Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon

Translated title of the contribution: The impact of road traffic on unbuilt real estate values

Jyrki Halomo

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tien lähellä olevan kiinteistön arvon aleneminen, joka johtuu tieliikenteestä aiheutuvista immissioista. Haittojen todettiin vaikuttavan vain asumiskäytössä oleviin kiinteistöihin. Tutkimuksen kohteiksi valittiin rakentamattomat tontit ja rakennuspaikat asema- tai rakennuskaava-alueilla. Rakennetut kiinteistöt rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, koska tutkimuksen puitteissa ei ollut mahdollista selvittää rakennetun kiinteistön kauppa-arvoa. Eri immissioista keskityttiin melun vaikutuksen selvittämiseen, koska muita haittoja ei voitu määrittää kiinteistökohtaisesti ja koske melu kuvaa liikenteestä aiheutuvia ympäristöhaittoja yleensä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen kauppa -arvomenetelmä ja sen sovellutuksena käytettiin ekonometrisiä monimuuttujaisia regressio- ja kovarianssimalleja. Tutkimusalueet etsittiin paikkatietojärjestelmän avulla. Kaikki kiinteistöjen kaupat sekä yleiset tiet yhdistettiin koko Suomen kattavaksi digitaaliseksi kartaksi. Siitä pystyttiin etsimään kaikki meluisten teiden varsialueet, joilla oli tehty runsaasti kauppoja. Tien ympäristön melutaso määritettiin laskennallisesti melumallin avulla. Lopullisia tutkimusalueita löytyi neljä: Espoossa osa Länsiväylän vartta sekä Helsingissä, Vantaalla ja Tuusulassa osa Tuusulantien vartta. Näiltä alueilta saadut lähtöaineistot yhdistettiin ja muodostettiin kovarianssimalli kuvaamaan hinnanmuodostusta näissä kaupoissa. Residuaalitarkastelun perusteella todettiin, että melun (liikenteen ympäristöhaittojen) arvoa alentava vaikutus alkaa (haittakynnys), kun melu ylittää 55 dBA. Melun arvoa alentavan vaikutuksen suuruu deksi saatiin 16,4 prosenttia, kun melu kasvaa 55 dBA:sta 66 dBA:iin. Tulos oli samansuuntainen ja jonkin verran suurempi kuin aikaisempien vastaavien tutkimuksien tulokset. Saatu tulos on luotettava ja käyttökelpoinen, kun arvioitava kohde sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tulosten käyttökelpoisuus pienenee, kun siirrytään lähemmäs maaseudun olosuhteita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Print)951-38-4168-5
Publication statusPublished - 1992
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1355
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

xylometazoline

Keywords

  • real estate
  • real property
  • value
  • roads
  • streets
  • highways
  • traffic
  • vehicular traffic
  • traffic noise
  • road traffic

Cite this

Halomo, J. (1992). Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1355
Halomo, Jyrki. / Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1355).
@book{033cec75bfb64355963d58bb01ef2815,
title = "Tieliikenteen ymp{\"a}rist{\"o}vaikutus rakentamattoman kiinteist{\"o}n arvoon",
abstract = "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} tien l{\"a}hell{\"a} olevan kiinteist{\"o}n arvon aleneminen, joka johtuu tieliikenteest{\"a} aiheutuvista immissioista. Haittojen todettiin vaikuttavan vain asumisk{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleviin kiinteist{\"o}ihin. Tutkimuksen kohteiksi valittiin rakentamattomat tontit ja rakennuspaikat asema- tai rakennuskaava-alueilla. Rakennetut kiinteist{\"o}t rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, koska tutkimuksen puitteissa ei ollut mahdollista selvitt{\"a}{\"a} rakennetun kiinteist{\"o}n kauppa-arvoa. Eri immissioista keskityttiin melun vaikutuksen selvitt{\"a}miseen, koska muita haittoja ei voitu m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} kiinteist{\"o}kohtaisesti ja koske melu kuvaa liikenteest{\"a} aiheutuvia ymp{\"a}rist{\"o}haittoja yleens{\"a}. Tutkimusmenetelm{\"a}ksi valittiin empiirinen kauppa -arvomenetelm{\"a} ja sen sovellutuksena k{\"a}ytettiin ekonometrisi{\"a} monimuuttujaisia regressio- ja kovarianssimalleja. Tutkimusalueet etsittiin paikkatietoj{\"a}rjestelm{\"a}n avulla. Kaikki kiinteist{\"o}jen kaupat sek{\"a} yleiset tiet yhdistettiin koko Suomen kattavaksi digitaaliseksi kartaksi. Siit{\"a} pystyttiin etsim{\"a}{\"a}n kaikki meluisten teiden varsialueet, joilla oli tehty runsaasti kauppoja. Tien ymp{\"a}rist{\"o}n melutaso m{\"a}{\"a}ritettiin laskennallisesti melumallin avulla. Lopullisia tutkimusalueita l{\"o}ytyi nelj{\"a}: Espoossa osa L{\"a}nsiv{\"a}yl{\"a}n vartta sek{\"a} Helsingiss{\"a}, Vantaalla ja Tuusulassa osa Tuusulantien vartta. N{\"a}ilt{\"a} alueilta saadut l{\"a}ht{\"o}aineistot yhdistettiin ja muodostettiin kovarianssimalli kuvaamaan hinnanmuodostusta n{\"a}iss{\"a} kaupoissa. Residuaalitarkastelun perusteella todettiin, ett{\"a} melun (liikenteen ymp{\"a}rist{\"o}haittojen) arvoa alentava vaikutus alkaa (haittakynnys), kun melu ylitt{\"a}{\"a} 55 dBA. Melun arvoa alentavan vaikutuksen suuruu deksi saatiin 16,4 prosenttia, kun melu kasvaa 55 dBA:sta 66 dBA:iin. Tulos oli samansuuntainen ja jonkin verran suurempi kuin aikaisempien vastaavien tutkimuksien tulokset. Saatu tulos on luotettava ja k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen, kun arvioitava kohde sijaitsee p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Tulosten k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuus pienenee, kun siirryt{\"a}{\"a}n l{\"a}hemm{\"a}s maaseudun olosuhteita.",
keywords = "real estate, real property, value, roads, streets, highways, traffic, vehicular traffic, traffic noise, road traffic",
author = "Jyrki Halomo",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4168-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1355",
address = "Finland",

}

Halomo, J 1992, Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1355, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon. / Halomo, Jyrki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1355).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon

AU - Halomo, Jyrki

PY - 1992

Y1 - 1992

N2 - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tien lähellä olevan kiinteistön arvon aleneminen, joka johtuu tieliikenteestä aiheutuvista immissioista. Haittojen todettiin vaikuttavan vain asumiskäytössä oleviin kiinteistöihin. Tutkimuksen kohteiksi valittiin rakentamattomat tontit ja rakennuspaikat asema- tai rakennuskaava-alueilla. Rakennetut kiinteistöt rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, koska tutkimuksen puitteissa ei ollut mahdollista selvittää rakennetun kiinteistön kauppa-arvoa. Eri immissioista keskityttiin melun vaikutuksen selvittämiseen, koska muita haittoja ei voitu määrittää kiinteistökohtaisesti ja koske melu kuvaa liikenteestä aiheutuvia ympäristöhaittoja yleensä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen kauppa -arvomenetelmä ja sen sovellutuksena käytettiin ekonometrisiä monimuuttujaisia regressio- ja kovarianssimalleja. Tutkimusalueet etsittiin paikkatietojärjestelmän avulla. Kaikki kiinteistöjen kaupat sekä yleiset tiet yhdistettiin koko Suomen kattavaksi digitaaliseksi kartaksi. Siitä pystyttiin etsimään kaikki meluisten teiden varsialueet, joilla oli tehty runsaasti kauppoja. Tien ympäristön melutaso määritettiin laskennallisesti melumallin avulla. Lopullisia tutkimusalueita löytyi neljä: Espoossa osa Länsiväylän vartta sekä Helsingissä, Vantaalla ja Tuusulassa osa Tuusulantien vartta. Näiltä alueilta saadut lähtöaineistot yhdistettiin ja muodostettiin kovarianssimalli kuvaamaan hinnanmuodostusta näissä kaupoissa. Residuaalitarkastelun perusteella todettiin, että melun (liikenteen ympäristöhaittojen) arvoa alentava vaikutus alkaa (haittakynnys), kun melu ylittää 55 dBA. Melun arvoa alentavan vaikutuksen suuruu deksi saatiin 16,4 prosenttia, kun melu kasvaa 55 dBA:sta 66 dBA:iin. Tulos oli samansuuntainen ja jonkin verran suurempi kuin aikaisempien vastaavien tutkimuksien tulokset. Saatu tulos on luotettava ja käyttökelpoinen, kun arvioitava kohde sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tulosten käyttökelpoisuus pienenee, kun siirrytään lähemmäs maaseudun olosuhteita.

AB - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tien lähellä olevan kiinteistön arvon aleneminen, joka johtuu tieliikenteestä aiheutuvista immissioista. Haittojen todettiin vaikuttavan vain asumiskäytössä oleviin kiinteistöihin. Tutkimuksen kohteiksi valittiin rakentamattomat tontit ja rakennuspaikat asema- tai rakennuskaava-alueilla. Rakennetut kiinteistöt rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, koska tutkimuksen puitteissa ei ollut mahdollista selvittää rakennetun kiinteistön kauppa-arvoa. Eri immissioista keskityttiin melun vaikutuksen selvittämiseen, koska muita haittoja ei voitu määrittää kiinteistökohtaisesti ja koske melu kuvaa liikenteestä aiheutuvia ympäristöhaittoja yleensä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen kauppa -arvomenetelmä ja sen sovellutuksena käytettiin ekonometrisiä monimuuttujaisia regressio- ja kovarianssimalleja. Tutkimusalueet etsittiin paikkatietojärjestelmän avulla. Kaikki kiinteistöjen kaupat sekä yleiset tiet yhdistettiin koko Suomen kattavaksi digitaaliseksi kartaksi. Siitä pystyttiin etsimään kaikki meluisten teiden varsialueet, joilla oli tehty runsaasti kauppoja. Tien ympäristön melutaso määritettiin laskennallisesti melumallin avulla. Lopullisia tutkimusalueita löytyi neljä: Espoossa osa Länsiväylän vartta sekä Helsingissä, Vantaalla ja Tuusulassa osa Tuusulantien vartta. Näiltä alueilta saadut lähtöaineistot yhdistettiin ja muodostettiin kovarianssimalli kuvaamaan hinnanmuodostusta näissä kaupoissa. Residuaalitarkastelun perusteella todettiin, että melun (liikenteen ympäristöhaittojen) arvoa alentava vaikutus alkaa (haittakynnys), kun melu ylittää 55 dBA. Melun arvoa alentavan vaikutuksen suuruu deksi saatiin 16,4 prosenttia, kun melu kasvaa 55 dBA:sta 66 dBA:iin. Tulos oli samansuuntainen ja jonkin verran suurempi kuin aikaisempien vastaavien tutkimuksien tulokset. Saatu tulos on luotettava ja käyttökelpoinen, kun arvioitava kohde sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tulosten käyttökelpoisuus pienenee, kun siirrytään lähemmäs maaseudun olosuhteita.

KW - real estate

KW - real property

KW - value

KW - roads

KW - streets

KW - highways

KW - traffic

KW - vehicular traffic

KW - traffic noise

KW - road traffic

M3 - Report

SN - 951-38-4168-5

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Halomo J. Tieliikenteen ympäristövaikutus rakentamattoman kiinteistön arvoon. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 72 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1355).