Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan

Risto Kulmala, Kirsi Pajunen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimus liittyy osana tutkimuskokonaisuuteen, joka liikenneministeriön toimeksiannosta selvittää tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutuksia. Tämä osa käsittelee lakiuudistuksen vaikutuksia liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Kenttämittauksia tehtiin sekä ennen lain voimaantuloa vuosina 1980 ja 1981 että lain voimaantulon (1.4.1982) jälkeen vuosina 1982 ja 1983. Mittauksia tehtiin kaudessa taajamaliittymässä ja kolmella maantieosuudella. Sääntömuutokset vasemmalle kääntyvän ajoneuvon ohittamisesta oikealta ja ajovalojen ympärivuotisesta käyttöpakosta oli omaksuttu hyvin. Myönteinen muutos havaittiin myös suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamisessa: lakiuudistuksen jälkeen ko. tilanteissa pyrähtyvien lukumäärä oli suurempi kuin ennen uudistusta. Sääntömuutokset, jotka tähtäsivät väistämisvelvollisuuden osoittamiseen ja raskaan liikenteen "kolonna-ajon" vähentämiseen, eivät vaikuttaneet toivotulla tavalla. Polkupyöräilijät eivät näyttänet omaksuneen suorakulmakäännöstä vasemmalle kääntyessään. Matkanopeudet ovat tutkimusaikana kasvaneet 2 - 3 km/t, mikä vastaa yleistä nopeuskehitystä maassamme. Jonoissa ja ohituksissa ei havaittu muutoksia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages78
ISBN (Print)951-38-2369-5
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number354
ISSN0358-5077

Fingerprint

traffic
roads

Keywords

  • legislation
  • traffic control
  • traffic regulations
  • enforcements
  • traffic flow
  • behaviour
  • road traffic law
  • vehicles

Cite this

Kulmala, R., & Pajunen, K. (1985). Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 354
Kulmala, Risto ; Pajunen, Kirsi. / Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 78 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 354).
@book{b8ddeeaf9952415fa640af939bc10dce,
title = "Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymiseen ja liikennevirtaan",
abstract = "Tutkimus liittyy osana tutkimuskokonaisuuteen, joka liikenneministeri{\"o}n toimeksiannosta selvitt{\"a}{\"a} tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutuksia. T{\"a}m{\"a} osa k{\"a}sittelee lakiuudistuksen vaikutuksia liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymiseen ja liikennevirtaan. Kentt{\"a}mittauksia tehtiin sek{\"a} ennen lain voimaantuloa vuosina 1980 ja 1981 ett{\"a} lain voimaantulon (1.4.1982) j{\"a}lkeen vuosina 1982 ja 1983. Mittauksia tehtiin kaudessa taajamaliittym{\"a}ss{\"a} ja kolmella maantieosuudella. S{\"a}{\"a}nt{\"o}muutokset vasemmalle k{\"a}{\"a}ntyv{\"a}n ajoneuvon ohittamisesta oikealta ja ajovalojen ymp{\"a}rivuotisesta k{\"a}ytt{\"o}pakosta oli omaksuttu hyvin. My{\"o}nteinen muutos havaittiin my{\"o}s suojatien eteen pys{\"a}htyneen ajoneuvon ohittamisessa: lakiuudistuksen j{\"a}lkeen ko. tilanteissa pyr{\"a}htyvien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} oli suurempi kuin ennen uudistusta. S{\"a}{\"a}nt{\"o}muutokset, jotka t{\"a}ht{\"a}siv{\"a}t v{\"a}ist{\"a}misvelvollisuuden osoittamiseen ja raskaan liikenteen {"}kolonna-ajon{"} v{\"a}hent{\"a}miseen, eiv{\"a}t vaikuttaneet toivotulla tavalla. Polkupy{\"o}r{\"a}ilij{\"a}t eiv{\"a}t n{\"a}ytt{\"a}net omaksuneen suorakulmak{\"a}{\"a}nn{\"o}st{\"a} vasemmalle k{\"a}{\"a}ntyess{\"a}{\"a}n. Matkanopeudet ovat tutkimusaikana kasvaneet 2 - 3 km/t, mik{\"a} vastaa yleist{\"a} nopeuskehityst{\"a} maassamme. Jonoissa ja ohituksissa ei havaittu muutoksia.",
keywords = "legislation, traffic control, traffic regulations, enforcements, traffic flow, behaviour, road traffic law, vehicles",
author = "Risto Kulmala and Kirsi Pajunen",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2369-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "354",
address = "Finland",

}

Kulmala, R & Pajunen, K 1985, Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 354, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. / Kulmala, Risto; Pajunen, Kirsi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 78 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 354).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan

AU - Kulmala, Risto

AU - Pajunen, Kirsi

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Tutkimus liittyy osana tutkimuskokonaisuuteen, joka liikenneministeriön toimeksiannosta selvittää tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutuksia. Tämä osa käsittelee lakiuudistuksen vaikutuksia liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Kenttämittauksia tehtiin sekä ennen lain voimaantuloa vuosina 1980 ja 1981 että lain voimaantulon (1.4.1982) jälkeen vuosina 1982 ja 1983. Mittauksia tehtiin kaudessa taajamaliittymässä ja kolmella maantieosuudella. Sääntömuutokset vasemmalle kääntyvän ajoneuvon ohittamisesta oikealta ja ajovalojen ympärivuotisesta käyttöpakosta oli omaksuttu hyvin. Myönteinen muutos havaittiin myös suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamisessa: lakiuudistuksen jälkeen ko. tilanteissa pyrähtyvien lukumäärä oli suurempi kuin ennen uudistusta. Sääntömuutokset, jotka tähtäsivät väistämisvelvollisuuden osoittamiseen ja raskaan liikenteen "kolonna-ajon" vähentämiseen, eivät vaikuttaneet toivotulla tavalla. Polkupyöräilijät eivät näyttänet omaksuneen suorakulmakäännöstä vasemmalle kääntyessään. Matkanopeudet ovat tutkimusaikana kasvaneet 2 - 3 km/t, mikä vastaa yleistä nopeuskehitystä maassamme. Jonoissa ja ohituksissa ei havaittu muutoksia.

AB - Tutkimus liittyy osana tutkimuskokonaisuuteen, joka liikenneministeriön toimeksiannosta selvittää tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutuksia. Tämä osa käsittelee lakiuudistuksen vaikutuksia liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Kenttämittauksia tehtiin sekä ennen lain voimaantuloa vuosina 1980 ja 1981 että lain voimaantulon (1.4.1982) jälkeen vuosina 1982 ja 1983. Mittauksia tehtiin kaudessa taajamaliittymässä ja kolmella maantieosuudella. Sääntömuutokset vasemmalle kääntyvän ajoneuvon ohittamisesta oikealta ja ajovalojen ympärivuotisesta käyttöpakosta oli omaksuttu hyvin. Myönteinen muutos havaittiin myös suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamisessa: lakiuudistuksen jälkeen ko. tilanteissa pyrähtyvien lukumäärä oli suurempi kuin ennen uudistusta. Sääntömuutokset, jotka tähtäsivät väistämisvelvollisuuden osoittamiseen ja raskaan liikenteen "kolonna-ajon" vähentämiseen, eivät vaikuttaneet toivotulla tavalla. Polkupyöräilijät eivät näyttänet omaksuneen suorakulmakäännöstä vasemmalle kääntyessään. Matkanopeudet ovat tutkimusaikana kasvaneet 2 - 3 km/t, mikä vastaa yleistä nopeuskehitystä maassamme. Jonoissa ja ohituksissa ei havaittu muutoksia.

KW - legislation

KW - traffic control

KW - traffic regulations

KW - enforcements

KW - traffic flow

KW - behaviour

KW - road traffic law

KW - vehicles

M3 - Report

SN - 951-38-2369-5

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kulmala R, Pajunen K. Tieliikennelain kokonaisuudistuksen vaikutukset liikennekäyttäytymiseen ja liikennevirtaan. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 78 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 354).