TY - BOOK
T1 - Teiden kunto ja palvelutaso
T2 - Tutkimustulokset havaintoteiltä vuosina 1979-1983
AU - Jämsä, Heikki
AU - Saarinen, Harri
PY - 1985
Y1 - 1985
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin asfalttibetoniteiden,
öljysorateiden sekä sorateiden kuntoa ja palvelutasoa
sekä näihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto
perustuu 58 havaintotiellä suoritettuihin mittauksiin ja
arviointeihin vuosina 1979 - 1983.
Päällytettyjen teiden vaurioitumista kuvataan
vauriosumman avulla, joka saadaan kertomalla vaurioiden
määrä vauriokohtaisilla painotuskertoimilla. Vauriosumma
ilmoittaa vaurioiden pinta-alan (m2) 100 metrin matkalla.
Tutkimuksessa kehitetettiin tien vauriosumman
ennustemalli, jossa muuttujina ovat päällysteen ikä
(toiseen potenssiin korotettuna), tien kevätkantavuuden
ja tavoitekantavuuden suhde sekä tien leveys. Mallin
avulla voidaan ennustaa päällysteen vaurioituminen iän
funktiona. Asfalttibetoniteille (AB-tiet) näitä malleja
on laadittu kaksi, toinen hyville AB-teille (leveitä,
normien mukaan rakennettuja) ja toinen huonoille
(kapeita, perusparannettuja teitä). Lisäksi on oma
mallinsa öljysorateille. Huonojen AB-teiden
vaurioitumisnopeus on kolminkertainen hyviin AB-teihin
verrattuna.
Päällystettyjen havaintoteiden palvelutasoa tutkittiin
Kanadassa Ontarion osavaltiossa käytössä olevan
OPAC-mallin (Ontario Pavement Analysis of Costs) avulla.
Mallin lähtöarvoina ovat liikennemäärä sekä tien
rakenteellinen lujuus, joiden perusteella voidaan
ennustaa tien palvelutason heikkeneminen ajan funktiona.
Saadut tulokset osoittavat OPAC-mallin avulla testattujen
palvelutasoarvojen olevan yhdenmukaisia tien
ajomukavuuden subjektiivisten arviointitulosten kanssa.
Vaikka OPAC-mallin tulokset korreloivat
AAHSO-palvelutasomallin tuloksien kanssa, ei jälkimmäisen
avulla pystytä ennakoimaan tien vaurioitumisnopeutta. Sen
sijaan OPAC-malli erottaa selvästi toisistaan
vaurioitumisnopeudeltaan erilaiset tiet.
Asfalttibetonipäällysteisten teiden palvelutaso on
riippuvainen tien vauriosumasta, urasyvyydestä sekä
pohjamaan pinnan taipumisesta. Kun tielle valitaan
minimipalvelutaso ja lasketaan taipuma pohjamaan
pinnassa, saadaan määritetyksi suurin mahdollinen
vauriosumma siten, että minimipalvelutasoa ei aliteta.
Kun toisaalta ennustemallien avulla voidaan laskea tien
vaurioituminen ajan funktiona, saadaan määritettyä
kunnostamisajankohta urautumisen ja vaurioitumisen
perusteella siten, ettei tien alhaisinta sallittua
palvelutasoarvoa aliteta.
Öljysorateiden palvelutaso on tutkimusten mukaan
voimakkaasti riippuvainen vauriosummasta. Koska
öljysorateiden kuntoluokituksen perusteena ovat
päällysteessä eiintyneet vauriot, voidaan kullekin
luokalle arvioida suurin sallittu vauriosumma. Kun
tiedetään maksimi vauriosumma, tien kevätkantavuuden ja
mitoituskantavuuden suhde sekä tien leveys, voidaan
öljysorateiden vauriosumman ennustemallista laskea,
kuinka monta vuotta kestää ennen kuin tietty
kuntoluokasta riippuva vauriosumma saaavutetaan. Kun
tiedetään päällysteen ikä, voidaan saadun tuloksen
perusteella arvioida sen jäljellä oleva ikä tietyssä
kuntoluokassa.
Sorateiden kunnon (epätasaisuuden) kehitys on
riippuvainen liikennemäärästä. Tutkimustulosten
perusteella voidaan arvioida tien epätasaisuus (cm/km)
höyläyksen jälkeisen kokonaisliikennemäärän perusteella.
Koska sorateiden kunto jaetaan eri luokkiin
epätasaisuuden perusteella, voidaan kullekin luokalle
määrittää suurin sallittu kokonaisliikennemäärä.
Jakamalla liikennemäärä tien keskimääräisellä
vuorokausiliikennemäärällä saadaan selville, kuinka usein
tiellä tulisi suorittaa normaalihöyläys siten, ettei tien
epätasaisuus ylitä kuntoluokan edellyttämää suurinta
sallittua arvoa.
Havaintoteiden palvelutaso on tutkimuksen aikana
selvästi, joskaan ei kovin nopeasti, laskenut ja vauriot
ovat lisääntyneet. Tämä koskee ennen kaikkea "huonoja
asfalttibetoniteitä" ja öljysorateitä siitäkin
huolimatta, että ensiksi mainittujen kunnossapitoon on
uhrattu varoja noin kaksi kertaa niin paljon kuin "hyviin
asfalttibetoniteihin".
AB - Tutkimuksessa selvitettiin asfalttibetoniteiden,
öljysorateiden sekä sorateiden kuntoa ja palvelutasoa
sekä näihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto
perustuu 58 havaintotiellä suoritettuihin mittauksiin ja
arviointeihin vuosina 1979 - 1983.
Päällytettyjen teiden vaurioitumista kuvataan
vauriosumman avulla, joka saadaan kertomalla vaurioiden
määrä vauriokohtaisilla painotuskertoimilla. Vauriosumma
ilmoittaa vaurioiden pinta-alan (m2) 100 metrin matkalla.
Tutkimuksessa kehitetettiin tien vauriosumman
ennustemalli, jossa muuttujina ovat päällysteen ikä
(toiseen potenssiin korotettuna), tien kevätkantavuuden
ja tavoitekantavuuden suhde sekä tien leveys. Mallin
avulla voidaan ennustaa päällysteen vaurioituminen iän
funktiona. Asfalttibetoniteille (AB-tiet) näitä malleja
on laadittu kaksi, toinen hyville AB-teille (leveitä,
normien mukaan rakennettuja) ja toinen huonoille
(kapeita, perusparannettuja teitä). Lisäksi on oma
mallinsa öljysorateille. Huonojen AB-teiden
vaurioitumisnopeus on kolminkertainen hyviin AB-teihin
verrattuna.
Päällystettyjen havaintoteiden palvelutasoa tutkittiin
Kanadassa Ontarion osavaltiossa käytössä olevan
OPAC-mallin (Ontario Pavement Analysis of Costs) avulla.
Mallin lähtöarvoina ovat liikennemäärä sekä tien
rakenteellinen lujuus, joiden perusteella voidaan
ennustaa tien palvelutason heikkeneminen ajan funktiona.
Saadut tulokset osoittavat OPAC-mallin avulla testattujen
palvelutasoarvojen olevan yhdenmukaisia tien
ajomukavuuden subjektiivisten arviointitulosten kanssa.
Vaikka OPAC-mallin tulokset korreloivat
AAHSO-palvelutasomallin tuloksien kanssa, ei jälkimmäisen
avulla pystytä ennakoimaan tien vaurioitumisnopeutta. Sen
sijaan OPAC-malli erottaa selvästi toisistaan
vaurioitumisnopeudeltaan erilaiset tiet.
Asfalttibetonipäällysteisten teiden palvelutaso on
riippuvainen tien vauriosumasta, urasyvyydestä sekä
pohjamaan pinnan taipumisesta. Kun tielle valitaan
minimipalvelutaso ja lasketaan taipuma pohjamaan
pinnassa, saadaan määritetyksi suurin mahdollinen
vauriosumma siten, että minimipalvelutasoa ei aliteta.
Kun toisaalta ennustemallien avulla voidaan laskea tien
vaurioituminen ajan funktiona, saadaan määritettyä
kunnostamisajankohta urautumisen ja vaurioitumisen
perusteella siten, ettei tien alhaisinta sallittua
palvelutasoarvoa aliteta.
Öljysorateiden palvelutaso on tutkimusten mukaan
voimakkaasti riippuvainen vauriosummasta. Koska
öljysorateiden kuntoluokituksen perusteena ovat
päällysteessä eiintyneet vauriot, voidaan kullekin
luokalle arvioida suurin sallittu vauriosumma. Kun
tiedetään maksimi vauriosumma, tien kevätkantavuuden ja
mitoituskantavuuden suhde sekä tien leveys, voidaan
öljysorateiden vauriosumman ennustemallista laskea,
kuinka monta vuotta kestää ennen kuin tietty
kuntoluokasta riippuva vauriosumma saaavutetaan. Kun
tiedetään päällysteen ikä, voidaan saadun tuloksen
perusteella arvioida sen jäljellä oleva ikä tietyssä
kuntoluokassa.
Sorateiden kunnon (epätasaisuuden) kehitys on
riippuvainen liikennemäärästä. Tutkimustulosten
perusteella voidaan arvioida tien epätasaisuus (cm/km)
höyläyksen jälkeisen kokonaisliikennemäärän perusteella.
Koska sorateiden kunto jaetaan eri luokkiin
epätasaisuuden perusteella, voidaan kullekin luokalle
määrittää suurin sallittu kokonaisliikennemäärä.
Jakamalla liikennemäärä tien keskimääräisellä
vuorokausiliikennemäärällä saadaan selville, kuinka usein
tiellä tulisi suorittaa normaalihöyläys siten, ettei tien
epätasaisuus ylitä kuntoluokan edellyttämää suurinta
sallittua arvoa.
Havaintoteiden palvelutaso on tutkimuksen aikana
selvästi, joskaan ei kovin nopeasti, laskenut ja vauriot
ovat lisääntyneet. Tämä koskee ennen kaikkea "huonoja
asfalttibetoniteitä" ja öljysorateitä siitäkin
huolimatta, että ensiksi mainittujen kunnossapitoon on
uhrattu varoja noin kaksi kertaa niin paljon kuin "hyviin
asfalttibetoniteihin".
KW - asphalts
KW - bituminous concretes
KW - flexible pavements
KW - surface properties
KW - serviceability
KW - damages
KW - bearing capacity
KW - gravel roads
KW - oilgravel
M3 - Report
SN - 951-38-2255-9
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Teiden kunto ja palvelutaso
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -