@book{12d068dde1a448c69792ad0c02a5c6a2,
title = "Tieliikennetiedotus: Esiselvitys",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} esiselvityksess{\"a} kuvataan, mink{\"a}laista tieliikenteen tiedotustoiminta nykyisell{\"a}{\"a}n on, mit{\"a} tiedet{\"a}{\"a}n toiminnan vaikuttavuudesta ja hy{\"o}dyllisyydest{\"a} ja miten tiedotusta pit{\"a}isi kehitt{\"a}{\"a}. Tiedonkeruumenetelmin{\"a} olivat kirjallisuushaut ja henkil{\"o}haastattelut. Selvityksen tuloksena on tiivis kuvaus tieliikenteen tiedottamisen toimijoista ja teht{\"a}vist{\"a}, teoreettinen kehikko tiedotuspalvelujen j{\"a}sent{\"a}miseksi, alustavia tietoja tiedotuksen vaikuttavuudesta sek{\"a} liikennetiedotuksen tutkimus- ja kehitt{\"a}misehdotuksia. Ty{\"o}ss{\"a} on kolme osiota. Ensimm{\"a}isess{\"a} osiossa tarkasteltiin tiedotuspalveluja kuljettajak{\"a}ytt{\"a}ytymisen n{\"a}k{\"o}kulmasta. J{\"a}sennys perustui kuljettajan toiminnan ja tietotarpeiden analysointiin sek{\"a} uuden palvelutarjonnan tarkasteluun toiminnan eri p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekotasoilla. Analyysin perusteella kehitysty{\"o}t{\"a} pit{\"a}isi kohdistaa strategisen tason p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoa tukeviin tiedotuspalveluihin. Toinen osio sis{\"a}lt{\"a}{\"a} alueen toimijoiden kuvauksen ja toimijoiden haastattelujen tulokset. Tuloksissa kuvataan, miten tiedotus edist{\"a}{\"a} liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Kolmannessa osiossa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n tiedotuksen vaikuttavuutta. Koska vaikuttavuudesta ei ole paljoakaan empiirist{\"a} tietoa, arvioitiin teoreettisesti, miss{\"a} m{\"a}{\"a}rin tehokas ajantasainen s{\"a}{\"a}- ja kelitiedotus voisi pienent{\"a}{\"a} onnettomuuskustannuksia sek{\"a} h{\"a}iri{\"o}tiedotus aikakustannuksia. Oletuksella, ett{\"a} 70 % kuljettajista saa paikkaan kohdistetun tiedon ongelmasta oikeaan aikaan esim. ajoneuvop{\"a}{\"a}tteell{\"a}, kelitiedottamisen vuotuiseksi hy{\"o}dyksi arvioitiin 5,8 milj. euroa ja h{\"a}iri{\"o}tiedottamisen 1,2 milj. euroa. Nelj{\"a}n kuljetusyrityksen haastattelussa tarkasteltiin yritysten toimintaa ja mahdollisuuksia hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} tulevaisuuden palveluja. Yritykset nimesiv{\"a}t useita hy{\"o}tyj{\"a} liikenteen turvallisuuden ja toimitust{\"a}sm{\"a}llisyyden parantamiseksi. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksiss{\"a} korostetaan tiedotuksen merkityst{\"a} osana muita toimenpiteit{\"a}. Tiedotus kehittyy ja monipuolistuu. T{\"a}sm{\"a}lliset tilanteeseen ja paikkaan kohdistetut viestit kuljettajille tukevat muita toimenpiteit{\"a}. T{\"a}llaisella tiedotuksella arvioidaan saavutettavan merkitt{\"a}vi{\"a} hy{\"o}tyj{\"a}. Ajantasainen liikenteen joukkotiedotus voi olla merkitt{\"a}v{\"a} keino tieviranomaiselle kuuluvassa liikenteen ohjauksessa. Edellytyksen{\"a} ovat mm. seurantaj{\"a}rjestelmien ja palvelujen kehitt{\"a}minen sek{\"a} p{\"a}{\"a}telaitteet. Yhteisty{\"o} eri toimijoiden v{\"a}lill{\"a} tulee entist{\"a}kin t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}ksi. K{\"a}ytt{\"a}jien tarpeet erityisesti suhteessa liikenneturvallisuuteen on otettava huomioon palveluja kehitett{\"a}ess{\"a}. Liikennepoliittisten tavoitteiden toteutuminen edellytt{\"a}{\"a} ajantasaisen liikennetiedotuksen j{\"a}rjest{\"a}mist{\"a}.",
keywords = "road traffic, traffic information, transport telematics",
author = "Pirkko R{\"a}m{\"a} and Juuso Kummala and Anna Schirokoff and Harri Hiljanen",
year = "2003",
language = "Finnish",
isbn = "951-723-882-7",
series = "FITS-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "21/2003",
address = "Finland",
}