Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus

Translated title of the contribution: Noise barrier correction in the joint-nordic traffic noise estimation model

Pauli Sysiö

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisussa tarkastellaan eräitä keskeisiä meluesteen vaimennuksen arvioinnissa käytettäviä laskentamenetelmiä ja niistä erityisesti yhteispohjoismaisen tieliikennemelun laskentamallin estekorjausta. Ensin esitellään yleiset estevaimennukseen geometriset ja laskennalliset tekijät ja sitten tarkasteltavat laskentamenetelmät siinä laajuudessaan kuin tulevissa sovellutuksissa tarvitaan. Eri menetelmiä vertaillaan sekä oletetun (ja käytännössä täysin mahdollisen) laskentatilanteen mukaisten tulosten että valitun todellisen kohteen mittaus ja laskentatulosten perusteella. Tieliikennemelun laskentamallin ennuste estevaimennukselle on kaikissa nyt tutkituissa tapauksissa liian hyvä: este ei käytännössä alennakaan liikenteen melua odotetulla tavalla. Tieliikennemelun estelaskentamenettelyssä on muutakin moitittavaa: se on tulokseen nähden tarpeettoman monimutkainen ja sen keinotekoiset etaisyysvalintaehdot ovat todellisuudenvastaisia. Tieliikennemelun estekorjauslaskentaa pitäisi siis tarkistaa. Tässä tarkastelluista laskentamenetelmistä sopivimmalta näyttäisi Maekawan laajaan kokeelliseen estemittausaineistoon sovitettu analyyttinen lausekesarja, kunhan siihen lisättäisiin sopiva maastokorjaus, esimerkiksi 3 dB. Estekorjauksen mahdollinen tarkistaminen edellyttää jatkotutkimuksia.
Translated title of the contributionNoise barrier correction in the joint-nordic traffic noise estimation model
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages25
ISBN (Print)951-38-4359-9
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1465
ISSN1235-0605

Keywords

  • traffic noise
  • vehicular traffic
  • roads
  • vehicles
  • automobiles
  • acoustic measurement
  • utilization
  • models
  • comparison
  • calculations
  • environmental engineering
  • noise (sound)
  • correction
  • estimating
  • estimates
  • methods
  • attenuation
  • geometry
  • equations
  • road traffic

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Noise barrier correction in the joint-nordic traffic noise estimation model'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this