TY - BOOK
T1 - Tiedepolitiikan kansainvälisiä kehitystrendejä 2000-luvulla
T2 - Finnish Science Policy in International Comparison -hanke
AU - Pelkonen, Antti
AU - Teräväinen, Tuula
AU - Häyrinen-Alestalo, Marja
AU - Waltari, Suvi-Tuuli
AU - Tuominen, Terhi
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Tutkimuksessa analysoidaan yhdeksän maan
tiedepolitiikassa tapahtuneita muutoksia ja linjanvetoja
1990-luvun lopulta 2000-luvulle. Tältä pohjalta
suomalainen tiedepolitiikka asetetaan kansainväliseen
vertailevaan kehykseen. Tutkimuksen kohteena olevat maat
ovat Ruotsi, Tanska, Norja, Hollanti, Iso-Britannia,
Ranska, Sveitsi, Irlanti ja Kanada. Ne kaikki ovat olleet
aktiivisia tiedepolitiikan ja tutkimusjärjestelmän
kehittäjiä 2000-luvulla ja tarjoavat sen vuoksi hyviä
esimerkkejä ajankohtaisista tiedepoliittisista trendeistä
Euroopassa ja Pohjoismaissa. Samalla täsmentyy globaali
näkökulma. Maat on valittu niin, että ne olisivat
suomalaisen tiedepolitiikan kannalta kiintoisia ja että
tehdyt havainnot antaisivat vastauksia ajankohtaisiin
suomalaisiin kysymyksiin. Kansalliset analyysit tuovat
myös esiin viimeaikaisia tiedepoliittisia strategioita ja
niiden vaihtelua eri maissa.
Kansainväliset vertailut kohdistuvat tutkimuksessa
neljään kokonaisuuteen, jotka heijastavat 2000-luvun
keskeisiä tiedepolitiikan kysymyksiä. Ensinnäkin
tutkitaan eurooppalaisen tiede- ja tutkimuspolitiikan
uusia tieteen edistämisen pyrkimyksiä ja kansallisia
avauksia suhteessa niihin. Tutkimus tarkastelee
tiedepolitiikan asemaa globaalissa ja kansallisessa
teknologia- ja innovaatiopolitiikassa ja täsmentää
innovaatiopolitiikan keskeisiä ajatuksia ja
tietoperusteisen talouden perusteluja. Toiseksi
tutkimuksessa kiinnitetään huomiota tiedepolitiikan
keskeisiin tavoitteisiin ja politiikkalinjauksiin
tutkittavissa maissa. Erityisen kiinnostuksen kohteena
ovat tiedepoliittiset ongelmakohdat sekä linjaukset ja
instrumentit, joilla näihin ongelmiin on vastattu.
Kolmanneksi huomio kääntyy tutkimusjärjestelmän
institutionaalisten rakenteiden muutokseen, jolloin fokus
on ministeriörakenteissa, tiedepoliittisissa
neuvonantojärjestelmissä sekä yliopistojen rakenteiden
muutoksissa. Neljänneksi käsitellään tutkimustoiminnan
resursseja ja niiden allokointia, ts. eri maiden
tutkimuspanostusten kehittymistä ja rahoitusjärjestelmien
muutoksia.
Tutkimuksen kansalliset analyysit osoittavat, että
tärkeitä kysymyksiä 2000-luvun tiedepolitiikassa ovat
eurooppalaisen tieteen edistäminen ja globalisaatioon ja
sen edellyttämiin tutkimustarpeisiin vastaaminen.
Globalisaatio on muuttanut ja muuttaa edelleen
eurooppalaista tiede- ja teknologiapolitiikkaa. Tässä
tilanteessa eurooppalainen tiede hakee renessanssia ja
tutkitut maat haluavat panostaa "maailmanluokan
tieteeseen". Tämä on yhdessä monien muiden tekijöiden
kanssa voimistanut tutkimusalojen priorisoimista ja
vahvistanut strategisen tutkimuksen asemaa.
Tutkimusjärjestelmän rakenteelliset uudistukset ovat
puolestaan tähdänneet tiedepolitiikan strategisen
ohjauksen ja koherenssin parantamiseen sekä
tutkimusjärjestelmien toiminnan tehostamiseen. Samalla
yliopistojen ja yritysten välisen yhteistyö on korostunut
ja yliopistot ovat olleet laajojen rakenteellisten ja
hallinnollisten uudistusten kohteena. Tutkimushenkilöstön
ikääntyminen ja tutkijanuran houkuttelevuus ovat
puolestaan keskeisiä eurooppalaisen tiedepolitiikan
ongelmakohtia. Myös kansainvälinen liikkuvuus on
korostunut ja muuttanut muotoaan.
Tutkimusrahoitusta on haluttu kasvattaa ja yksityisen ja
julkisen sektorin t&k-panostusten tasapainottamisen tarve
on lisääntynyt. Samalla tutkimusjärjestelmiä on viety
kilpailullisempaan suuntaan, ja kilpailtu ja
projektiperusteinen rahoitus ovat kasvaneet.
Vaikka tutkituissa maissa korostuvat erilaiset syyt
konkreettisten uudistusten taustalla,
tutkimusjärjestelmän toiminnan tehostaminen ja laadun
parantaminen sekä kansallisen taloudellisen kilpailukyvyn
nostaminen ovat olleet keskeisiä muutostarpeiden
perusteluja. Tiedepolitiikka kytketäänkin aikaisempaa
tiiviimmin kansalliseen taloudelliseen menestykseen ja
sen edellytysten luomiseen. Useissa maissa onkin tehty
laajoja tiedepoliittisia kokonaisuudistuksia. Samalla
uudet taloudellisen kasvun ongelmat ovat lisänneet
keskustelua kasvun ajatuksen ja innovaatiopolitiikan
edellytysten uudelleen määrittelyistä.
AB - Tutkimuksessa analysoidaan yhdeksän maan
tiedepolitiikassa tapahtuneita muutoksia ja linjanvetoja
1990-luvun lopulta 2000-luvulle. Tältä pohjalta
suomalainen tiedepolitiikka asetetaan kansainväliseen
vertailevaan kehykseen. Tutkimuksen kohteena olevat maat
ovat Ruotsi, Tanska, Norja, Hollanti, Iso-Britannia,
Ranska, Sveitsi, Irlanti ja Kanada. Ne kaikki ovat olleet
aktiivisia tiedepolitiikan ja tutkimusjärjestelmän
kehittäjiä 2000-luvulla ja tarjoavat sen vuoksi hyviä
esimerkkejä ajankohtaisista tiedepoliittisista trendeistä
Euroopassa ja Pohjoismaissa. Samalla täsmentyy globaali
näkökulma. Maat on valittu niin, että ne olisivat
suomalaisen tiedepolitiikan kannalta kiintoisia ja että
tehdyt havainnot antaisivat vastauksia ajankohtaisiin
suomalaisiin kysymyksiin. Kansalliset analyysit tuovat
myös esiin viimeaikaisia tiedepoliittisia strategioita ja
niiden vaihtelua eri maissa.
Kansainväliset vertailut kohdistuvat tutkimuksessa
neljään kokonaisuuteen, jotka heijastavat 2000-luvun
keskeisiä tiedepolitiikan kysymyksiä. Ensinnäkin
tutkitaan eurooppalaisen tiede- ja tutkimuspolitiikan
uusia tieteen edistämisen pyrkimyksiä ja kansallisia
avauksia suhteessa niihin. Tutkimus tarkastelee
tiedepolitiikan asemaa globaalissa ja kansallisessa
teknologia- ja innovaatiopolitiikassa ja täsmentää
innovaatiopolitiikan keskeisiä ajatuksia ja
tietoperusteisen talouden perusteluja. Toiseksi
tutkimuksessa kiinnitetään huomiota tiedepolitiikan
keskeisiin tavoitteisiin ja politiikkalinjauksiin
tutkittavissa maissa. Erityisen kiinnostuksen kohteena
ovat tiedepoliittiset ongelmakohdat sekä linjaukset ja
instrumentit, joilla näihin ongelmiin on vastattu.
Kolmanneksi huomio kääntyy tutkimusjärjestelmän
institutionaalisten rakenteiden muutokseen, jolloin fokus
on ministeriörakenteissa, tiedepoliittisissa
neuvonantojärjestelmissä sekä yliopistojen rakenteiden
muutoksissa. Neljänneksi käsitellään tutkimustoiminnan
resursseja ja niiden allokointia, ts. eri maiden
tutkimuspanostusten kehittymistä ja rahoitusjärjestelmien
muutoksia.
Tutkimuksen kansalliset analyysit osoittavat, että
tärkeitä kysymyksiä 2000-luvun tiedepolitiikassa ovat
eurooppalaisen tieteen edistäminen ja globalisaatioon ja
sen edellyttämiin tutkimustarpeisiin vastaaminen.
Globalisaatio on muuttanut ja muuttaa edelleen
eurooppalaista tiede- ja teknologiapolitiikkaa. Tässä
tilanteessa eurooppalainen tiede hakee renessanssia ja
tutkitut maat haluavat panostaa "maailmanluokan
tieteeseen". Tämä on yhdessä monien muiden tekijöiden
kanssa voimistanut tutkimusalojen priorisoimista ja
vahvistanut strategisen tutkimuksen asemaa.
Tutkimusjärjestelmän rakenteelliset uudistukset ovat
puolestaan tähdänneet tiedepolitiikan strategisen
ohjauksen ja koherenssin parantamiseen sekä
tutkimusjärjestelmien toiminnan tehostamiseen. Samalla
yliopistojen ja yritysten välisen yhteistyö on korostunut
ja yliopistot ovat olleet laajojen rakenteellisten ja
hallinnollisten uudistusten kohteena. Tutkimushenkilöstön
ikääntyminen ja tutkijanuran houkuttelevuus ovat
puolestaan keskeisiä eurooppalaisen tiedepolitiikan
ongelmakohtia. Myös kansainvälinen liikkuvuus on
korostunut ja muuttanut muotoaan.
Tutkimusrahoitusta on haluttu kasvattaa ja yksityisen ja
julkisen sektorin t&k-panostusten tasapainottamisen tarve
on lisääntynyt. Samalla tutkimusjärjestelmiä on viety
kilpailullisempaan suuntaan, ja kilpailtu ja
projektiperusteinen rahoitus ovat kasvaneet.
Vaikka tutkituissa maissa korostuvat erilaiset syyt
konkreettisten uudistusten taustalla,
tutkimusjärjestelmän toiminnan tehostaminen ja laadun
parantaminen sekä kansallisen taloudellisen kilpailukyvyn
nostaminen ovat olleet keskeisiä muutostarpeiden
perusteluja. Tiedepolitiikka kytketäänkin aikaisempaa
tiiviimmin kansalliseen taloudelliseen menestykseen ja
sen edellytysten luomiseen. Useissa maissa onkin tehty
laajoja tiedepoliittisia kokonaisuudistuksia. Samalla
uudet taloudellisen kasvun ongelmat ovat lisänneet
keskustelua kasvun ajatuksen ja innovaatiopolitiikan
edellytysten uudelleen määrittelyistä.
KW - science policy
KW - research policy
KW - innovation policy
KW - science
KW - research
KW - 1990s
KW - 2000s
KW - Finland
KW - Europe
KW - international comparison
KW - international trends
KW - national strategy
KW - globalisation
M3 - Report
SN - 978-952-485-939-4
T3 - Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
BT - Tiedepolitiikan kansainvälisiä kehitystrendejä 2000-luvulla
PB - Opetus- ja kulttuuriministeriö
CY - Helsinki
ER -