Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu

Translated title of the contribution: The impacts of car sharing on vehicle mileage: System dynamics modelling approach

Anu Tuominen, Sampsa Ruutu, Heikki Kanner

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages17
    ISBN (Electronic)978-951-38-8507-6
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number285
    ISSN2242-1211

    Fingerprint

    sill
    automobile
    modeling
    vehicle

    Keywords

    • car sharing
    • system dynamics modelling
    • mobility services

    Cite this

    Tuominen, A., Ruutu, S., & Kanner, H. (2017). Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 285
    Tuominen, Anu ; Ruutu, Sampsa ; Kanner, Heikki. / Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset : Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).
    @book{f6da13a7f15f4fc393cebf5a5f156946,
    title = "Yhteisk{\"a}ytt{\"o}autojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu",
    abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteisk{\"a}ytt{\"o}palveluiden k{\"a}ytt{\"a}jiksi sek{\"a} n{\"a}iden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Ty{\"o}n tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin m{\"a}{\"a}rittely{\"a} uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sek{\"a} lyhyell{\"a} ett{\"a} pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta v{\"a}hentynee pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a}, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Toisaalta, mik{\"a}li palveluntarjoajien m{\"a}{\"a}r{\"a} ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitk{\"a}ll{\"a} aikav{\"a}lill{\"a} takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mik{\"a}li ulkopuolisten palveluntarjoajien lis{\"a}ksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. T{\"a}ll{\"o}in ajosuorite voi my{\"o}s kasvaa, sill{\"a} auton omistajien ei v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"a} kannatakaan luopua omasta autostaan.",
    keywords = "car sharing, system dynamics modelling, mobility services",
    author = "Anu Tuominen and Sampsa Ruutu and Heikki Kanner",
    year = "2017",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "285",
    address = "Finland",

    }

    Tuominen, A, Ruutu, S & Kanner, H 2017, Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technology, no. 285, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset : Systeemidynaaminen tarkastelu. / Tuominen, Anu; Ruutu, Sampsa; Kanner, Heikki.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset

    T2 - Systeemidynaaminen tarkastelu

    AU - Tuominen, Anu

    AU - Ruutu, Sampsa

    AU - Kanner, Heikki

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.

    AB - Työssä selvitettiin tapaustutkimuksen avulla, soveltuuko systeemidynaaminen mallinnus liikenteen uusien palveluiden vaikutusten arviointiin. Tarkastelujen kohteena olivat yksityisautoilijoiden mahdollinen luopuminen auton omistuksesta ja siirtyminen yhteiskäyttöpalveluiden käyttäjiksi sekä näiden muutosten vaikutukset ajoneuvosuoritteisiin. Työn tuloksena saatiin toimiva systeemidynaaminen malli, joka soveltuu karkean tason tarkasteluihin. Yksityiskohtaiset tarkastelut vaativat mallin parametrin määrittelyä uudelleen tilannekohtaisesti. Simulointimallin tulokset havainnollistavat uusien palvelujen vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Uusien palveluiden tullessa markkinoille ajosuorite voi alussa kasvaa, mutta vähentynee pitkällä aikavälillä, jos tarpeeksi moni auton omistaja luopuu autostaan ja ottaa uuden palvelun käyttöön. Toisaalta, mikäli palveluntarjoajien määrä ei ole tarpeeksi suuri, ajosuorite voi palautua pitkällä aikavälillä takaisin ennalleen. Palveluiden yleistyminen on nopeampaa, mikäli ulkopuolisten palveluntarjoajien lisäksi auton omistajilla on mahdollisuus tarjota omaa autoaan muiden käyttöön. Tällöin ajosuorite voi myös kasvaa, sillä auton omistajien ei välttämättä kannatakaan luopua omasta autostaan.

    KW - car sharing

    KW - system dynamics modelling

    KW - mobility services

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Tuominen A, Ruutu S, Kanner H. Yhteiskäyttöautojen ja uusien kyytipalveluiden liikenteelliset vaikutukset: Systeemidynaaminen tarkastelu. VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 17 p. (VTT Technology; No. 285).