Teräsbetonirakenteiden kylmähauraus arktisissa oloissa

Lauri Kivekäs, Charles Korhonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Pelkille betoniterästangoille tehtävissä iskukokeissa tangot haurastavat jo arktisilla alueilla esiintyvissä lämpötiloissa. Teräsbetonirakenteeseen kohdistuvan iskun vaikutuksesta tangot joutuvat kuitenkin täysin erilailla kuormitetuiksi kuin pelkkien tankojen kylmähaurauskokeessa, ja tällä on huomattava vaikutus haurastumislämpötilaan. Kokeissa tutkittiin betoni- ja teräsbetonipalkkien käyttäytymistä iskukuormituksen alaisina alhaisissa lämpötiloissa ja verrattiin tuloksia betoniterästangoille suoritetuista Charpyn iskukokeista saatuihin tuloksiin. Tutkitut betoniteräkset olivat kuumavalssattu harjatanko ja kylmämuokattu sileä tanko, molemmat sekä lovettuina että loveamattomina. Transitiolämpötiloiksi saatiin Charpyn kokeessa kuumavalssatuille tangoille -30...-40 °C ja kylmämuokatuille tangoille -50...-55 °C, mutta yksikään palkki ei murtunut hauraasti edes lämpötiloissa -50...-63 °C, jotka olivat alhaisimmat koelämpötilat eri koepalkeilla.Raudoittamattoman betonin iskulujuus kasvoi huomattavasti alhaisissa lämpötiloissa. Tämä vähentää teräsbetonirakenteiden halkeilua ja lisää huomattavasti kevyesti raudoitettujen rakenteiden turvallisuutta lämpötiloissa, joissa teräkset ovat hauraita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages44
ISBN (Print)951-38-2429-2
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number369
ISSN0358-5077

Keywords

  • reinforced concrete
  • reinforcing steels
  • arctic conditions
  • transition temperature
  • brittle fracturing

Cite this

Kivekäs, L., & Korhonen, C. (1985). Teräsbetonirakenteiden kylmähauraus arktisissa oloissa. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 369