Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta

Translated title of the contribution: The effect of police precence on the answers at road surveys

Rita Rathmayer

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko poliisin pysäyttämäksi joutumisella yhteys tienvarsihaastattelussa annettuihin vastauksiin. Ensimmäisessä osatutkimuksessa verrattiin poliisin pysäyttämien kuljettajien vastauksia huoltoasemalla haastateltujen vastauksiin. Toisessa osatutkimuksessa verrattiin poliisin ja siviiliasuisen miehen pysäyttämien sekä huoltoasemalla haastateltujen kuljettajien vastauksia toisiinsa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät automaattista nopeusvalvontaa hyväksyttävämpänä, halusivat useammin lisätä nopeusvalvonnan määrää ja antoivat rangaistavan ylinopeuden sopivaa määrää tiedustelevaan kysymykseen vähemmän äärivastauksia kuin huoltoasematilanteessa haastatellut. Huoltoasematilanteessa kieltäytyi useampi kuljettaja vastaamasta kysyttäessä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana saatujen ylinopeus- tai ylinopeusrikesakkojen määrää kuin poliisitilanteessa. Toisessa osatutkimuksessa pysäyttäjän asu oli yhteydessä ainoastaan vastauksiin, jotka oli annettu subjektiivista kiinnijäämisriskiä mittaaviin kysymyksiin. Poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät kiinnijäämisriskiä sekä koetiellä että muualla suurempana kuin muissa tilanteissa haastatellut. Pysäyttäminen (pysäytettiinkö kuljettaja vai ei) oli yhteydessä vastauksiin, jotka oli annettu ylinopeuden ajamisen määrää ja automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä tiedusteleviin kysymyksiin. Ylinopeuden ajamista vähäteltiin pysäyttämisen jälkeen. Ero tilanteiden välillä oli kuitenkin pieni. Automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä mittaavaan kysymykseen annettiin hieman enemmän äärimielipiteitä edustavia vastauksia pysäyttämisen jälkeen kuin huoltoasemalla. Periaatteellisessa mielipiteessä ei kuitenkaan ollut tilanteiden välisiä eroja. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella pysäyttäjä ei oleellisesti heikennä haastattelututkimuksen ulkoista validiteettia. Pysäyttäjää tai pysäyttämistä ei tarvitse käyttää haastattelutavan valintaperusteena, ellei tutkita kiinnijäämisriskin kokemiseen liittyviä asioita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Print)951-38-4735-7
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1620
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Police
Surveys and Questionnaires

Keywords

  • traffic control
  • traffic surveys
  • interviews
  • police
  • effectiveness
  • drivers
  • comparison
  • speed control
  • efficiency

Cite this

Rathmayer, R. (1995). Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1620
Rathmayer, Rita. / Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1620).
@book{6004fe323cf6420da1a0260e8d27b0c1,
title = "Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin l{\"a}sn{\"a}olosta",
abstract = "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a}, onko poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ksi joutumisella yhteys tienvarsihaastattelussa annettuihin vastauksiin. Ensimm{\"a}isess{\"a} osatutkimuksessa verrattiin poliisin pys{\"a}ytt{\"a}mien kuljettajien vastauksia huoltoasemalla haastateltujen vastauksiin. Toisessa osatutkimuksessa verrattiin poliisin ja siviiliasuisen miehen pys{\"a}ytt{\"a}mien sek{\"a} huoltoasemalla haastateltujen kuljettajien vastauksia toisiinsa. Ensimm{\"a}isess{\"a} osatutkimuksessa poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}t kuljettajat pitiv{\"a}t automaattista nopeusvalvontaa hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}mp{\"a}n{\"a}, halusivat useammin lis{\"a}t{\"a} nopeusvalvonnan m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja antoivat rangaistavan ylinopeuden sopivaa m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} tiedustelevaan kysymykseen v{\"a}hemm{\"a}n {\"a}{\"a}rivastauksia kuin huoltoasematilanteessa haastatellut. Huoltoasematilanteessa kielt{\"a}ytyi useampi kuljettaja vastaamasta kysytt{\"a}ess{\"a} viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana saatujen ylinopeus- tai ylinopeusrikesakkojen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} kuin poliisitilanteessa. Toisessa osatutkimuksessa pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n asu oli yhteydess{\"a} ainoastaan vastauksiin, jotka oli annettu subjektiivista kiinnij{\"a}{\"a}misriski{\"a} mittaaviin kysymyksiin. Poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}t kuljettajat pitiv{\"a}t kiinnij{\"a}{\"a}misriski{\"a} sek{\"a} koetiell{\"a} ett{\"a} muualla suurempana kuin muissa tilanteissa haastatellut. Pys{\"a}ytt{\"a}minen (pys{\"a}ytettiink{\"o} kuljettaja vai ei) oli yhteydess{\"a} vastauksiin, jotka oli annettu ylinopeuden ajamisen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja automaattisen nopeusvalvonnan hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} tiedusteleviin kysymyksiin. Ylinopeuden ajamista v{\"a}h{\"a}teltiin pys{\"a}ytt{\"a}misen j{\"a}lkeen. Ero tilanteiden v{\"a}lill{\"a} oli kuitenkin pieni. Automaattisen nopeusvalvonnan hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} mittaavaan kysymykseen annettiin hieman enemm{\"a}n {\"a}{\"a}rimielipiteit{\"a} edustavia vastauksia pys{\"a}ytt{\"a}misen j{\"a}lkeen kuin huoltoasemalla. Periaatteellisessa mielipiteess{\"a} ei kuitenkaan ollut tilanteiden v{\"a}lisi{\"a} eroja. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tulosten perusteella pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a} ei oleellisesti heikenn{\"a} haastattelututkimuksen ulkoista validiteettia. Pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a}{\"a} tai pys{\"a}ytt{\"a}mist{\"a} ei tarvitse k{\"a}ytt{\"a}{\"a} haastattelutavan valintaperusteena, ellei tutkita kiinnij{\"a}{\"a}misriskin kokemiseen liittyvi{\"a} asioita.",
keywords = "traffic control, traffic surveys, interviews, police, effectiveness, drivers, comparison, speed control, efficiency",
author = "Rita Rathmayer",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4735-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1620",
address = "Finland",

}

Rathmayer, R 1995, Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1620, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta. / Rathmayer, Rita.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1620).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta

AU - Rathmayer, Rita

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko poliisin pysäyttämäksi joutumisella yhteys tienvarsihaastattelussa annettuihin vastauksiin. Ensimmäisessä osatutkimuksessa verrattiin poliisin pysäyttämien kuljettajien vastauksia huoltoasemalla haastateltujen vastauksiin. Toisessa osatutkimuksessa verrattiin poliisin ja siviiliasuisen miehen pysäyttämien sekä huoltoasemalla haastateltujen kuljettajien vastauksia toisiinsa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät automaattista nopeusvalvontaa hyväksyttävämpänä, halusivat useammin lisätä nopeusvalvonnan määrää ja antoivat rangaistavan ylinopeuden sopivaa määrää tiedustelevaan kysymykseen vähemmän äärivastauksia kuin huoltoasematilanteessa haastatellut. Huoltoasematilanteessa kieltäytyi useampi kuljettaja vastaamasta kysyttäessä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana saatujen ylinopeus- tai ylinopeusrikesakkojen määrää kuin poliisitilanteessa. Toisessa osatutkimuksessa pysäyttäjän asu oli yhteydessä ainoastaan vastauksiin, jotka oli annettu subjektiivista kiinnijäämisriskiä mittaaviin kysymyksiin. Poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät kiinnijäämisriskiä sekä koetiellä että muualla suurempana kuin muissa tilanteissa haastatellut. Pysäyttäminen (pysäytettiinkö kuljettaja vai ei) oli yhteydessä vastauksiin, jotka oli annettu ylinopeuden ajamisen määrää ja automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä tiedusteleviin kysymyksiin. Ylinopeuden ajamista vähäteltiin pysäyttämisen jälkeen. Ero tilanteiden välillä oli kuitenkin pieni. Automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä mittaavaan kysymykseen annettiin hieman enemmän äärimielipiteitä edustavia vastauksia pysäyttämisen jälkeen kuin huoltoasemalla. Periaatteellisessa mielipiteessä ei kuitenkaan ollut tilanteiden välisiä eroja. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella pysäyttäjä ei oleellisesti heikennä haastattelututkimuksen ulkoista validiteettia. Pysäyttäjää tai pysäyttämistä ei tarvitse käyttää haastattelutavan valintaperusteena, ellei tutkita kiinnijäämisriskin kokemiseen liittyviä asioita.

AB - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko poliisin pysäyttämäksi joutumisella yhteys tienvarsihaastattelussa annettuihin vastauksiin. Ensimmäisessä osatutkimuksessa verrattiin poliisin pysäyttämien kuljettajien vastauksia huoltoasemalla haastateltujen vastauksiin. Toisessa osatutkimuksessa verrattiin poliisin ja siviiliasuisen miehen pysäyttämien sekä huoltoasemalla haastateltujen kuljettajien vastauksia toisiinsa. Ensimmäisessä osatutkimuksessa poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät automaattista nopeusvalvontaa hyväksyttävämpänä, halusivat useammin lisätä nopeusvalvonnan määrää ja antoivat rangaistavan ylinopeuden sopivaa määrää tiedustelevaan kysymykseen vähemmän äärivastauksia kuin huoltoasematilanteessa haastatellut. Huoltoasematilanteessa kieltäytyi useampi kuljettaja vastaamasta kysyttäessä viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana saatujen ylinopeus- tai ylinopeusrikesakkojen määrää kuin poliisitilanteessa. Toisessa osatutkimuksessa pysäyttäjän asu oli yhteydessä ainoastaan vastauksiin, jotka oli annettu subjektiivista kiinnijäämisriskiä mittaaviin kysymyksiin. Poliisin pysäyttämät kuljettajat pitivät kiinnijäämisriskiä sekä koetiellä että muualla suurempana kuin muissa tilanteissa haastatellut. Pysäyttäminen (pysäytettiinkö kuljettaja vai ei) oli yhteydessä vastauksiin, jotka oli annettu ylinopeuden ajamisen määrää ja automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä tiedusteleviin kysymyksiin. Ylinopeuden ajamista vähäteltiin pysäyttämisen jälkeen. Ero tilanteiden välillä oli kuitenkin pieni. Automaattisen nopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä mittaavaan kysymykseen annettiin hieman enemmän äärimielipiteitä edustavia vastauksia pysäyttämisen jälkeen kuin huoltoasemalla. Periaatteellisessa mielipiteessä ei kuitenkaan ollut tilanteiden välisiä eroja. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella pysäyttäjä ei oleellisesti heikennä haastattelututkimuksen ulkoista validiteettia. Pysäyttäjää tai pysäyttämistä ei tarvitse käyttää haastattelutavan valintaperusteena, ellei tutkita kiinnijäämisriskin kokemiseen liittyviä asioita.

KW - traffic control

KW - traffic surveys

KW - interviews

KW - police

KW - effectiveness

KW - drivers

KW - comparison

KW - speed control

KW - efficiency

M3 - Report

SN - 951-38-4735-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rathmayer R. Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin läsnäolosta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 70 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1620).