Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi

Risto Öörni, Risto Kulmala

Research output: Contribution to conferenceConference articleScientific

Abstract

Julkisen sektorin toimijoilla on keskeinen rooli erilaisten tietopalveluiden toteuttamisessa. Julkinen sektori tuottaa itse palveluita ja toimii samalla myös yksityisen palvelutuotannon mahdollistajana ja edistäjänä. Eräs keskeinen toimi viimeksi mainitussa on ollut julkisen sektorin omien tietovarastojen tiedon luovuttaminen eri palvelutuottajien käyttöön. Tässä noudatetaan Suomessa– kuten useissa muissakin maissa – kuitenkin kovin erilaisia periaatteita. Euroopan Komissio on pyrkinyt edistämään palveluntuotantoa helpottamalla julkisten aineistojen saatavuutta ja kohtuullista hinnoittelua laatimalla ehdotuksen direktiiviksi julkisista tietovarastoista (Euroopan Komissio 2002) sekä paikkatietoaineistoja koskevan INSPIRE-direktiivin (Euroopan Unioni 2007).Eräät julkisen sektorin toimijat perivät luovuttamistaan tiedoista niin korkeita hintoja, että niillä katetaan kokonaan tai osittain omien tietovarastojen ylläpitoon tai tietojen keräämiseen liittyvät kustannukset. Toiset puolestaan perivät vain tietojen luovuttamisen aiheuttamat lisäkustannukset(irrottamiskustannukset). Jälkimmäisen tavan lähtökohta on, että tiedon hyödyntämisestä koituvat hyödyt yhteiskunnalle kattavat menot, jotka veronmaksajat ovat jo aiemmin maksaneet tietojen keruusta ja ylläpidosta. Digiroad on esimerkki jälkimmäisestä toimintatavasta. Digiroadin arviointi (Öörni et al 2007) oli osa laajempaa vuosina 2006–2008 toteutettua Evaserve-hankketta, jossa kehitettiin erityisesti liikenteen ja logistiikan tietopalvelujen koko arvoverkon ja elinkaaren kattava arviointityökalu http://www.evaserve.fi/index_fi.html. Testaamalla arviointityökalua käytännössä varmistuttiin sen hyödynnettävyydestä ja saatiin hyödyllistä kokemusta työkalun kehittämistyössä. Digiroad-tietojärjestelmän arviointi palveli osaltaan myös tätätestaamista.
Original languageFinnish
Number of pages6
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeNot Eligible
EventVäylät ja Liikenne 2008 - Tampere, Finland
Duration: 8 Oct 20089 Oct 2008

Seminar

SeminarVäylät ja Liikenne 2008
CountryFinland
CityTampere
Period8/10/089/10/08

Cite this

Öörni, R., & Kulmala, R. (2008). Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi. Paper presented at Väylät ja Liikenne 2008, Tampere, Finland.
Öörni, Risto ; Kulmala, Risto. / Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi. Paper presented at Väylät ja Liikenne 2008, Tampere, Finland.6 p.
@conference{0d3d406a82594d91880186ebfd75bbc5,
title = "Tie- ja katuverkon tietoj{\"a}rjestelm{\"a} Digiroadin arviointi",
abstract = "Julkisen sektorin toimijoilla on keskeinen rooli erilaisten tietopalveluiden toteuttamisessa. Julkinen sektori tuottaa itse palveluita ja toimii samalla my{\"o}s yksityisen palvelutuotannon mahdollistajana ja edist{\"a}j{\"a}n{\"a}. Er{\"a}s keskeinen toimi viimeksi mainitussa on ollut julkisen sektorin omien tietovarastojen tiedon luovuttaminen eri palvelutuottajien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. T{\"a}ss{\"a} noudatetaan Suomessa– kuten useissa muissakin maissa – kuitenkin kovin erilaisia periaatteita. Euroopan Komissio on pyrkinyt edist{\"a}m{\"a}{\"a}n palveluntuotantoa helpottamalla julkisten aineistojen saatavuutta ja kohtuullista hinnoittelua laatimalla ehdotuksen direktiiviksi julkisista tietovarastoista (Euroopan Komissio 2002) sek{\"a} paikkatietoaineistoja koskevan INSPIRE-direktiivin (Euroopan Unioni 2007).Er{\"a}{\"a}t julkisen sektorin toimijat periv{\"a}t luovuttamistaan tiedoista niin korkeita hintoja, ett{\"a} niill{\"a} katetaan kokonaan tai osittain omien tietovarastojen yll{\"a}pitoon tai tietojen ker{\"a}{\"a}miseen liittyv{\"a}t kustannukset. Toiset puolestaan periv{\"a}t vain tietojen luovuttamisen aiheuttamat lis{\"a}kustannukset(irrottamiskustannukset). J{\"a}lkimm{\"a}isen tavan l{\"a}ht{\"o}kohta on, ett{\"a} tiedon hy{\"o}dynt{\"a}misest{\"a} koituvat hy{\"o}dyt yhteiskunnalle kattavat menot, jotka veronmaksajat ovat jo aiemmin maksaneet tietojen keruusta ja yll{\"a}pidosta. Digiroad on esimerkki j{\"a}lkimm{\"a}isest{\"a} toimintatavasta. Digiroadin arviointi ({\"O}{\"o}rni et al 2007) oli osa laajempaa vuosina 2006–2008 toteutettua Evaserve-hankketta, jossa kehitettiin erityisesti liikenteen ja logistiikan tietopalvelujen koko arvoverkon ja elinkaaren kattava arviointity{\"o}kalu http://www.evaserve.fi/index_fi.html. Testaamalla arviointity{\"o}kalua k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} varmistuttiin sen hy{\"o}dynnett{\"a}vyydest{\"a} ja saatiin hy{\"o}dyllist{\"a} kokemusta ty{\"o}kalun kehitt{\"a}misty{\"o}ss{\"a}. Digiroad-tietoj{\"a}rjestelm{\"a}n arviointi palveli osaltaan my{\"o}s t{\"a}t{\"a}testaamista.",
author = "Risto {\"O}{\"o}rni and Risto Kulmala",
year = "2008",
language = "Finnish",
note = "null ; Conference date: 08-10-2008 Through 09-10-2008",

}

Öörni, R & Kulmala, R 2008, 'Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi' Paper presented at Väylät ja Liikenne 2008, Tampere, Finland, 8/10/08 - 9/10/08, .

Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi. / Öörni, Risto; Kulmala, Risto.

2008. Paper presented at Väylät ja Liikenne 2008, Tampere, Finland.

Research output: Contribution to conferenceConference articleScientific

TY - CONF

T1 - Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi

AU - Öörni, Risto

AU - Kulmala, Risto

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Julkisen sektorin toimijoilla on keskeinen rooli erilaisten tietopalveluiden toteuttamisessa. Julkinen sektori tuottaa itse palveluita ja toimii samalla myös yksityisen palvelutuotannon mahdollistajana ja edistäjänä. Eräs keskeinen toimi viimeksi mainitussa on ollut julkisen sektorin omien tietovarastojen tiedon luovuttaminen eri palvelutuottajien käyttöön. Tässä noudatetaan Suomessa– kuten useissa muissakin maissa – kuitenkin kovin erilaisia periaatteita. Euroopan Komissio on pyrkinyt edistämään palveluntuotantoa helpottamalla julkisten aineistojen saatavuutta ja kohtuullista hinnoittelua laatimalla ehdotuksen direktiiviksi julkisista tietovarastoista (Euroopan Komissio 2002) sekä paikkatietoaineistoja koskevan INSPIRE-direktiivin (Euroopan Unioni 2007).Eräät julkisen sektorin toimijat perivät luovuttamistaan tiedoista niin korkeita hintoja, että niillä katetaan kokonaan tai osittain omien tietovarastojen ylläpitoon tai tietojen keräämiseen liittyvät kustannukset. Toiset puolestaan perivät vain tietojen luovuttamisen aiheuttamat lisäkustannukset(irrottamiskustannukset). Jälkimmäisen tavan lähtökohta on, että tiedon hyödyntämisestä koituvat hyödyt yhteiskunnalle kattavat menot, jotka veronmaksajat ovat jo aiemmin maksaneet tietojen keruusta ja ylläpidosta. Digiroad on esimerkki jälkimmäisestä toimintatavasta. Digiroadin arviointi (Öörni et al 2007) oli osa laajempaa vuosina 2006–2008 toteutettua Evaserve-hankketta, jossa kehitettiin erityisesti liikenteen ja logistiikan tietopalvelujen koko arvoverkon ja elinkaaren kattava arviointityökalu http://www.evaserve.fi/index_fi.html. Testaamalla arviointityökalua käytännössä varmistuttiin sen hyödynnettävyydestä ja saatiin hyödyllistä kokemusta työkalun kehittämistyössä. Digiroad-tietojärjestelmän arviointi palveli osaltaan myös tätätestaamista.

AB - Julkisen sektorin toimijoilla on keskeinen rooli erilaisten tietopalveluiden toteuttamisessa. Julkinen sektori tuottaa itse palveluita ja toimii samalla myös yksityisen palvelutuotannon mahdollistajana ja edistäjänä. Eräs keskeinen toimi viimeksi mainitussa on ollut julkisen sektorin omien tietovarastojen tiedon luovuttaminen eri palvelutuottajien käyttöön. Tässä noudatetaan Suomessa– kuten useissa muissakin maissa – kuitenkin kovin erilaisia periaatteita. Euroopan Komissio on pyrkinyt edistämään palveluntuotantoa helpottamalla julkisten aineistojen saatavuutta ja kohtuullista hinnoittelua laatimalla ehdotuksen direktiiviksi julkisista tietovarastoista (Euroopan Komissio 2002) sekä paikkatietoaineistoja koskevan INSPIRE-direktiivin (Euroopan Unioni 2007).Eräät julkisen sektorin toimijat perivät luovuttamistaan tiedoista niin korkeita hintoja, että niillä katetaan kokonaan tai osittain omien tietovarastojen ylläpitoon tai tietojen keräämiseen liittyvät kustannukset. Toiset puolestaan perivät vain tietojen luovuttamisen aiheuttamat lisäkustannukset(irrottamiskustannukset). Jälkimmäisen tavan lähtökohta on, että tiedon hyödyntämisestä koituvat hyödyt yhteiskunnalle kattavat menot, jotka veronmaksajat ovat jo aiemmin maksaneet tietojen keruusta ja ylläpidosta. Digiroad on esimerkki jälkimmäisestä toimintatavasta. Digiroadin arviointi (Öörni et al 2007) oli osa laajempaa vuosina 2006–2008 toteutettua Evaserve-hankketta, jossa kehitettiin erityisesti liikenteen ja logistiikan tietopalvelujen koko arvoverkon ja elinkaaren kattava arviointityökalu http://www.evaserve.fi/index_fi.html. Testaamalla arviointityökalua käytännössä varmistuttiin sen hyödynnettävyydestä ja saatiin hyödyllistä kokemusta työkalun kehittämistyössä. Digiroad-tietojärjestelmän arviointi palveli osaltaan myös tätätestaamista.

M3 - Conference article

ER -

Öörni R, Kulmala R. Tie- ja katuverkon tietojärjestelmä Digiroadin arviointi. 2008. Paper presented at Väylät ja Liikenne 2008, Tampere, Finland.