@book{9627f96145ec44dfa4a6ea177bd5bb28,
title = "Ter{\"a}ssiltojen k{\"a}ytt{\"o}ik{\"a}",
abstract = "V{\"a}syminen on noussut maassamme ter{\"a}ssiltojen liitoksia mitoittavaksi tekij{\"a}ksi viime vuosikymmenin{\"a} kasvaneiden raskaan liikenteen painojen ja m{\"a}{\"a}rien takia. Vanhojen ter{\"a}ssiltojen osalta on materiaalin v{\"a}syminen johtanut mm. hitsiliitosten s{\"a}r{\"o}ilyyn ja rakenteiden vaurioitumisiin. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa on tarkasteltu ter{\"a}ssiltojen v{\"a}symist{\"a} ja k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n laskentamenetelmi{\"a}. Julkaisu jakautuu kahteen osaan. Osassa I {"}V{\"a}symisen analysointi{"} on k{\"a}sitelty l{\"a}hinn{\"a} erilaisia v{\"a}symislaskentamenetelmi{\"a} ja laskettu eri menetelmill{\"a} mittaustuloksista k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n arvoja. Osassa II {"}Kentt{\"a}mittaukset{"} on esitelty tehtyj{\"a} siltojen mittauksia. Teoriatietoa ter{\"a}ssiltojen v{\"a}symisest{\"a}, v{\"a}symislujuuteen vaikuttavista tekij{\"o}ist{\"a} ja v{\"a}symisen analysointimenetelmist{\"a} on ker{\"a}tty sek{\"a} kotimaisista ett{\"a} ulkomaisista kirjallisuusl{\"a}hteist{\"a} ja laskentaohjeista. Laskentatietoa on sovellettu suomalaisiin olosuhteisiin kuuden tiesillan ja kolmen rautatiesillan kentt{\"a}mittausten avulla. Erilaisten siltarakenteiden j{\"a}nnitysvaihteluiden kertym{\"a}mittauksista on saatu melko kattava kuva suomalaisten ter{\"a}ssiltojen v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}st{\"a} kuormituksesta. Mittaustuloksista on laskettu siltojen k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n arvoja l{\"a}hinn{\"a} suomalaisen standardin SFS2378 ja eurooppalaisen esistandardin SFS-ENV 1993-1-1:1992 mukaisin menetelmin. Laskelmilla on saatu kuva suomalaisten siltojen varmuudesta v{\"a}symiselle. Vanhoissa, 1950 ja -60 luvuilla suunnitelluissa ter{\"a}ssilloissa on useita p{\"a}{\"a}kannattimien detaljeja, joissa varmuus v{\"a}symismurtuman suhteen on selv{\"a}sti alle ohjeissa annetun tason (gm = 1,6). Vilkasliikenteisimmill{\"a} teill{\"a} havaittiin varmuuden j{\"a}{\"a}v{\"a}n alle t{\"a}m{\"a}n tason my{\"o}s joillain uudemmilla silloilla. Lopuksi on kehitetty eritasoisia k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n laskentamenetelmi{\"a}, jotka perustuvat joko m{\"a}{\"a}riteltyyn v{\"a}sytysajoneuvoon ja v{\"a}sytysajoneuvojen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n tai sillalle teht{\"a}viin mittauksiin. Menetelmill{\"a} voidaan ottaa huomioon my{\"o}s sillan v{\"a}sytt{\"a}v{\"a}n kuormituksen muuttuminen sillan elinaikana. Menetelm{\"a}t vaativat lis{\"a}kehityst{\"a} varsinkin siltojen mitoitukseen sovellettuna. Kehitysty{\"o}t{\"a} tulisi tehd{\"a} v{\"a}sytysajoneuvon m{\"a}{\"a}rittelemiseksi sek{\"a} tieosuuksien erilaisten liikennem{\"a}{\"a}rien ottamiseksi huomioon erilaisina v{\"a}sytysajoneuvojen m{\"a}{\"a}rin{\"a}. Tutkimuksen yhteydess{\"a} on kehitetty my{\"o}s ter{\"a}ssiltojen detaljien FEM-laskentaan perustuvaa v{\"a}symisanalyysi{\"a}. Vaurioituneiden siltojen osalta on tarkasteltu s{\"a}r{\"o}n kasvun seurantaa ja tarkastusv{\"a}lien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}mist{\"a}. Uusien siltojen osalta on selvitetty mm. lujien ter{\"a}sten k{\"a}yt{\"o}n vaikutusta sillan v{\"a}symiseen.",
keywords = "steel structures, bridges (structures), calculations, fatigue (materials), analyzing, field tests, fatigue life, life (durability), mechanical properties, loads (forces), fractures tests, traffic surveys, volume, finite element analysis, inspection, high strength steels, stress cycle",
author = "Ilkka Hakola and Timo Tirkkonen",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4664-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1570",
address = "Finland",
}