Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu

Translated title of the contribution: The impacts of car sharing on vehicle mileage: System dynamics modelling approach

Anu Tuominen, Sampsa Ruutu, Heikki Kanner

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages17
ISBN (Electronic)978-951-38-8507-6
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number285
ISSN2242-1211

Fingerprint

sill
automobile
modeling
vehicle

Keywords

  • car sharing
  • system dynamics modelling
  • mobility services

Cite this

Tuominen, A., Ruutu, S., & Kanner, H. (2017). Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 285
Tuominen, Anu ; Ruutu, Sampsa ; Kanner, Heikki. / Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset : Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).
@book{f6da13a7f15f4fc393cebf5a5f156946,
title = "Yhteisk{\"a}ytt{\"o}autojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu",
abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteisk{\"a}ytt{\"o}palveluiden k{\"a}ytt{\"a}jiksi sek{\"a} n{\"a}iden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Ty{\"o}n tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin m{\"a}{\"a}rittely{\"a} uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sek{\"a} lyhyell{\"a} ett{\"a} pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta v{\"a}hentynee pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Toisaalta, mik{\"a}li palveluntarjoajien m{\"a}{\"a}r{\"a} ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mik{\"a}li ulkopuolisten palveluntarjoajien lis{\"a}ksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. T{\"a}ll{\"o}in ajosuorite voi my{\"o}s kasvaa, sill{\"a} auton omistajien ei v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"a} kannatakaan luopua omasta autostaan.",
keywords = "car sharing, system dynamics modelling, mobility services",
author = "Anu Tuominen and Sampsa Ruutu and Heikki Kanner",
year = "2017",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "285",
address = "Finland",

}

Tuominen, A, Ruutu, S & Kanner, H 2017, Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technology, no. 285, VTT Technical Research Centre of Finland.

Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset : Systeemidynaaminen tarkastelu. / Tuominen, Anu; Ruutu, Sampsa; Kanner, Heikki.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset

T2 - Systeemidynaaminen tarkastelu

AU - Tuominen, Anu

AU - Ruutu, Sampsa

AU - Kanner, Heikki

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.

AB - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.

KW - car sharing

KW - system dynamics modelling

KW - mobility services

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Tuominen A, Ruutu S, Kanner H. Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).