Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen

Translated title of the contribution: The effect of partial automation on cranes

Timo Malm, Markku Vanhala, Maarit Kivipuro

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Hankkeessa on tutkittu nosturin puoliautomaation turvallisuutta ja erityisesti kohteita, joissa manuaaliseen nosturiin on lisätty puoliautomaattisia yhdistettyjä ajotoimintoja. Puoliautomaattiset ajotoiminnot yleensä parantavat nostotyön turvallisuutta, mutta huonosti suunnitellussa järjestelmässä saattavat riskit jopa kasvaa automaatiota lisättäessä. Koneiden suunnitteluun ja markkinoille saattamiseen vaikuttavat Euroopan yhteisön lukuisat direktiivit ja muut ohjeet. Turvallisuus on tärkeä tekijä direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. nosturin vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotettaisiin käyttäjille. Asiallisella tiedottamisella kyetään vähentämään tapaturmia ja voidaankin sanoa, että jos koneelle on laadittu pitkä vaaratekijälista, se on pikemminkin osoitus suunnittelijoiden perusteellisuudesta kuin koneen vaarallisuudesta. Hankkeessa selvitettiin nosturiautomaatiota koskevia eurooppalaisia vaatimuksia ja kirjallisuutta, etsittiin tapaturmaselostusrekisteristä puoliautomaattisilla nostureilla sattuneita onnettomuuksia ja kerättiin käyttäjien kokemuksia puoliautomaatiosta sekä tutkittiin case-lähtöisesti puoliautomaattisten järjestelmien turvallisuutta. Lukuisista esimerkkitapauksista on kyetty luomaan lista tekijöistä, joita nosturiautomaation turvallisuussuunnittelijoiden on hyvä tietää. Lisäksi on kerätty tietoa nosturiautomaation yleisestä vaikutuksesta turvallisuuteen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Print)951-38-4830-2
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1675
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

automation

Keywords

  • cranes (hoists)
  • automation
  • safety
  • occupational safety
  • hoisting
  • safety engineering
  • risk
  • requirements
  • injuries
  • accident prevention

Cite this

Malm, T., Vanhala, M., & Kivipuro, M. (1995). Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1675
Malm, Timo ; Vanhala, Markku ; Kivipuro, Maarit. / Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1675).
@book{a34a3675fbbc4b3a97e3e29050d10f7b,
title = "Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostoty{\"o}n turvallisuuteen",
abstract = "Hankkeessa on tutkittu nosturin puoliautomaation turvallisuutta ja erityisesti kohteita, joissa manuaaliseen nosturiin on lis{\"a}tty puoliautomaattisia yhdistettyj{\"a} ajotoimintoja. Puoliautomaattiset ajotoiminnot yleens{\"a} parantavat nostoty{\"o}n turvallisuutta, mutta huonosti suunnitellussa j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} saattavat riskit jopa kasvaa automaatiota lis{\"a}tt{\"a}ess{\"a}. Koneiden suunnitteluun ja markkinoille saattamiseen vaikuttavat Euroopan yhteis{\"o}n lukuisat direktiivit ja muut ohjeet. Turvallisuus on t{\"a}rke{\"a} tekij{\"a} direktiiveiss{\"a}. Konedirektiivill{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n parantamaan koneiden ja konej{\"a}rjestelmien turvallisuutta edellytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, ett{\"a} esim. nosturin vaaratekij{\"o}it{\"a} ei unohdettaisi, vaan niist{\"a} tiedotettaisiin k{\"a}ytt{\"a}jille. Asiallisella tiedottamisella kyet{\"a}{\"a}n v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n tapaturmia ja voidaankin sanoa, ett{\"a} jos koneelle on laadittu pitk{\"a} vaaratekij{\"a}lista, se on pikemminkin osoitus suunnittelijoiden perusteellisuudesta kuin koneen vaarallisuudesta. Hankkeessa selvitettiin nosturiautomaatiota koskevia eurooppalaisia vaatimuksia ja kirjallisuutta, etsittiin tapaturmaselostusrekisterist{\"a} puoliautomaattisilla nostureilla sattuneita onnettomuuksia ja ker{\"a}ttiin k{\"a}ytt{\"a}jien kokemuksia puoliautomaatiosta sek{\"a} tutkittiin case-l{\"a}ht{\"o}isesti puoliautomaattisten j{\"a}rjestelmien turvallisuutta. Lukuisista esimerkkitapauksista on kyetty luomaan lista tekij{\"o}ist{\"a}, joita nosturiautomaation turvallisuussuunnittelijoiden on hyv{\"a} tiet{\"a}{\"a}. Lis{\"a}ksi on ker{\"a}tty tietoa nosturiautomaation yleisest{\"a} vaikutuksesta turvallisuuteen.",
keywords = "cranes (hoists), automation, safety, occupational safety, hoisting, safety engineering, risk, requirements, injuries, accident prevention",
author = "Timo Malm and Markku Vanhala and Maarit Kivipuro",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4830-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1675",
address = "Finland",

}

Malm, T, Vanhala, M & Kivipuro, M 1995, Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1675, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen. / Malm, Timo; Vanhala, Markku; Kivipuro, Maarit.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1675).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen

AU - Malm, Timo

AU - Vanhala, Markku

AU - Kivipuro, Maarit

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Hankkeessa on tutkittu nosturin puoliautomaation turvallisuutta ja erityisesti kohteita, joissa manuaaliseen nosturiin on lisätty puoliautomaattisia yhdistettyjä ajotoimintoja. Puoliautomaattiset ajotoiminnot yleensä parantavat nostotyön turvallisuutta, mutta huonosti suunnitellussa järjestelmässä saattavat riskit jopa kasvaa automaatiota lisättäessä. Koneiden suunnitteluun ja markkinoille saattamiseen vaikuttavat Euroopan yhteisön lukuisat direktiivit ja muut ohjeet. Turvallisuus on tärkeä tekijä direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. nosturin vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotettaisiin käyttäjille. Asiallisella tiedottamisella kyetään vähentämään tapaturmia ja voidaankin sanoa, että jos koneelle on laadittu pitkä vaaratekijälista, se on pikemminkin osoitus suunnittelijoiden perusteellisuudesta kuin koneen vaarallisuudesta. Hankkeessa selvitettiin nosturiautomaatiota koskevia eurooppalaisia vaatimuksia ja kirjallisuutta, etsittiin tapaturmaselostusrekisteristä puoliautomaattisilla nostureilla sattuneita onnettomuuksia ja kerättiin käyttäjien kokemuksia puoliautomaatiosta sekä tutkittiin case-lähtöisesti puoliautomaattisten järjestelmien turvallisuutta. Lukuisista esimerkkitapauksista on kyetty luomaan lista tekijöistä, joita nosturiautomaation turvallisuussuunnittelijoiden on hyvä tietää. Lisäksi on kerätty tietoa nosturiautomaation yleisestä vaikutuksesta turvallisuuteen.

AB - Hankkeessa on tutkittu nosturin puoliautomaation turvallisuutta ja erityisesti kohteita, joissa manuaaliseen nosturiin on lisätty puoliautomaattisia yhdistettyjä ajotoimintoja. Puoliautomaattiset ajotoiminnot yleensä parantavat nostotyön turvallisuutta, mutta huonosti suunnitellussa järjestelmässä saattavat riskit jopa kasvaa automaatiota lisättäessä. Koneiden suunnitteluun ja markkinoille saattamiseen vaikuttavat Euroopan yhteisön lukuisat direktiivit ja muut ohjeet. Turvallisuus on tärkeä tekijä direktiiveissä. Konedirektiivillä pyritään parantamaan koneiden ja konejärjestelmien turvallisuutta edellyttämällä suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, että esim. nosturin vaaratekijöitä ei unohdettaisi, vaan niistä tiedotettaisiin käyttäjille. Asiallisella tiedottamisella kyetään vähentämään tapaturmia ja voidaankin sanoa, että jos koneelle on laadittu pitkä vaaratekijälista, se on pikemminkin osoitus suunnittelijoiden perusteellisuudesta kuin koneen vaarallisuudesta. Hankkeessa selvitettiin nosturiautomaatiota koskevia eurooppalaisia vaatimuksia ja kirjallisuutta, etsittiin tapaturmaselostusrekisteristä puoliautomaattisilla nostureilla sattuneita onnettomuuksia ja kerättiin käyttäjien kokemuksia puoliautomaatiosta sekä tutkittiin case-lähtöisesti puoliautomaattisten järjestelmien turvallisuutta. Lukuisista esimerkkitapauksista on kyetty luomaan lista tekijöistä, joita nosturiautomaation turvallisuussuunnittelijoiden on hyvä tietää. Lisäksi on kerätty tietoa nosturiautomaation yleisestä vaikutuksesta turvallisuuteen.

KW - cranes (hoists)

KW - automation

KW - safety

KW - occupational safety

KW - hoisting

KW - safety engineering

KW - risk

KW - requirements

KW - injuries

KW - accident prevention

M3 - Report

SN - 951-38-4830-2

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malm T, Vanhala M, Kivipuro M. Nosturin yhdistettyjen ajotoimintojen vaikutus nostotyön turvallisuuteen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1675).