Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

Translated title of the contribution: The safety and reliability of roll handling in paper mills

Timo Malm, Vesa Hämäläinen, Maarit Kivipuro

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages84
ISBN (Electronic)951-38-5927-4
ISBN (Print)951-38-5926-6
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.2117
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

pulp and paper mills
Olla
Mene

Keywords

  • paper roll handling
  • accident reduction
  • safety
  • reliability
  • paper mills

Cite this

Malm, T., Hämäläinen, V., & Kivipuro, M. (2001). Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2117
Malm, Timo ; Hämäläinen, Vesa ; Kivipuro, Maarit. / Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).
@book{65467449b26a4f06a49bae0e2384f6b6,
title = "Paperiteollisuuden rullank{\"a}sittelyn turvallisuus ja luotettavuus",
abstract = "Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yh{\"a} automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa viel{\"a} teht{\"a}vi{\"a} painavia paperirullia k{\"a}sittelevien koneiden l{\"a}hell{\"a}. T{\"a}m{\"a} julkaisu keskittyy paperin j{\"a}lkik{\"a}sittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksess{\"a} etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisterist{\"a} syit{\"a} tapaturmien syntyyn. T{\"a}m{\"a} oli t{\"a}rke{\"a}{\"a}, jotta n{\"a}htiin vaarallisimmat koneet ja ty{\"o}vaiheet sek{\"a} olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syit{\"a} verrattiin lis{\"a}ksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien k{\"a}sittelylle tyypillisi{\"a} tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syit{\"a} ovat olleet odottamaton k{\"a}ynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen ty{\"o}menetelm{\"a}. Eniten tapaturmia on sattunut h{\"a}iri{\"o}npoistotilanteissa, joissa koneen k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan h{\"a}iri{\"o}t{\"a}. Yhteisty{\"o}yrityksilt{\"a} valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteisty{\"o}ss{\"a} yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syist{\"a} k{\"a}ytt{\"a}jilt{\"a} ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausj{\"a}rjestelmiss{\"a} ole toteutettu konekohtaista vaaratekij{\"o}iden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, ett{\"a} ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. T{\"a}h{\"a}n liittyen tutkittiin vaarallisen automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle p{\"a}{\"a}sy{\"a} kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokein. Mik{\"a}{\"a}n keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelm{\"a} pit{\"a}{\"a} valita tapauskohtaisesti. T{\"a}h{\"a}n valintaan etsittiin nyrkkis{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a}. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton k{\"a}ynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton k{\"a}ynnistys voidaan helpoimmin v{\"a}ltt{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} s{\"a}hk{\"o}mekaanisia komponentteja energian sy{\"o}t{\"o}n katkaisussa. Muilla tekniikoilla teht{\"a}v{\"a} on vaikeampi. Varsinkin paineilmaj{\"a}rjestelmiss{\"a} usein unohdetaan riitt{\"a}v{\"a}t turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran v{\"a}ltt{\"a}miseksi. My{\"o}s sellaisten j{\"a}rjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pit{\"a}{\"a} olla tarkkana, joissa pys{\"a}ytystilanteessa j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n j{\"a}{\"a} energiaa. Odottamatonta k{\"a}ynnistyst{\"a} varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, ett{\"a} odottamattomaan k{\"a}ynnistykseen johtavat tekij{\"a}t on minimoitu.",
keywords = "paper roll handling, accident reduction, safety, reliability, paper mills",
author = "Timo Malm and Vesa H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Maarit Kivipuro",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5926-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2117",
address = "Finland",

}

Malm, T, Hämäläinen, V & Kivipuro, M 2001, Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2117, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. / Malm, Timo; Hämäläinen, Vesa; Kivipuro, Maarit.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

AU - Malm, Timo

AU - Hämäläinen, Vesa

AU - Kivipuro, Maarit

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.

AB - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.

KW - paper roll handling

KW - accident reduction

KW - safety

KW - reliability

KW - paper mills

M3 - Report

SN - 951-38-5926-6

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malm T, Hämäläinen V, Kivipuro M. Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).