyhteyksistä säteittäis- ja
poikittaissuunnassa sekä näiden solmupisteistä. Runkolinjojen täsmällinen
reitti päätetään aikanaan laadittavissa tarkemmissa linjastosuunnitelmissa.
Tavoitelinjaston oleellisena osana ovat runkoverkon solmupisteet. Solmupisteet
ovat paikkoja, joissa on korkeatasoiset vaihtomahdollisuudet
joukkoliikennevälineestä toiseen. Solmupisteet luokitellaan kolmeen
laatuluokkaan, joita ovat matkakeskukset, vaihtoterminaalit ja vaihtopaikat.
Tavoitelinjaston palvelutasotekijöille (kävelyetäisyydet, vuorovälit,
liikennöintiajat, matka-aikasuhteet, solmupisteiden ominaisuudet ja
liikennöinnin kustannustehokkuus) on asetettu yksityiskohtaisemmat
tavoitearvot ja laatuluokitukset. Raskaan raideliikenteen vuoteen 2030
mennessä merkittävästi laajentunut palvelu ja etenkin sen parantunut jakelu
Helsingin kantakaupungissa mahdollistavat siirtymisen nykyisestä varsin paljon
busseihin perustuvasta liikennejärjestelmästä liityntäliikenteeseen. Muutos
selkeyttää linjastorakennetta. Suunnitelmassa on tehty valinta niistä
keskeisimmistä poikittaisista runkolinjoista, joita voidaan kehittää esim.
markkinoinnin ja brändäyksen avulla. Poikittainen liikenne pystyy hyödyntämään
myös säteittäistä joukkoliikennelinjastoa, esimerkiksi vaihdolla Pasilassa
raidesektorilta toiselle. Pääkaupunkiseudun lähikuntien
joukkoliikennelinjastoa on suunnitelmassa käsitelty siltä osin, kun se
suuntautuu pääkaupunkiseudulle. Nämä linjat perustuvat ratayhteyksiin
(päärata, rantarata ja Lahden oikorata) sekä bussiliikenteen laatukäytäviin.
Vaikutustarkasteluiden mukaan joukkoliikenteen kilpailukyky on parhain
Helsingin kantakaupunkiin suuntautuvilla matkoilla ja raideliikenteen
yhteyksien käytävissä. Raideinvestointien myötä liikennöinti tehostuu, sillä
liikennöintikustannukset suhteessa matkustaja- ja paikkakilometrisuoritteisiin
alenevat. Liikenteen hoidon kokonaiskustannukset ja lipputulot kasvavat
nykyisestä joukkoliikennekysynnän kasvun myötä. Tavoitelinjastosuunnitelmassa
on esitetty suosituksia ja jatkotoimenpiteitä kiireellisimmistä linjaston ja
solmupisteiden kehittämistarpeista sekä suosituksia maankäytön suunnitteluun
ja väylärakentamiseen. Näistä keskeisimmät liittyvät raideliikennehankkeiden
suunnitteluun ja toteuttamiseen, joiden yhteydessä valmistaudutaan
liityntäliikenteeseen siirtymiseen ja toteutetaan raideasemiin liittyvät
solmupisteet. Tavoitelinjastosuunnitelmatyön yhteydessä on laadittu lisäksi
Jokeri II:n reittivaihtoehtojen vertailu.
AB - Tavoitelinjastosuunnitelma on osa Pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma PLJ:n joukkoliikennestrategiaa.
Tavoitelinjastosuunnitelma toimii operatiivisen ja strategisen suunnittelun
yhdistävänä suunnittelutasona. Suunnitelman lähtökohtana on PLJ 2007 ja siinä
osoitetut hankkeet. Tavoitelinjastosuunnitelman tavoitteena on luoda toimivan
joukkoliikenteen alue, jossa on maankäytön kehittämiseen kiinteästi kytkeytyvä
linjasto, selkeä ja helposti hahmotettava ja hallittavissa oleva
joukkoliikennejärjestelmä, kilpailukykyiset joukkoliikenteen palvelut
henkilöautoliikenteeseen nähden sekä kustannustehokkaasti liikennöitävä
linjasto. Tavoitelinjastosuunnitelman tärkeimmät lopputulokset ovat
linjastosuunnitelmat vuosille 2030 ja 2020 (linjastorakenne, runkoyhteydet ja
tärkeimmät solmupisteet) sekä tavoitelinjaston palvelutasotavoitteet.
Suunnitelmassa ei ole kuvattu linjakohtaisia reittejä, vaan periaatteellinen
linjastorakenne. Pääkaupunkiseudun tavoitelinjasto perustuu tiheästi
liikennöitävään runkoliikenteeseen, joka muodostuu raideliikenteen verkosta,
sitä täydentävästä bussiliikenteen runkoyhteyksistä säteittäis- ja
poikittaissuunnassa sekä näiden solmupisteistä. Runkolinjojen täsmällinen
reitti päätetään aikanaan laadittavissa tarkemmissa linjastosuunnitelmissa.
Tavoitelinjaston oleellisena osana ovat runkoverkon solmupisteet. Solmupisteet
ovat paikkoja, joissa on korkeatasoiset vaihtomahdollisuudet
joukkoliikennevälineestä toiseen. Solmupisteet luokitellaan kolmeen
laatuluokkaan, joita ovat matkakeskukset, vaihtoterminaalit ja vaihtopaikat.
Tavoitelinjaston palvelutasotekijöille (kävelyetäisyydet, vuorovälit,
liikennöintiajat, matka-aikasuhteet, solmupisteiden ominaisuudet ja
liikennöinnin kustannustehokkuus) on asetettu yksityiskohtaisemmat
tavoitearvot ja laatuluokitukset. Raskaan raideliikenteen vuoteen 2030
mennessä merkittävästi laajentunut palvelu ja etenkin sen parantunut jakelu
Helsingin kantakaupungissa mahdollistavat siirtymisen nykyisestä varsin paljon
busseihin perustuvasta liikennejärjestelmästä liityntäliikenteeseen. Muutos
selkeyttää linjastorakennetta. Suunnitelmassa on tehty valinta niistä
keskeisimmistä poikittaisista runkolinjoista, joita voidaan kehittää esim.
markkinoinnin ja brändäyksen avulla. Poikittainen liikenne pystyy hyödyntämään
myös säteittäistä joukkoliikennelinjastoa, esimerkiksi vaihdolla Pasilassa
raidesektorilta toiselle. Pääkaupunkiseudun lähikuntien
joukkoliikennelinjastoa on suunnitelmassa käsitelty siltä osin, kun se
suuntautuu pääkaupunkiseudulle. Nämä linjat perustuvat ratayhteyksiin
(päärata, rantarata ja Lahden oikorata) sekä bussiliikenteen laatukäytäviin.
Vaikutustarkasteluiden mukaan joukkoliikenteen kilpailukyky on parhain
Helsingin kantakaupunkiin suuntautuvilla matkoilla ja raideliikenteen
yhteyksien käytävissä. Raideinvestointien myötä liikennöinti tehostuu, sillä
liikennöintikustannukset suhteessa matkustaja- ja paikkakilometrisuoritteisiin
alenevat. Liikenteen hoidon kokonaiskustannukset ja lipputulot kasvavat
nykyisestä joukkoliikennekysynnän kasvun myötä. Tavoitelinjastosuunnitelmassa
on esitetty suosituksia ja jatkotoimenpiteitä kiireellisimmistä linjaston ja
solmupisteiden kehittämistarpeista sekä suosituksia maankäytön suunnitteluun
ja väylärakentamiseen. Näistä keskeisimmät liittyvät raideliikennehankkeiden
suunnitteluun ja toteuttamiseen, joiden yhteydessä valmistaudutaan
liityntäliikenteeseen siirtymiseen ja toteutetaan raideasemiin liittyvät
solmupisteet. Tavoitelinjastosuunnitelmatyön yhteydessä on laadittu lisäksi
Jokeri II:n reittivaihtoehtojen vertailu.
M3 - Report
SN - 978-951-798-658-8
T3 - YTV:n julkaisuja
BT - Tavoitelinjastosuunnitelma 2030
PB - YTV Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta
CY - Helsinki
ER -