Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä raportissa kuvataan teräspalvelutoiminnan odotettavissa olevia kehityspolkuja, uusia palvelu- ja yhteistyömalleja. Samalla annetaan ehdotuksia, miten terästen toimittajien, komponentti- ja järjestelmätoimittajien ja asiakkaiden muodostama tuotantoketju saadaan mahdollisimman kannattavaksi, luotettavaksi ja kilpailukykyiseksi. Nämä näkemykset perustuvat vuoden 2009 aikana toteutettuun Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa-hankkeeseen. Teräspalveluyritykset ovat palveluliiketoiminnan kehittämisessä vasta alkutaipaleella. Nykyiset liiketoimintamallit ovat tasapaksuja ja tehokkuudessa heikkoja. Yrityksiltä odotetaan uusia innovatiivisia palvelumalleja ja selkeitä toisistaan erottuvia avauksia, jossa keskitytään ennen kaikkea tuottavuuden ja kokonaistehokkuuden parantamiseen. Asiakkaiden, lopputuotteen valmistajien ja järjestelmätoimittajien vaatimukset on tunnettava ja niiden tarpeiden pohjalta on laadittava uusia palveluliiketoimintamalleja. Tämä edellyttää teräspalveluyrityksiltä valintoja ja yksittäisen yrityksen osalta joistakin asiakkuuksista tai liiketoiminta-alueista luopumisia. Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa - hanke toteutettiin Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Teräsjaoston ja Teknologiateollisuus ry:n aloitteesta. Hankkeen päätavoitteena oli parantaa suomalaisen kone- ja metallituoteteollisuuden kilpailukykyä. Hankkeessa selvitettiin teräskaupan ja teräspalvelutoiminnan nykytila, asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ja teräspalveluliiketoiminnan kehittämisen painopisteet.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Electronic)978-951-38-7533-6
ISBN (Print)978-951-38-7532-9
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2510
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • steel trade
  • service business
  • value network

Cite this

Poikkimäki, J., Valkokari, K., & Anttila, J-P. (2009). Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2510
Poikkimäki, Jyrki ; Valkokari, Katri ; Anttila, Juha-Pekka. / Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 74 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2510).
@book{5645e7b937244e859187eea7dc8ee8f3,
title = "Ter{\"a}spalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} raportissa kuvataan ter{\"a}spalvelutoiminnan odotettavissa olevia kehityspolkuja, uusia palvelu- ja yhteisty{\"o}malleja. Samalla annetaan ehdotuksia, miten ter{\"a}sten toimittajien, komponentti- ja j{\"a}rjestelm{\"a}toimittajien ja asiakkaiden muodostama tuotantoketju saadaan mahdollisimman kannattavaksi, luotettavaksi ja kilpailukykyiseksi. N{\"a}m{\"a} n{\"a}kemykset perustuvat vuoden 2009 aikana toteutettuun Ter{\"a}spalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa-hankkeeseen. Ter{\"a}spalveluyritykset ovat palveluliiketoiminnan kehitt{\"a}misess{\"a} vasta alkutaipaleella. Nykyiset liiketoimintamallit ovat tasapaksuja ja tehokkuudessa heikkoja. Yrityksilt{\"a} odotetaan uusia innovatiivisia palvelumalleja ja selkeit{\"a} toisistaan erottuvia avauksia, jossa keskityt{\"a}{\"a}n ennen kaikkea tuottavuuden ja kokonaistehokkuuden parantamiseen. Asiakkaiden, lopputuotteen valmistajien ja j{\"a}rjestelm{\"a}toimittajien vaatimukset on tunnettava ja niiden tarpeiden pohjalta on laadittava uusia palveluliiketoimintamalleja. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} ter{\"a}spalveluyrityksilt{\"a} valintoja ja yksitt{\"a}isen yrityksen osalta joistakin asiakkuuksista tai liiketoiminta-alueista luopumisia. Ter{\"a}spalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa - hanke toteutettiin Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Ter{\"a}sjaoston ja Teknologiateollisuus ry:n aloitteesta. Hankkeen p{\"a}{\"a}tavoitteena oli parantaa suomalaisen kone- ja metallituoteteollisuuden kilpailukyky{\"a}. Hankkeessa selvitettiin ter{\"a}skaupan ja ter{\"a}spalvelutoiminnan nykytila, asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ja ter{\"a}spalveluliiketoiminnan kehitt{\"a}misen painopisteet.",
keywords = "steel trade, service business, value network",
author = "Jyrki Poikkim{\"a}ki and Katri Valkokari and Juha-Pekka Anttila",
note = "Project code: 33320",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7532-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2510",
address = "Finland",

}

Poikkimäki, J, Valkokari, K & Anttila, J-P 2009, Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2510, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa. / Poikkimäki, Jyrki; Valkokari, Katri; Anttila, Juha-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 74 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2510).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa

AU - Poikkimäki, Jyrki

AU - Valkokari, Katri

AU - Anttila, Juha-Pekka

N1 - Project code: 33320

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Tässä raportissa kuvataan teräspalvelutoiminnan odotettavissa olevia kehityspolkuja, uusia palvelu- ja yhteistyömalleja. Samalla annetaan ehdotuksia, miten terästen toimittajien, komponentti- ja järjestelmätoimittajien ja asiakkaiden muodostama tuotantoketju saadaan mahdollisimman kannattavaksi, luotettavaksi ja kilpailukykyiseksi. Nämä näkemykset perustuvat vuoden 2009 aikana toteutettuun Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa-hankkeeseen. Teräspalveluyritykset ovat palveluliiketoiminnan kehittämisessä vasta alkutaipaleella. Nykyiset liiketoimintamallit ovat tasapaksuja ja tehokkuudessa heikkoja. Yrityksiltä odotetaan uusia innovatiivisia palvelumalleja ja selkeitä toisistaan erottuvia avauksia, jossa keskitytään ennen kaikkea tuottavuuden ja kokonaistehokkuuden parantamiseen. Asiakkaiden, lopputuotteen valmistajien ja järjestelmätoimittajien vaatimukset on tunnettava ja niiden tarpeiden pohjalta on laadittava uusia palveluliiketoimintamalleja. Tämä edellyttää teräspalveluyrityksiltä valintoja ja yksittäisen yrityksen osalta joistakin asiakkuuksista tai liiketoiminta-alueista luopumisia. Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa - hanke toteutettiin Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Teräsjaoston ja Teknologiateollisuus ry:n aloitteesta. Hankkeen päätavoitteena oli parantaa suomalaisen kone- ja metallituoteteollisuuden kilpailukykyä. Hankkeessa selvitettiin teräskaupan ja teräspalvelutoiminnan nykytila, asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ja teräspalveluliiketoiminnan kehittämisen painopisteet.

AB - Tässä raportissa kuvataan teräspalvelutoiminnan odotettavissa olevia kehityspolkuja, uusia palvelu- ja yhteistyömalleja. Samalla annetaan ehdotuksia, miten terästen toimittajien, komponentti- ja järjestelmätoimittajien ja asiakkaiden muodostama tuotantoketju saadaan mahdollisimman kannattavaksi, luotettavaksi ja kilpailukykyiseksi. Nämä näkemykset perustuvat vuoden 2009 aikana toteutettuun Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa-hankkeeseen. Teräspalveluyritykset ovat palveluliiketoiminnan kehittämisessä vasta alkutaipaleella. Nykyiset liiketoimintamallit ovat tasapaksuja ja tehokkuudessa heikkoja. Yrityksiltä odotetaan uusia innovatiivisia palvelumalleja ja selkeitä toisistaan erottuvia avauksia, jossa keskitytään ennen kaikkea tuottavuuden ja kokonaistehokkuuden parantamiseen. Asiakkaiden, lopputuotteen valmistajien ja järjestelmätoimittajien vaatimukset on tunnettava ja niiden tarpeiden pohjalta on laadittava uusia palveluliiketoimintamalleja. Tämä edellyttää teräspalveluyrityksiltä valintoja ja yksittäisen yrityksen osalta joistakin asiakkuuksista tai liiketoiminta-alueista luopumisia. Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa - hanke toteutettiin Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Teräsjaoston ja Teknologiateollisuus ry:n aloitteesta. Hankkeen päätavoitteena oli parantaa suomalaisen kone- ja metallituoteteollisuuden kilpailukykyä. Hankkeessa selvitettiin teräskaupan ja teräspalvelutoiminnan nykytila, asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ja teräspalveluliiketoiminnan kehittämisen painopisteet.

KW - steel trade

KW - service business

KW - value network

M3 - Report

SN - 978-951-38-7532-9

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Poikkimäki J, Valkokari K, Anttila J-P. Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 74 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2510).