Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

Translated title of the contribution: The safety and reliability of roll handling in paper mills

Timo Malm, Vesa Hämäläinen, Maarit Kivipuro

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages84
    ISBN (Electronic)951-38-5927-4
    ISBN (Print)951-38-5926-6
    Publication statusPublished - 2001
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2117
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    pulp and paper mills
    Olla
    Mene

    Keywords

    • paper roll handling
    • accident reduction
    • safety
    • reliability
    • paper mills

    Cite this

    Malm, T., Hämäläinen, V., & Kivipuro, M. (2001). Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2117
    Malm, Timo ; Hämäläinen, Vesa ; Kivipuro, Maarit. / Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).
    @book{65467449b26a4f06a49bae0e2384f6b6,
    title = "Paperiteollisuuden rullank{\"a}sittelyn turvallisuus ja luotettavuus",
    abstract = "Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yh{\"a} automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa viel{\"a} teht{\"a}vi{\"a} painavia paperirullia k{\"a}sittelevien koneiden l{\"a}hell{\"a}. T{\"a}m{\"a} julkaisu keskittyy paperin j{\"a}lkik{\"a}sittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksess{\"a} etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisterist{\"a} syit{\"a} tapaturmien syntyyn. T{\"a}m{\"a} oli t{\"a}rke{\"a}{\"a}, jotta n{\"a}htiin vaarallisimmat koneet ja ty{\"o}vaiheet sek{\"a} olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syit{\"a} verrattiin lis{\"a}ksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien k{\"a}sittelylle tyypillisi{\"a} tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syit{\"a} ovat olleet odottamaton k{\"a}ynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen ty{\"o}menetelm{\"a}. Eniten tapaturmia on sattunut h{\"a}iri{\"o}npoistotilanteissa, joissa koneen k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan h{\"a}iri{\"o}t{\"a}. Yhteisty{\"o}yrityksilt{\"a} valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteisty{\"o}ss{\"a} yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syist{\"a} k{\"a}ytt{\"a}jilt{\"a} ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausj{\"a}rjestelmiss{\"a} ole toteutettu konekohtaista vaaratekij{\"o}iden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, ett{\"a} ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. T{\"a}h{\"a}n liittyen tutkittiin vaarallisen automaatioj{\"a}rjestelm{\"a}n sis{\"a}lle p{\"a}{\"a}sy{\"a} kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokein. Mik{\"a}{\"a}n keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelm{\"a} pit{\"a}{\"a} valita tapauskohtaisesti. T{\"a}h{\"a}n valintaan etsittiin nyrkkis{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a}. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton k{\"a}ynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton k{\"a}ynnistys voidaan helpoimmin v{\"a}ltt{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} s{\"a}hk{\"o}mekaanisia komponentteja energian sy{\"o}t{\"o}n katkaisussa. Muilla tekniikoilla teht{\"a}v{\"a} on vaikeampi. Varsinkin paineilmaj{\"a}rjestelmiss{\"a} usein unohdetaan riitt{\"a}v{\"a}t turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran v{\"a}ltt{\"a}miseksi. My{\"o}s sellaisten j{\"a}rjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pit{\"a}{\"a} olla tarkkana, joissa pys{\"a}ytystilanteessa j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n j{\"a}{\"a} energiaa. Odottamatonta k{\"a}ynnistyst{\"a} varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, ett{\"a} odottamattomaan k{\"a}ynnistykseen johtavat tekij{\"a}t on minimoitu.",
    keywords = "paper roll handling, accident reduction, safety, reliability, paper mills",
    author = "Timo Malm and Vesa H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Maarit Kivipuro",
    year = "2001",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-5926-6",
    series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2117",
    address = "Finland",

    }

    Malm, T, Hämäläinen, V & Kivipuro, M 2001, Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2117, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. / Malm, Timo; Hämäläinen, Vesa; Kivipuro, Maarit.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

    AU - Malm, Timo

    AU - Hämäläinen, Vesa

    AU - Kivipuro, Maarit

    PY - 2001

    Y1 - 2001

    N2 - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.

    AB - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevien koneiden lähellä. Tämä julkaisu keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Selvityksessä etsittiin aluksi kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn. Tämä oli tärkeää, jotta nähtiin vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä verrattiin lisäksi paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta saatiin selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, joissa koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä valittiin sovelluskohteita, joita analysoitiin, ja yhteistyössä yritysten kanssa mietittiin turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla saatiin tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajalta. Automaattikoneille ei pakkausjärjestelmissä ole toteutettu konekohtaista vaaratekijöiden poistamista, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen tutkittiin vaarallisen automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta selvitettiin haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Mikään keino ei ole kaikkiin paikkoihin sopiva, vaan menetelmä pitää valita tapauskohtaisesti. Tähän valintaan etsittiin nyrkkisääntöjä. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneille ongelmaksi. Odottamaton käynnistys voidaan helpoimmin välttää käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten hankkeessa laadittiin tarkistuslista, jonka avulla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavat tekijät on minimoitu.

    KW - paper roll handling

    KW - accident reduction

    KW - safety

    KW - reliability

    KW - paper mills

    M3 - Report

    SN - 951-38-5926-6

    T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

    BT - Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Malm T, Hämäläinen V, Kivipuro M. Paperiteollisuuden rullankäsittelyn turvallisuus ja luotettavuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 84 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2117).