Tekemällä oppii: Kokeilukulttuurista vauhtia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseen

Translated title of the contribution: You learn by doing: Promoting adoption of digital innovations in social and health services by culture of experimentation

Marja Harjumaa, Marja-Leena Laukkanen, Johanna Leväsluoto, Jaakko Lähteenmäki, Maaria Nuutinen, Heli Talja

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Selvitystyön perimmäisenä tavoitteena oli selvittää, miten ketterillä kokeiluilla voidaan edistää sähköisten palvelujen käyttöä, uusien palveluiden tuottamismalleja ja toiminnan muutosta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Selvitystyön toteutti VTT:n monitieteinen projektiryhmä ja se perustuu kirjalliseen taustamateriaaliin sekä asiantuntija- ja kansalaishaastatteluihin. "Kokeilukulttuuri muuttuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa - sähköiset innovaatiot hyötykäyttöön" -hanke ehdottaa ratkaisuksi kokeilukulttuuria, joka kokoaa eri osapuolet yhteisen asian äärelle sähköisten palveluiden kehittämisen eri vaiheissa. Esitetyssä kokeilukulttuurin mallissa on kolme tasoa; kansallinen taso, organisaatiotaso sekä yksilötaso. Kokeilukulttuurin käyttöönotto edellyttää toimenpiteitä kaikilla kolmella tasolla. Kansallinen taso vastaa tarvittavasta lainsäädännöstä, ohjeistuksesta ja teknisestä infrastruktuurista. Sopiva kansallinen ohjaus ja tuki eivät rajoita kokeiluja vaan toimivat tukipilarina ja hyvien ratkaisujen levittäjinä. Kansallisen ohjauksen ja infrastruktuurin pohjalta varsinaiset palvelut toteutetaan ja tuotetaan SOTE-organisaatioissa, joiden henkilökunta on vastuussa kokeilujen läpiviennistä. Uusien palvelujen käyttöönotossa ja kokeilujen onnistumisessa avainasemassa ovat kansalaiset, joilta edellytetään aikaisempaa merkittävämpää vastuunottoa omasta hyvinvoinnistaan ja siten myös aktiivista osallistumista palvelujen kehittämiseen mm. kokeiluihin osallistumalla. Haastatteluiden pohjalta tunnistettiin useita kokeilukulttuuria edistäviä ja estäviä tekijöitä kaikilla kolmella eri tasolla. Kokeiluihin liitettyjä ominaisuuksia olivat muun muassa keveys ja ketteryys, vaikuttavuus ja innovatiivisuus. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitetään suosituksia kokeilukulttuuriin siirtymiseksi sosiaali- ja terveyspalveluissa.
    Translated title of the contributionYou learn by doing: Promoting adoption of digital innovations in social and health services by culture of experimentation
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherPrime Minister's Office Finland
    Number of pages49
    ISBN (Print)978-952-287-376-7
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
    Volume32
    ISSN2342-6799

    Keywords

    • social and health services
    • eServices
    • culture of experimentation

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'You learn by doing: Promoting adoption of digital innovations in social and health services by culture of experimentation'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this