Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa

Jyrki Poikkimäki, Katri Valkokari, Juha-Pekka Anttila

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä raportissa kuvataan teräspalvelutoiminnan odotettavissa olevia kehityspolkuja, uusia palvelu- ja yhteistyömalleja. Samalla annetaan ehdotuksia, miten terästen toimittajien, komponentti- ja järjestelmätoimittajien ja asiakkaiden muodostama tuotantoketju saadaan mahdollisimman kannattavaksi, luotettavaksi ja kilpailukykyiseksi. Nämä näkemykset perustuvat vuoden 2009 aikana toteutettuun Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa-hankkeeseen. Teräspalveluyritykset ovat palveluliiketoiminnan kehittämisessä vasta alkutaipaleella. Nykyiset liiketoimintamallit ovat tasapaksuja ja tehokkuudessa heikkoja. Yrityksiltä odotetaan uusia innovatiivisia palvelumalleja ja selkeitä toisistaan erottuvia avauksia, jossa keskitytään ennen kaikkea tuottavuuden ja kokonaistehokkuuden parantamiseen. Asiakkaiden, lopputuotteen valmistajien ja järjestelmätoimittajien vaatimukset on tunnettava ja niiden tarpeiden pohjalta on laadittava uusia palveluliiketoimintamalleja. Tämä edellyttää teräspalveluyrityksiltä valintoja ja yksittäisen yrityksen osalta joistakin asiakkuuksista tai liiketoiminta-alueista luopumisia. Teräspalvelutoiminnan tulevaisuus Suomessa - hanke toteutettiin Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Teräsjaoston ja Teknologiateollisuus ry:n aloitteesta. Hankkeen päätavoitteena oli parantaa suomalaisen kone- ja metallituoteteollisuuden kilpailukykyä. Hankkeessa selvitettiin teräskaupan ja teräspalvelutoiminnan nykytila, asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ja teräspalveluliiketoiminnan kehittämisen painopisteet.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Electronic)978-951-38-7533-6
ISBN (Print)978-951-38-7532-9
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2510
ISSN1235-0605

Keywords

  • steel trade
  • service business
  • value network

Cite this