Rakennustuoteteollisuuden strategiat

Translated title of the contribution: The strategies of the building product industry

Mikko Mäntymäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Rakennustuoteteollisuuden strategiat -tutkimushankkeessa tutkittiin maalis -marraskuussa 1997 rakennustuoteteollisuuden yritysten ulkoisia toimintaympäristöjä, resursseja ja kyvykkyyksiä, tuote- ja markkinastrategioita, kilpailustrategioita, toimintostrategioita sekä menestystekijöitä. Laajaan kyselylomakkeeseen vastasivat toimitusjohtajat 70:stä erikokoisesta päätoimisesta rakennusalan metallirakenne-, LVIS-, rakennuspuusepän- sekä betoni-, sementti- ja kipsiteollisuuden yrityksestä. Menestystekijöiden löytämiseksi perehdyttiin myös laajasti yrityksen taloustieteen strategiaoppeihin. Rakennustuoteteollisuuden yritykset ovat varsin keskittyneitä ydinosaamisiinsa. Kilpailukeinoina tavoitellaan eniten toimitusten luotettavuutta, tuotteiden laatua sekä yrityksen mainetta. Yrityksillä on puutteita liikkeenjohdollisessa tietämyksessä ja suunnittelussa. Verkostoituminen on melko vähäistä. Tulevaisuudessa yritykset aikovat jatkaa melko lailla nykyisillä tuoteryhmillä kehittäen kuitenkin uusia sovellutuksia ja lisäten tuotteiden räätälöintiä. Palvelun laadun ja alhaisten kustannusten painotus kasvaa jatkossa. Kansainvälistymiskehitys jatkuu voimakkaana. Menestys pohjautuu useisiin tekijöihin ja syntyy kokonaisuudesta. Yritysten tulee pyrkiä rakenteellisesti suotuisille markkinoille ja tavoitella johdonmukaisesti differointia tai kustannusjohtajuutta. Paremmin menestyneille rakennustuoteteollisuuden yrityksille tyypillisiä piirteitä ovat laaja lajitelma ja valikoima, keskittyminen ydinosaamisiin, asiakastarvelähtöisyys, henkilöstön pätevyyden painottaminen, runsas t & k-panos, laadukas ja automatisoitu tuotantoteknologia, tuotteiden korkea laatu, useat jakelukanavat, runsas mainonta, nopeat toimitukset sekä jousto- ja muutoskyky. Mittakaavaedut, voimakas verkostoituminen ja kasvavat markkinat eivät näytä olevan välttämättömiä menestystekijöitä. Alhaisten kustannusten primäärinen korostaminen ja alhaiset myyntihinnat ovat harvinaisia alan menestyville yrityksille.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages120
ISBN (Electronic)951-38-5287-3
ISBN (Print)951-38-5286-5
Publication statusPublished - 1998
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1897
ISSN1235-0605

Fingerprint

industry

Keywords

  • construction industry
  • surveys
  • interviews
  • economic surveys
  • production planning

Cite this

Mäntymäki, M. (1998). Rakennustuoteteollisuuden strategiat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1897
Mäntymäki, Mikko. / Rakennustuoteteollisuuden strategiat. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 120 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1897).
@book{174d5d12206848ddabbbf03523a6386a,
title = "Rakennustuoteteollisuuden strategiat",
abstract = "Rakennustuoteteollisuuden strategiat -tutkimushankkeessa tutkittiin maalis -marraskuussa 1997 rakennustuoteteollisuuden yritysten ulkoisia toimintaymp{\"a}rist{\"o}j{\"a}, resursseja ja kyvykkyyksi{\"a}, tuote- ja markkinastrategioita, kilpailustrategioita, toimintostrategioita sek{\"a} menestystekij{\"o}it{\"a}. Laajaan kyselylomakkeeseen vastasivat toimitusjohtajat 70:st{\"a} erikokoisesta p{\"a}{\"a}toimisesta rakennusalan metallirakenne-, LVIS-, rakennuspuusep{\"a}n- sek{\"a} betoni-, sementti- ja kipsiteollisuuden yrityksest{\"a}. Menestystekij{\"o}iden l{\"o}yt{\"a}miseksi perehdyttiin my{\"o}s laajasti yrityksen taloustieteen strategiaoppeihin. Rakennustuoteteollisuuden yritykset ovat varsin keskittyneit{\"a} ydinosaamisiinsa. Kilpailukeinoina tavoitellaan eniten toimitusten luotettavuutta, tuotteiden laatua sek{\"a} yrityksen mainetta. Yrityksill{\"a} on puutteita liikkeenjohdollisessa tiet{\"a}myksess{\"a} ja suunnittelussa. Verkostoituminen on melko v{\"a}h{\"a}ist{\"a}. Tulevaisuudessa yritykset aikovat jatkaa melko lailla nykyisill{\"a} tuoteryhmill{\"a} kehitt{\"a}en kuitenkin uusia sovellutuksia ja lis{\"a}ten tuotteiden r{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}inti{\"a}. Palvelun laadun ja alhaisten kustannusten painotus kasvaa jatkossa. Kansainv{\"a}listymiskehitys jatkuu voimakkaana. Menestys pohjautuu useisiin tekij{\"o}ihin ja syntyy kokonaisuudesta. Yritysten tulee pyrki{\"a} rakenteellisesti suotuisille markkinoille ja tavoitella johdonmukaisesti differointia tai kustannusjohtajuutta. Paremmin menestyneille rakennustuoteteollisuuden yrityksille tyypillisi{\"a} piirteit{\"a} ovat laaja lajitelma ja valikoima, keskittyminen ydinosaamisiin, asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyys, henkil{\"o}st{\"o}n p{\"a}tevyyden painottaminen, runsas t & k-panos, laadukas ja automatisoitu tuotantoteknologia, tuotteiden korkea laatu, useat jakelukanavat, runsas mainonta, nopeat toimitukset sek{\"a} jousto- ja muutoskyky. Mittakaavaedut, voimakas verkostoituminen ja kasvavat markkinat eiv{\"a}t n{\"a}yt{\"a} olevan v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"o}mi{\"a} menestystekij{\"o}it{\"a}. Alhaisten kustannusten prim{\"a}{\"a}rinen korostaminen ja alhaiset myyntihinnat ovat harvinaisia alan menestyville yrityksille.",
keywords = "construction industry, surveys, interviews, economic surveys, production planning",
author = "Mikko M{\"a}ntym{\"a}ki",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5286-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1897",
address = "Finland",

}

Mäntymäki, M 1998, Rakennustuoteteollisuuden strategiat. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1897, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rakennustuoteteollisuuden strategiat. / Mäntymäki, Mikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 120 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1897).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Rakennustuoteteollisuuden strategiat

AU - Mäntymäki, Mikko

PY - 1998

Y1 - 1998

N2 - Rakennustuoteteollisuuden strategiat -tutkimushankkeessa tutkittiin maalis -marraskuussa 1997 rakennustuoteteollisuuden yritysten ulkoisia toimintaympäristöjä, resursseja ja kyvykkyyksiä, tuote- ja markkinastrategioita, kilpailustrategioita, toimintostrategioita sekä menestystekijöitä. Laajaan kyselylomakkeeseen vastasivat toimitusjohtajat 70:stä erikokoisesta päätoimisesta rakennusalan metallirakenne-, LVIS-, rakennuspuusepän- sekä betoni-, sementti- ja kipsiteollisuuden yrityksestä. Menestystekijöiden löytämiseksi perehdyttiin myös laajasti yrityksen taloustieteen strategiaoppeihin. Rakennustuoteteollisuuden yritykset ovat varsin keskittyneitä ydinosaamisiinsa. Kilpailukeinoina tavoitellaan eniten toimitusten luotettavuutta, tuotteiden laatua sekä yrityksen mainetta. Yrityksillä on puutteita liikkeenjohdollisessa tietämyksessä ja suunnittelussa. Verkostoituminen on melko vähäistä. Tulevaisuudessa yritykset aikovat jatkaa melko lailla nykyisillä tuoteryhmillä kehittäen kuitenkin uusia sovellutuksia ja lisäten tuotteiden räätälöintiä. Palvelun laadun ja alhaisten kustannusten painotus kasvaa jatkossa. Kansainvälistymiskehitys jatkuu voimakkaana. Menestys pohjautuu useisiin tekijöihin ja syntyy kokonaisuudesta. Yritysten tulee pyrkiä rakenteellisesti suotuisille markkinoille ja tavoitella johdonmukaisesti differointia tai kustannusjohtajuutta. Paremmin menestyneille rakennustuoteteollisuuden yrityksille tyypillisiä piirteitä ovat laaja lajitelma ja valikoima, keskittyminen ydinosaamisiin, asiakastarvelähtöisyys, henkilöstön pätevyyden painottaminen, runsas t & k-panos, laadukas ja automatisoitu tuotantoteknologia, tuotteiden korkea laatu, useat jakelukanavat, runsas mainonta, nopeat toimitukset sekä jousto- ja muutoskyky. Mittakaavaedut, voimakas verkostoituminen ja kasvavat markkinat eivät näytä olevan välttämättömiä menestystekijöitä. Alhaisten kustannusten primäärinen korostaminen ja alhaiset myyntihinnat ovat harvinaisia alan menestyville yrityksille.

AB - Rakennustuoteteollisuuden strategiat -tutkimushankkeessa tutkittiin maalis -marraskuussa 1997 rakennustuoteteollisuuden yritysten ulkoisia toimintaympäristöjä, resursseja ja kyvykkyyksiä, tuote- ja markkinastrategioita, kilpailustrategioita, toimintostrategioita sekä menestystekijöitä. Laajaan kyselylomakkeeseen vastasivat toimitusjohtajat 70:stä erikokoisesta päätoimisesta rakennusalan metallirakenne-, LVIS-, rakennuspuusepän- sekä betoni-, sementti- ja kipsiteollisuuden yrityksestä. Menestystekijöiden löytämiseksi perehdyttiin myös laajasti yrityksen taloustieteen strategiaoppeihin. Rakennustuoteteollisuuden yritykset ovat varsin keskittyneitä ydinosaamisiinsa. Kilpailukeinoina tavoitellaan eniten toimitusten luotettavuutta, tuotteiden laatua sekä yrityksen mainetta. Yrityksillä on puutteita liikkeenjohdollisessa tietämyksessä ja suunnittelussa. Verkostoituminen on melko vähäistä. Tulevaisuudessa yritykset aikovat jatkaa melko lailla nykyisillä tuoteryhmillä kehittäen kuitenkin uusia sovellutuksia ja lisäten tuotteiden räätälöintiä. Palvelun laadun ja alhaisten kustannusten painotus kasvaa jatkossa. Kansainvälistymiskehitys jatkuu voimakkaana. Menestys pohjautuu useisiin tekijöihin ja syntyy kokonaisuudesta. Yritysten tulee pyrkiä rakenteellisesti suotuisille markkinoille ja tavoitella johdonmukaisesti differointia tai kustannusjohtajuutta. Paremmin menestyneille rakennustuoteteollisuuden yrityksille tyypillisiä piirteitä ovat laaja lajitelma ja valikoima, keskittyminen ydinosaamisiin, asiakastarvelähtöisyys, henkilöstön pätevyyden painottaminen, runsas t & k-panos, laadukas ja automatisoitu tuotantoteknologia, tuotteiden korkea laatu, useat jakelukanavat, runsas mainonta, nopeat toimitukset sekä jousto- ja muutoskyky. Mittakaavaedut, voimakas verkostoituminen ja kasvavat markkinat eivät näytä olevan välttämättömiä menestystekijöitä. Alhaisten kustannusten primäärinen korostaminen ja alhaiset myyntihinnat ovat harvinaisia alan menestyville yrityksille.

KW - construction industry

KW - surveys

KW - interviews

KW - economic surveys

KW - production planning

M3 - Report

SN - 951-38-5286-5

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Rakennustuoteteollisuuden strategiat

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäntymäki M. Rakennustuoteteollisuuden strategiat. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 120 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1897).