Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010

Translated title of the contribution: The development of winter tyre condition 2001-2010

Mikko Malmivuo, Juha Luoma

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaiden tyyppiä ja kuntoa talvella 2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001 havaintoihin. Lisäksi selvitettiin, tuntevatko kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikoihin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 508 henkilö- ja pakettiautoa ja kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai välttävä (alle 5,5 mm), osuus oli vähentynyt talven 2001 noin 15 %:sta tutkimustalven 2010 4 %:iin. Talvella 2010 kuitenkin 8,6 %:ssa autoista oli vähintään yksi huono tai välttävä rengas. Huonoimmat renkaat löytyivät molempina talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein joku muu päätti auton talvirenkaista. Henkilöautoissa nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 %), mutta pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli vähentynyt (6,2 % ? 3,1 %). Kun talvella 2001 renkaiden kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli tällaisten arviointien määrä talvella 2010 huomattavasti pienempi. Kuljettajista noin 79 % arvioi, että nykyinen pakollinen talvirenkaiden käyttöaika 1.12.-28.2. on sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sitä mieltä, että käyttöaikaa tulisi pidentää. Vastaajista 89 % oli sitä mieltä, että nykyinen nastarenkaiden sallittu käyttöaika marraskuun ensimmäisestä päivästä pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka jälleen kaikki loput toivoivat ajan pidentämistä. Vastaajista 74 % ei kannattanut nastarenkaiden käytön rajoittamista tietyillä alueilla. Vastanneista 15 % kannatti nastarenkaiden käytön rajoittamista lisämaksuilla, mutta 11 % toivoi, että rajoittamiseen löydettäisiin jokin muu ratkaisu. Selvityksen keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin, että talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta 2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa on vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pitää vaihtokuntoisena. Lisäksi todettiin, että nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa. Näitä puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa korostaa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages61
ISBN (Electronic)978-951-38-7658-6
ISBN (Print)978-951-38-7657-9
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2554
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Valsartan
Nefopam
Pediculus
xylometazoline

Keywords

  • winter tyres
  • studded tyres
  • traffic safety

Cite this

Malmivuo, M., & Luoma, J. (2010). Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2554
Malmivuo, Mikko ; Luoma, Juha. / Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 61 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2554).
@book{1bb0cf326f14451388c1c02fd24f326b,
title = "Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} henkil{\"o}- ja pakettiautojen talvirenkaiden tyyppi{\"a} ja kuntoa talvella 2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001 havaintoihin. Lis{\"a}ksi selvitettiin, tuntevatko kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat talvi- ja nastarenkaiden k{\"a}ytt{\"o}aikoihin. Tutkimukseen osallistui yhteens{\"a} 1 508 henkil{\"o}- ja pakettiautoa ja kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai v{\"a}ltt{\"a}v{\"a} (alle 5,5 mm), osuus oli v{\"a}hentynyt talven 2001 noin 15 {\%}:sta tutkimustalven 2010 4 {\%}:iin. Talvella 2010 kuitenkin 8,6 {\%}:ssa autoista oli v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi huono tai v{\"a}ltt{\"a}v{\"a} rengas. Huonoimmat renkaat l{\"o}ytyiv{\"a}t molempina talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein joku muu p{\"a}{\"a}tti auton talvirenkaista. Henkil{\"o}autoissa nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 {\%}), mutta pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli v{\"a}hentynyt (6,2 {\%} ? 3,1 {\%}). Kun talvella 2001 renkaiden kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli t{\"a}llaisten arviointien m{\"a}{\"a}r{\"a} talvella 2010 huomattavasti pienempi. Kuljettajista noin 79 {\%} arvioi, ett{\"a} nykyinen pakollinen talvirenkaiden k{\"a}ytt{\"o}aika 1.12.-28.2. on sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sit{\"a} mielt{\"a}, ett{\"a} k{\"a}ytt{\"o}aikaa tulisi pident{\"a}{\"a}. Vastaajista 89 {\%} oli sit{\"a} mielt{\"a}, ett{\"a} nykyinen nastarenkaiden sallittu k{\"a}ytt{\"o}aika marraskuun ensimm{\"a}isest{\"a} p{\"a}iv{\"a}st{\"a} p{\"a}{\"a}si{\"a}isen j{\"a}lkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka j{\"a}lleen kaikki loput toivoivat ajan pident{\"a}mist{\"a}. Vastaajista 74 {\%} ei kannattanut nastarenkaiden k{\"a}yt{\"o}n rajoittamista tietyill{\"a} alueilla. Vastanneista 15 {\%} kannatti nastarenkaiden k{\"a}yt{\"o}n rajoittamista lis{\"a}maksuilla, mutta 11 {\%} toivoi, ett{\"a} rajoittamiseen l{\"o}ydett{\"a}isiin jokin muu ratkaisu. Selvityksen keskeisimpin{\"a} johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksin{\"a} todettiin, ett{\"a} talvirenkaiden kunto on parantunut selv{\"a}sti talvesta 2001, mutta edelleen l{\"a}hes joka kymmenenness{\"a} autossa on v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yksi urasyvyydelt{\"a}{\"a}n alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pit{\"a}{\"a} vaihtokuntoisena. Lis{\"a}ksi todettiin, ett{\"a} nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa. N{\"a}it{\"a} puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa korostaa.",
keywords = "winter tyres, studded tyres, traffic safety",
author = "Mikko Malmivuo and Juha Luoma",
note = "Project code: 10404",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7657-9",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2554",
address = "Finland",

}

Malmivuo, M & Luoma, J 2010, Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2554, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010. / Malmivuo, Mikko; Luoma, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 61 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2554).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010

AU - Malmivuo, Mikko

AU - Luoma, Juha

N1 - Project code: 10404

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaiden tyyppiä ja kuntoa talvella 2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001 havaintoihin. Lisäksi selvitettiin, tuntevatko kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikoihin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 508 henkilö- ja pakettiautoa ja kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai välttävä (alle 5,5 mm), osuus oli vähentynyt talven 2001 noin 15 %:sta tutkimustalven 2010 4 %:iin. Talvella 2010 kuitenkin 8,6 %:ssa autoista oli vähintään yksi huono tai välttävä rengas. Huonoimmat renkaat löytyivät molempina talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein joku muu päätti auton talvirenkaista. Henkilöautoissa nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 %), mutta pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli vähentynyt (6,2 % ? 3,1 %). Kun talvella 2001 renkaiden kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli tällaisten arviointien määrä talvella 2010 huomattavasti pienempi. Kuljettajista noin 79 % arvioi, että nykyinen pakollinen talvirenkaiden käyttöaika 1.12.-28.2. on sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sitä mieltä, että käyttöaikaa tulisi pidentää. Vastaajista 89 % oli sitä mieltä, että nykyinen nastarenkaiden sallittu käyttöaika marraskuun ensimmäisestä päivästä pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka jälleen kaikki loput toivoivat ajan pidentämistä. Vastaajista 74 % ei kannattanut nastarenkaiden käytön rajoittamista tietyillä alueilla. Vastanneista 15 % kannatti nastarenkaiden käytön rajoittamista lisämaksuilla, mutta 11 % toivoi, että rajoittamiseen löydettäisiin jokin muu ratkaisu. Selvityksen keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin, että talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta 2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa on vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pitää vaihtokuntoisena. Lisäksi todettiin, että nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa. Näitä puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa korostaa.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaiden tyyppiä ja kuntoa talvella 2009-2010 ja verrata tuloksia talven 2000-2001 havaintoihin. Lisäksi selvitettiin, tuntevatko kuljettajat renkaidensa kunnon ja miten he suhtautuvat talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikoihin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 508 henkilö- ja pakettiautoa ja kuljettajaa. Tulosten mukaan sellaisten autojen, joiden vasemman eturenkaan urasyvyys oli huono tai välttävä (alle 5,5 mm), osuus oli vähentynyt talven 2001 noin 15 %:sta tutkimustalven 2010 4 %:iin. Talvella 2010 kuitenkin 8,6 %:ssa autoista oli vähintään yksi huono tai välttävä rengas. Huonoimmat renkaat löytyivät molempina talvina nuorimpien kuljettajien autoista, joskin usein joku muu päätti auton talvirenkaista. Henkilöautoissa nastattomien talvirenkaiden osuus oli pysynyt jokseenkin samana vuodesta 2001 vuoteen 2010 (11,8 ? 12,3 %), mutta pakettiautoissa nastattomien renkaiden osuus oli vähentynyt (6,2 % ? 3,1 %). Kun talvella 2001 renkaiden kunto arvioitiin usein todellisuutta paremmaksi, oli tällaisten arviointien määrä talvella 2010 huomattavasti pienempi. Kuljettajista noin 79 % arvioi, että nykyinen pakollinen talvirenkaiden käyttöaika 1.12.-28.2. on sopiva, mutta melkein kaikki loput olivat sitä mieltä, että käyttöaikaa tulisi pidentää. Vastaajista 89 % oli sitä mieltä, että nykyinen nastarenkaiden sallittu käyttöaika marraskuun ensimmäisestä päivästä pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin on sopiva, vaikka jälleen kaikki loput toivoivat ajan pidentämistä. Vastaajista 74 % ei kannattanut nastarenkaiden käytön rajoittamista tietyillä alueilla. Vastanneista 15 % kannatti nastarenkaiden käytön rajoittamista lisämaksuilla, mutta 11 % toivoi, että rajoittamiseen löydettäisiin jokin muu ratkaisu. Selvityksen keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin, että talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta 2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa on vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pitää vaihtokuntoisena. Lisäksi todettiin, että nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa. Näitä puutteita tulisi edelleen tiedotuksessa korostaa.

KW - winter tyres

KW - studded tyres

KW - traffic safety

M3 - Report

SN - 978-951-38-7657-9

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malmivuo M, Luoma J. Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 61 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2554).