Tieliikenneturvallisuusindikaattoritietojen kerääminen – Baseline-tutkimushanke

    Research output: Book/ReportReport

    552 Downloads (Pure)

    Abstract

    Tässä raportissa kuvattu työ tehtiin osana Euroopan komission osittain rahoittamaa Baseline-tutkimushanketta, jossa kerättiin liikenneturvallisuusindikaattoritietoja hankkeessa mukana olevista 19 Euroopan unionin jäsenmaasta. Tavoitteena oli kehittää ja harmonisoida liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenneturvallisuustilanteen seuraamiseksi tarvittavan tärkeän taustatiedon keräämistä.

    Baseline-hankkeessa koottiin tietoa kahdeksasta liikenneturvallisuusindikaattorista, jotka ovat yhtenevät Euroopan komission määrittämien liikenneturvallisuusindikaattoreiden kanssa (Euroopan komission, 2020): 1) Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus, 2) Turvavyötä tai lastenistuinta oikein käyttävien ajoneuvon matkustajien osuus, 3) Kypärää käyttävien polku-pyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden osuus, 4) Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa, 5) Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana, 6) Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus, 7) Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus, ja 8) Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa.

    Suomen osalta hankkeessa kerättiin ja tuotettiin indikaattoritiedot kuudesta indikaattorista:
    1.Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus (2021): 43,6 % (kaikki tiet)
    2.Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa; viimeisen 30 pv aikana (2022): 96,1 %
    3.Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana (2021): 98,2 % (kaikki tiet)
    4.Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus (2020): 85,2 % (5 tähteä), 90,4 % (4 tähteä)
    5.Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus
    a.tieosilla, joilla onnettomuuskustannukset ajokilometriä kohti ovat pienemmät kuin mitä ne ovat puolella kyseisen tieluokan tiepituudesta (2016–2020): 76,8 % (kaikki tiet)
    b.maaseudulla nopeusrajoitus on enintään 70 km/h, taajamassa nopeusrajoitus on enintään 40 km/h tai ajosuunnat on eroteltu toisistaan (2016–2020): 45,0 % (kaikki tiet)
    6.Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa, 95. prosenttipiste (2020): 25,53 min (kaikki tiet)
    Original languageEnglish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages56
    Publication statusPublished - 8 Sept 2022
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Research Report
    NumberVTT-R-00710-22

    Keywords

    • tieliikenne
    • liikenneturvallisuus
    • indikaattori
    • nopeus
    • alkoholi
    • tarkkaamattomuus
    • ajoneuvokanta
    • infrastruktuuri
    • ensivaste

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Tieliikenneturvallisuusindikaattoritietojen kerääminen – Baseline-tutkimushanke'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this