Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen

Translated title of the contribution: The modelling of freight transport of the building product industry in Finland

Harri Hiljanen, Ari Sirkiä, Arja Wuolijoki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen -tutkimuksen toimeksiantajat olivat liikenne- ja viestintäministeriö ja neljä Suomessa toimivaa rakennustuoteteollisuusyritystä. Yritykset olivat Optiroc Oy, Paroc Oy, Rautakesko Oy ja Isover Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää rakennustuoteteollisuuden käyttämän tavaraliikennejärjestelmän yleinen rakenne, luoda selkeä kuva toimialan logistiikasta ja kuljetuksista sekä selvittää tavaraliikennejärjestelmän rakenteeseen ja käyttöön liittyvä päätöksentekoprosessi ja päätösten takana olevat tekijät. Näiden jälkeen tavoitteena oli kehittää laskentamenetelmä, jolla voidaan arvioida erilaisten ohjaustoimenpiteiden vaikutuksia tulevaisuuden kuljetusjärjestelmätarpeeseen ja rakennustuoteteollisuustoimialan toimintaedellytyksiin. Tutkimusaineisto hankittiin yrityshaastatteluilla. Haastattelut tehtiin kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin Suomen rakennustuoteteollisuuden tavaraliikennejärjestelmä ja järjestelmään vaikuttavat päätökset ja niiden tekijät. Toisessa osassa yrityksistä kerättiin tietoa yritysten toteutuneista, kotimaahan lähteneistä kuljetuksista. Tutkimuksen tulokset perustuvat 28 henkilön haastatteluun. Lähtökohtana oli, että päätöksenteko koostuu useasta erillisestä päätöstilanteesta ja lopullinen tavaratoimitus tehdään tapaukseen parhaiten soveltuvaa toimitustapaa käyttäen. Työssä päädyttiin siihen, että valintatilanteita on kaksi. Ne ovat toimituskanavan valinta ja kauppatavan valinta. Tarkastelujen pohjalta päädyttiin siihen, että malleja tehdään kahden tasoisia. Yksityiskohtaisemmat mallit on laadittu yritysten käyttötarpeen pohjalta. Rakennustuoteteollisuusyritykset voivat käyttää tässä työssä laadittuja tarkastelu- ja laskentatapoja hyväksi oman toiminnan arvioinnissa sekä tarkastellessa erilaisia toimituskanava- ja kaupantekotapavaihtoehtoja eri lähetyksille. Yleisemmät mallit on laadittu tavaraliikennejärjestelmän arviointia varten yleisellä tasolla.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages53
ISBN (Electronic)951-38-6549-5
ISBN (Print)951-38-6548-7
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2282
ISSN1235-0605

Fingerprint

freight
Oman
Finland
industry

Keywords

  • construction industry
  • road transport
  • rail transport
  • modelling
  • transportation models
  • freight transport systems
  • decision making

Cite this

Hiljanen, H., Sirkiä, A., & Wuolijoki, A. (2005). Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2282
Hiljanen, Harri ; Sirkiä, Ari ; Wuolijoki, Arja. / Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2282).
@book{5aa00f407c7746078323e926509f6e83,
title = "Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen",
abstract = "Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen -tutkimuksen toimeksiantajat olivat liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o} ja nelj{\"a} Suomessa toimivaa rakennustuoteteollisuusyrityst{\"a}. Yritykset olivat Optiroc Oy, Paroc Oy, Rautakesko Oy ja Isover Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} rakennustuoteteollisuuden k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}n tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a}n yleinen rakenne, luoda selke{\"a} kuva toimialan logistiikasta ja kuljetuksista sek{\"a} selvitt{\"a}{\"a} tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a}n rakenteeseen ja k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyv{\"a} p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoprosessi ja p{\"a}{\"a}t{\"o}sten takana olevat tekij{\"a}t. N{\"a}iden j{\"a}lkeen tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} laskentamenetelm{\"a}, jolla voidaan arvioida erilaisten ohjaustoimenpiteiden vaikutuksia tulevaisuuden kuljetusj{\"a}rjestelm{\"a}tarpeeseen ja rakennustuoteteollisuustoimialan toimintaedellytyksiin. Tutkimusaineisto hankittiin yrityshaastatteluilla. Haastattelut tehtiin kahdessa eri osassa. Ensimm{\"a}isess{\"a} osassa selvitettiin Suomen rakennustuoteteollisuuden tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a} ja j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n vaikuttavat p{\"a}{\"a}t{\"o}kset ja niiden tekij{\"a}t. Toisessa osassa yrityksist{\"a} ker{\"a}ttiin tietoa yritysten toteutuneista, kotimaahan l{\"a}hteneist{\"a} kuljetuksista. Tutkimuksen tulokset perustuvat 28 henkil{\"o}n haastatteluun. L{\"a}ht{\"o}kohtana oli, ett{\"a} p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteko koostuu useasta erillisest{\"a} p{\"a}{\"a}t{\"o}stilanteesta ja lopullinen tavaratoimitus tehd{\"a}{\"a}n tapaukseen parhaiten soveltuvaa toimitustapaa k{\"a}ytt{\"a}en. Ty{\"o}ss{\"a} p{\"a}{\"a}dyttiin siihen, ett{\"a} valintatilanteita on kaksi. Ne ovat toimituskanavan valinta ja kauppatavan valinta. Tarkastelujen pohjalta p{\"a}{\"a}dyttiin siihen, ett{\"a} malleja tehd{\"a}{\"a}n kahden tasoisia. Yksityiskohtaisemmat mallit on laadittu yritysten k{\"a}ytt{\"o}tarpeen pohjalta. Rakennustuoteteollisuusyritykset voivat k{\"a}ytt{\"a}{\"a} t{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} laadittuja tarkastelu- ja laskentatapoja hyv{\"a}ksi oman toiminnan arvioinnissa sek{\"a} tarkastellessa erilaisia toimituskanava- ja kaupantekotapavaihtoehtoja eri l{\"a}hetyksille. Yleisemm{\"a}t mallit on laadittu tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a}n arviointia varten yleisell{\"a} tasolla.",
keywords = "construction industry, road transport, rail transport, modelling, transportation models, freight transport systems, decision making",
author = "Harri Hiljanen and Ari Sirki{\"a} and Arja Wuolijoki",
note = "Project code: R2SU00203",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6548-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2282",
address = "Finland",

}

Hiljanen, H, Sirkiä, A & Wuolijoki, A 2005, Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2282, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen. / Hiljanen, Harri; Sirkiä, Ari; Wuolijoki, Arja.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2282).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen

AU - Hiljanen, Harri

AU - Sirkiä, Ari

AU - Wuolijoki, Arja

N1 - Project code: R2SU00203

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen -tutkimuksen toimeksiantajat olivat liikenne- ja viestintäministeriö ja neljä Suomessa toimivaa rakennustuoteteollisuusyritystä. Yritykset olivat Optiroc Oy, Paroc Oy, Rautakesko Oy ja Isover Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää rakennustuoteteollisuuden käyttämän tavaraliikennejärjestelmän yleinen rakenne, luoda selkeä kuva toimialan logistiikasta ja kuljetuksista sekä selvittää tavaraliikennejärjestelmän rakenteeseen ja käyttöön liittyvä päätöksentekoprosessi ja päätösten takana olevat tekijät. Näiden jälkeen tavoitteena oli kehittää laskentamenetelmä, jolla voidaan arvioida erilaisten ohjaustoimenpiteiden vaikutuksia tulevaisuuden kuljetusjärjestelmätarpeeseen ja rakennustuoteteollisuustoimialan toimintaedellytyksiin. Tutkimusaineisto hankittiin yrityshaastatteluilla. Haastattelut tehtiin kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin Suomen rakennustuoteteollisuuden tavaraliikennejärjestelmä ja järjestelmään vaikuttavat päätökset ja niiden tekijät. Toisessa osassa yrityksistä kerättiin tietoa yritysten toteutuneista, kotimaahan lähteneistä kuljetuksista. Tutkimuksen tulokset perustuvat 28 henkilön haastatteluun. Lähtökohtana oli, että päätöksenteko koostuu useasta erillisestä päätöstilanteesta ja lopullinen tavaratoimitus tehdään tapaukseen parhaiten soveltuvaa toimitustapaa käyttäen. Työssä päädyttiin siihen, että valintatilanteita on kaksi. Ne ovat toimituskanavan valinta ja kauppatavan valinta. Tarkastelujen pohjalta päädyttiin siihen, että malleja tehdään kahden tasoisia. Yksityiskohtaisemmat mallit on laadittu yritysten käyttötarpeen pohjalta. Rakennustuoteteollisuusyritykset voivat käyttää tässä työssä laadittuja tarkastelu- ja laskentatapoja hyväksi oman toiminnan arvioinnissa sekä tarkastellessa erilaisia toimituskanava- ja kaupantekotapavaihtoehtoja eri lähetyksille. Yleisemmät mallit on laadittu tavaraliikennejärjestelmän arviointia varten yleisellä tasolla.

AB - Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen -tutkimuksen toimeksiantajat olivat liikenne- ja viestintäministeriö ja neljä Suomessa toimivaa rakennustuoteteollisuusyritystä. Yritykset olivat Optiroc Oy, Paroc Oy, Rautakesko Oy ja Isover Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää rakennustuoteteollisuuden käyttämän tavaraliikennejärjestelmän yleinen rakenne, luoda selkeä kuva toimialan logistiikasta ja kuljetuksista sekä selvittää tavaraliikennejärjestelmän rakenteeseen ja käyttöön liittyvä päätöksentekoprosessi ja päätösten takana olevat tekijät. Näiden jälkeen tavoitteena oli kehittää laskentamenetelmä, jolla voidaan arvioida erilaisten ohjaustoimenpiteiden vaikutuksia tulevaisuuden kuljetusjärjestelmätarpeeseen ja rakennustuoteteollisuustoimialan toimintaedellytyksiin. Tutkimusaineisto hankittiin yrityshaastatteluilla. Haastattelut tehtiin kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin Suomen rakennustuoteteollisuuden tavaraliikennejärjestelmä ja järjestelmään vaikuttavat päätökset ja niiden tekijät. Toisessa osassa yrityksistä kerättiin tietoa yritysten toteutuneista, kotimaahan lähteneistä kuljetuksista. Tutkimuksen tulokset perustuvat 28 henkilön haastatteluun. Lähtökohtana oli, että päätöksenteko koostuu useasta erillisestä päätöstilanteesta ja lopullinen tavaratoimitus tehdään tapaukseen parhaiten soveltuvaa toimitustapaa käyttäen. Työssä päädyttiin siihen, että valintatilanteita on kaksi. Ne ovat toimituskanavan valinta ja kauppatavan valinta. Tarkastelujen pohjalta päädyttiin siihen, että malleja tehdään kahden tasoisia. Yksityiskohtaisemmat mallit on laadittu yritysten käyttötarpeen pohjalta. Rakennustuoteteollisuusyritykset voivat käyttää tässä työssä laadittuja tarkastelu- ja laskentatapoja hyväksi oman toiminnan arvioinnissa sekä tarkastellessa erilaisia toimituskanava- ja kaupantekotapavaihtoehtoja eri lähetyksille. Yleisemmät mallit on laadittu tavaraliikennejärjestelmän arviointia varten yleisellä tasolla.

KW - construction industry

KW - road transport

KW - rail transport

KW - modelling

KW - transportation models

KW - freight transport systems

KW - decision making

M3 - Report

SN - 951-38-6548-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hiljanen H, Sirkiä A, Wuolijoki A. Rakennustuoteteollisuuden tavaraliikenteen mallintaminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 53 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2282).