Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan

Pro gradu

Translated title of the contribution: The effect of knowledge on organic farming and health related belifes on the consumer's decicion to choose and buy organic food products: Master's thesis

Kristiina Pelli

Research output: ThesisMaster's thesisTheses

Abstract

Tutkimustulokset ns. luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden terveellisyydestä ovat ristiriidassa kuluttajien ostomotiivien ja uskomusten kanssa; luomutuotteiden ei ole voitu osoittaa olevan tavanomaisia elintarvikkeita terveellisempiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka kuluttajien luomutiedon taso vaikuttaa luomutuotteiden ostoon, valintaan ja uskomuksiin luomusta. Poikkeavatko paIjon ja vähän luomutuotannon peliaatteista tietävien luomuterveellisyysuskomukset toisistaan; mistä asioista luomun terveellisyys erilaisilla kuluttajilla muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin, miten luomusta suhteellisesti vähän, keskimäärin ja paIjon tietävät poikkeavat toisistaan demograafisten taustatekijöiden ja asennetaipumustensa (yleinen terveellisyyskiinnostus, luonnollisuuskiinnostus ja arkiajattelutaipumus) suhteen. Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena (n=1154). Vastaajien ostokäyttäytymistä selvitettiin kysymällä 15 erilaisen luomutuotteen käyttöuseutta. Luomutuotteiden valintaa selvitettiin lomakkeella kokeellisessa valintatilanteessa, jossa vastaaja valitsi seitsemän erilaisen tavanomaisen tai luomuelintarvikkeen välillä. Lisäaineiden vaikutusta valintaan selvitimme kahdella osittain erilaisella lomakkeella: puolet lomakkeista sisälsi lisäaineettomia luomutuotteita, ja puolet lomakkeista luomutuotteita, joissa osassa oli lisäaineita. Luomutiedon määrä oli yhteydessä vastaajien uskomuksiin luomun terveellisyydestä sekä raportoituun luomutuotteiden ostoon ja valintaan. Eniten tietävät ostivat perusluomutuotteita merkitsevästi useammin kuin kahteen alempaan tietoluokkaan kuuluvat. Jalostettujen luomutuotteiden oston useudella ja tietotasolla ei sen sijaan ollut merkitsevää yhteyttä. Ruoan luonnollisuutta eniten arvostava kuluttajaryhmä osti muita useammin peruselintarvikkeita luomuna, mutta jalostettujen elintarvikkeiden kohdalla eroja ryhmien välillä ei ollut. Vastaajilla, joiden tietotaso oli alhaisin, käsitykseen luomun terveellisyydestä sekoittui myos ravitsemuksellisia terveelliyysuskomuksia. Vähiten tietävät uskoivat mm. muita useammin, etta luomutuotteet sisältävät enemmän vitamiineja ja hivenaineita sekä vähemmän rasvaa ja suolaa kuin tavanomaiset elintarvikkeet.
Original languageFinnish
QualificationMaster Degree
Awarding Institution
  • University of Helsinki
Place of PublicationHelsinki
Publisher
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeG2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis

Fingerprint

organic foods
organic production
foods

Keywords

  • luomu
  • luonnonmukainen tuotanto
  • elintarvike
  • tieto
  • terveellisyys
  • uskomus
  • kuluttaja

Cite this

Pelli, Kristiina. / Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan : Pro gradu. Helsinki : University of Helsinki, 2003. 82 p.
@phdthesis{20418342616149e1a04261ea714d7197,
title = "Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan: Pro gradu",
abstract = "Tutkimustulokset ns. luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden terveellisyydest{\"a} ovat ristiriidassa kuluttajien ostomotiivien ja uskomusten kanssa; luomutuotteiden ei ole voitu osoittaa olevan tavanomaisia elintarvikkeita terveellisempi{\"a}. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} kuinka kuluttajien luomutiedon taso vaikuttaa luomutuotteiden ostoon, valintaan ja uskomuksiin luomusta. Poikkeavatko paIjon ja v{\"a}h{\"a}n luomutuotannon peliaatteista tiet{\"a}vien luomuterveellisyysuskomukset toisistaan; mist{\"a} asioista luomun terveellisyys erilaisilla kuluttajilla muodostuu. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin, miten luomusta suhteellisesti v{\"a}h{\"a}n, keskim{\"a}{\"a}rin ja paIjon tiet{\"a}v{\"a}t poikkeavat toisistaan demograafisten taustatekij{\"o}iden ja asennetaipumustensa (yleinen terveellisyyskiinnostus, luonnollisuuskiinnostus ja arkiajattelutaipumus) suhteen. Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena (n=1154). Vastaajien ostok{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} selvitettiin kysym{\"a}ll{\"a} 15 erilaisen luomutuotteen k{\"a}ytt{\"o}useutta. Luomutuotteiden valintaa selvitettiin lomakkeella kokeellisessa valintatilanteessa, jossa vastaaja valitsi seitsem{\"a}n erilaisen tavanomaisen tai luomuelintarvikkeen v{\"a}lill{\"a}. Lis{\"a}aineiden vaikutusta valintaan selvitimme kahdella osittain erilaisella lomakkeella: puolet lomakkeista sis{\"a}lsi lis{\"a}aineettomia luomutuotteita, ja puolet lomakkeista luomutuotteita, joissa osassa oli lis{\"a}aineita. Luomutiedon m{\"a}{\"a}r{\"a} oli yhteydess{\"a} vastaajien uskomuksiin luomun terveellisyydest{\"a} sek{\"a} raportoituun luomutuotteiden ostoon ja valintaan. Eniten tiet{\"a}v{\"a}t ostivat perusluomutuotteita merkitsev{\"a}sti useammin kuin kahteen alempaan tietoluokkaan kuuluvat. Jalostettujen luomutuotteiden oston useudella ja tietotasolla ei sen sijaan ollut merkitsev{\"a}{\"a} yhteytt{\"a}. Ruoan luonnollisuutta eniten arvostava kuluttajaryhm{\"a} osti muita useammin peruselintarvikkeita luomuna, mutta jalostettujen elintarvikkeiden kohdalla eroja ryhmien v{\"a}lill{\"a} ei ollut. Vastaajilla, joiden tietotaso oli alhaisin, k{\"a}sitykseen luomun terveellisyydest{\"a} sekoittui myos ravitsemuksellisia terveelliyysuskomuksia. V{\"a}hiten tiet{\"a}v{\"a}t uskoivat mm. muita useammin, etta luomutuotteet sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t enemm{\"a}n vitamiineja ja hivenaineita sek{\"a} v{\"a}hemm{\"a}n rasvaa ja suolaa kuin tavanomaiset elintarvikkeet.",
keywords = "luomu, luonnonmukainen tuotanto, elintarvike, tieto, terveellisyys, uskomus, kuluttaja",
author = "Kristiina Pelli",
note = "CA: BEL pro gradu Helsingin yliopisto, Soveltavan kemian ja mikrobiologian laitos, ravitsemustieteen osasto 82 s. + liitteet",
year = "2003",
language = "Finnish",
publisher = "University of Helsinki",
address = "Finland",
school = "University of Helsinki",

}

Pelli, K 2003, 'Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan: Pro gradu', Master Degree, University of Helsinki, Helsinki.

Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan : Pro gradu. / Pelli, Kristiina.

Helsinki : University of Helsinki, 2003. 82 p.

Research output: ThesisMaster's thesisTheses

TY - THES

T1 - Luomutiedon ja terveellisyysuskomusten yhteys luomuelintarvikkeiden ostoon ja valintaan

T2 - Pro gradu

AU - Pelli, Kristiina

N1 - CA: BEL pro gradu Helsingin yliopisto, Soveltavan kemian ja mikrobiologian laitos, ravitsemustieteen osasto 82 s. + liitteet

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tutkimustulokset ns. luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden terveellisyydestä ovat ristiriidassa kuluttajien ostomotiivien ja uskomusten kanssa; luomutuotteiden ei ole voitu osoittaa olevan tavanomaisia elintarvikkeita terveellisempiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka kuluttajien luomutiedon taso vaikuttaa luomutuotteiden ostoon, valintaan ja uskomuksiin luomusta. Poikkeavatko paIjon ja vähän luomutuotannon peliaatteista tietävien luomuterveellisyysuskomukset toisistaan; mistä asioista luomun terveellisyys erilaisilla kuluttajilla muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin, miten luomusta suhteellisesti vähän, keskimäärin ja paIjon tietävät poikkeavat toisistaan demograafisten taustatekijöiden ja asennetaipumustensa (yleinen terveellisyyskiinnostus, luonnollisuuskiinnostus ja arkiajattelutaipumus) suhteen. Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena (n=1154). Vastaajien ostokäyttäytymistä selvitettiin kysymällä 15 erilaisen luomutuotteen käyttöuseutta. Luomutuotteiden valintaa selvitettiin lomakkeella kokeellisessa valintatilanteessa, jossa vastaaja valitsi seitsemän erilaisen tavanomaisen tai luomuelintarvikkeen välillä. Lisäaineiden vaikutusta valintaan selvitimme kahdella osittain erilaisella lomakkeella: puolet lomakkeista sisälsi lisäaineettomia luomutuotteita, ja puolet lomakkeista luomutuotteita, joissa osassa oli lisäaineita. Luomutiedon määrä oli yhteydessä vastaajien uskomuksiin luomun terveellisyydestä sekä raportoituun luomutuotteiden ostoon ja valintaan. Eniten tietävät ostivat perusluomutuotteita merkitsevästi useammin kuin kahteen alempaan tietoluokkaan kuuluvat. Jalostettujen luomutuotteiden oston useudella ja tietotasolla ei sen sijaan ollut merkitsevää yhteyttä. Ruoan luonnollisuutta eniten arvostava kuluttajaryhmä osti muita useammin peruselintarvikkeita luomuna, mutta jalostettujen elintarvikkeiden kohdalla eroja ryhmien välillä ei ollut. Vastaajilla, joiden tietotaso oli alhaisin, käsitykseen luomun terveellisyydestä sekoittui myos ravitsemuksellisia terveelliyysuskomuksia. Vähiten tietävät uskoivat mm. muita useammin, etta luomutuotteet sisältävät enemmän vitamiineja ja hivenaineita sekä vähemmän rasvaa ja suolaa kuin tavanomaiset elintarvikkeet.

AB - Tutkimustulokset ns. luonnonmukaisesti tuotettujen elintarvikkeiden terveellisyydestä ovat ristiriidassa kuluttajien ostomotiivien ja uskomusten kanssa; luomutuotteiden ei ole voitu osoittaa olevan tavanomaisia elintarvikkeita terveellisempiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka kuluttajien luomutiedon taso vaikuttaa luomutuotteiden ostoon, valintaan ja uskomuksiin luomusta. Poikkeavatko paIjon ja vähän luomutuotannon peliaatteista tietävien luomuterveellisyysuskomukset toisistaan; mistä asioista luomun terveellisyys erilaisilla kuluttajilla muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin, miten luomusta suhteellisesti vähän, keskimäärin ja paIjon tietävät poikkeavat toisistaan demograafisten taustatekijöiden ja asennetaipumustensa (yleinen terveellisyyskiinnostus, luonnollisuuskiinnostus ja arkiajattelutaipumus) suhteen. Tutkimus suoritettiin kyselylomaketutkimuksena (n=1154). Vastaajien ostokäyttäytymistä selvitettiin kysymällä 15 erilaisen luomutuotteen käyttöuseutta. Luomutuotteiden valintaa selvitettiin lomakkeella kokeellisessa valintatilanteessa, jossa vastaaja valitsi seitsemän erilaisen tavanomaisen tai luomuelintarvikkeen välillä. Lisäaineiden vaikutusta valintaan selvitimme kahdella osittain erilaisella lomakkeella: puolet lomakkeista sisälsi lisäaineettomia luomutuotteita, ja puolet lomakkeista luomutuotteita, joissa osassa oli lisäaineita. Luomutiedon määrä oli yhteydessä vastaajien uskomuksiin luomun terveellisyydestä sekä raportoituun luomutuotteiden ostoon ja valintaan. Eniten tietävät ostivat perusluomutuotteita merkitsevästi useammin kuin kahteen alempaan tietoluokkaan kuuluvat. Jalostettujen luomutuotteiden oston useudella ja tietotasolla ei sen sijaan ollut merkitsevää yhteyttä. Ruoan luonnollisuutta eniten arvostava kuluttajaryhmä osti muita useammin peruselintarvikkeita luomuna, mutta jalostettujen elintarvikkeiden kohdalla eroja ryhmien välillä ei ollut. Vastaajilla, joiden tietotaso oli alhaisin, käsitykseen luomun terveellisyydestä sekoittui myos ravitsemuksellisia terveelliyysuskomuksia. Vähiten tietävät uskoivat mm. muita useammin, etta luomutuotteet sisältävät enemmän vitamiineja ja hivenaineita sekä vähemmän rasvaa ja suolaa kuin tavanomaiset elintarvikkeet.

KW - luomu

KW - luonnonmukainen tuotanto

KW - elintarvike

KW - tieto

KW - terveellisyys

KW - uskomus

KW - kuluttaja

M3 - Master's thesis

PB - University of Helsinki

CY - Helsinki

ER -