TY - BOOK
T1 - Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut
T2 - Selvitysmiehen muistio
AU - Kulmala, Risto
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Työssä selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta
Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa
laajuutta sekä tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns.
kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa
liikennetilannetietoa. Työ tehtiin haastattelemalla
kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita
asiantuntijoita sekä eurooppalaisten tielaitosten
edustajia.
Haastattelujen tulosten mukaan voi päätellä, että
Tiehallinnon pitää tarjota tienkäyttäjille viranomaisena
ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin
opastein, liikenteen häiriöiden hallintaan liittyvää
viranomaisyhteistyötä sekä viranomaistiedotteita
häiriöistä, liukkaasta kelistä ja muista liikennettä
vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden
laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehittää. Melko
laaja yksimielisyys koskee myös sitä, että Tiehallinto
voi tarjota seuraavat palvelut tienkäyttäjille
esimerkiksi Internetin välityksellä: tiedot tienpitäjästä
johtuvista olosuhteista ja häiriöistä maantieverkolla,
tiesääasemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen
automaattisten mittausasemien mittaustiedot
maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat
maantieverkolta.
Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee
liikenteen sujuvuustietoja pääteiden runkoverkolla ja
suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi
ilmeisesti pidättäytyä sujuvuustiedon jakamisesta
Internetissä, mutta antaa omaa toimintaa varten kerätty
ja hankittu tieto eri palveluntuottajien käyttöön.
Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi
Tiehallinnon pitää selvästi ilmaista, miltä alueilta ja
millä laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen
palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on
tärkeää kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan
tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riittävän
pitkäksi ajaksi eli mielellään vähintään viideksi
vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata
selkeästi hankinta-asiakirjoihin, että tieto hankitaan
sekä omaan että palveluntarjoajien käyttöön. Näin tiedon
myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun
yhteydessä hinnoitella tarjouksensa tämän mukaisesti.
Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto
haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille
sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat
Suomessa.
Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman
toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat erittäin
tärkeitä koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa
harjoittavien yritysten kannalta.
AB - Työssä selvitettiin Tiehallinnon toimeksiannosta
Tiehallinnon liikenteen perustietopalvelujen sopivaa
laajuutta sekä tarvetta ostaa oikeudet jakaa ns.
kolmansille osapuolille Tiehallinnon hankkimaa
liikennetilannetietoa. Työ tehtiin haastattelemalla
kotimaisten palveluntuottajien edustajia ja muita
asiantuntijoita sekä eurooppalaisten tielaitosten
edustajia.
Haastattelujen tulosten mukaan voi päätellä, että
Tiehallinnon pitää tarjota tienkäyttäjille viranomaisena
ainakin liikenteen ohjausta kiintein ja muuttuvin
opastein, liikenteen häiriöiden hallintaan liittyvää
viranomaisyhteistyötä sekä viranomaistiedotteita
häiriöistä, liukkaasta kelistä ja muista liikennettä
vaarantavista tilanteista maantieverkolla. Palveluiden
laatua ja kattavuutta kannattaa edelleen kehittää. Melko
laaja yksimielisyys koskee myös sitä, että Tiehallinto
voi tarjota seuraavat palvelut tienkäyttäjille
esimerkiksi Internetin välityksellä: tiedot tienpitäjästä
johtuvista olosuhteista ja häiriöistä maantieverkolla,
tiesääasemien mittaustiedot maantieverkolla, liikenteen
automaattisten mittausasemien mittaustiedot
maantieverkolla ja keli- ja liikennekameroiden kuvat
maantieverkolta.
Kiistanalaisin osa Tiehallinnon tiedotuksesta koskee
liikenteen sujuvuustietoja pääteiden runkoverkolla ja
suurilla kaupunkiseuduilla. Tiehallinnon kannattaisi
ilmeisesti pidättäytyä sujuvuustiedon jakamisesta
Internetissä, mutta antaa omaa toimintaa varten kerätty
ja hankittu tieto eri palveluntuottajien käyttöön.
Palveluntarjoajien liiketoiminnan mahdollistamiseksi
Tiehallinnon pitää selvästi ilmaista, miltä alueilta ja
millä laatutasolla se hankkii ja antaa edelleen
palveluntarjoajille tiedon. Samoin Tiehallinnon on
tärkeää kulloinkin sitoutua ja rajautua hankittavan
tiedon ilmoitettuun laatutasoon ja kattavuuteen riittävän
pitkäksi ajaksi eli mielellään vähintään viideksi
vuodeksi. Tiehallinnon tulee hankkiessaan tietoa kirjata
selkeästi hankinta-asiakirjoihin, että tieto hankitaan
sekä omaan että palveluntarjoajien käyttöön. Näin tiedon
myyjiksi halukkaat tahot voivat jo hankintakilpailun
yhteydessä hinnoitella tarjouksensa tämän mukaisesti.
Tilanne on ongelmallinen tapauksessa, jossa Tiehallinto
haluaa alkaa hankkia ja jakaa palveluntarjoajille
sellaista tietoa, jolle on jo olemassa markkinat
Suomessa.
Tiehallinnon keskeisen aseman vuoksi laitoksen oman
toiminnan avoimuus ja ennustettavuus ovat erittäin
tärkeitä koko sektorin ja erityisesti alan liiketoimintaa
harjoittavien yritysten kannalta.
KW - traffic management
KW - road administration
KW - traffic information services
KW - authorities
KW - operation models
KW - weather monitoring stations
KW - automatic traffic monitoring stations
KW - traffic signs
KW - disturbances
KW - road conditions
M3 - Report
T3 - VTT Working Papers
BT - Tiehallinto ja liikenteen tietopalvelut
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -