Abstract
Tässä raportissa kuvattu työ tehtiin osana Euroopan komission osittain rahoittamaa Baseline-tutkimushanketta, jossa kerättiin liikenneturvallisuusindikaattoritietoja hankkeessa mukana olevista 19 Euroopan unionin jäsenmaasta. Tavoitteena oli kehittää ja harmonisoida liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenneturvallisuustilanteen seuraamiseksi tarvittavan tärkeän taustatiedon keräämistä.
Baseline-hankkeessa koottiin tietoa kahdeksasta liikenneturvallisuusindikaattorista, jotka ovat yhtenevät Euroopan komission määrittämien liikenneturvallisuusindikaattoreiden kanssa (Euroopan komission, 2020): 1) Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus, 2) Turvavyötä tai lastenistuinta oikein käyttävien ajoneuvon matkustajien osuus, 3) Kypärää käyttävien polku-pyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden osuus, 4) Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa, 5) Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana, 6) Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus, 7) Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus, ja 8) Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa.
Suomen osalta hankkeessa kerättiin ja tuotettiin indikaattoritiedot kuudesta indikaattorista:
1.Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus (2021): 43,6 % (kaikki tiet)
2.Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa; viimeisen 30 pv aikana (2022): 96,1 %
3.Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana (2021): 98,2 % (kaikki tiet)
4.Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus (2020): 85,2 % (5 tähteä), 90,4 % (4 tähteä)
5.Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus
a.tieosilla, joilla onnettomuuskustannukset ajokilometriä kohti ovat pienemmät kuin mitä ne ovat puolella kyseisen tieluokan tiepituudesta (2016–2020): 76,8 % (kaikki tiet)
b.maaseudulla nopeusrajoitus on enintään 70 km/h, taajamassa nopeusrajoitus on enintään 40 km/h tai ajosuunnat on eroteltu toisistaan (2016–2020): 45,0 % (kaikki tiet)
6.Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa, 95. prosenttipiste (2020): 25,53 min (kaikki tiet)
Baseline-hankkeessa koottiin tietoa kahdeksasta liikenneturvallisuusindikaattorista, jotka ovat yhtenevät Euroopan komission määrittämien liikenneturvallisuusindikaattoreiden kanssa (Euroopan komission, 2020): 1) Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus, 2) Turvavyötä tai lastenistuinta oikein käyttävien ajoneuvon matkustajien osuus, 3) Kypärää käyttävien polku-pyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden osuus, 4) Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa, 5) Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana, 6) Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus, 7) Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus, ja 8) Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa.
Suomen osalta hankkeessa kerättiin ja tuotettiin indikaattoritiedot kuudesta indikaattorista:
1.Nopeusrajoitusta noudattavien autojen osuus (2021): 43,6 % (kaikki tiet)
2.Niiden kuljettajien osuus, joiden veren alkoholipitoisuus on sallituissa rajoissa; viimeisen 30 pv aikana (2022): 96,1 %
3.Niiden kuljettajien osuus, jotka eivät käytä kädessä pidettävää mobiililaitetta ajon aikana (2021): 98,2 % (kaikki tiet)
4.Tietyn EuroNCAP-tähtiluokituksen saavien uusien henkilöautojen osuus (2020): 85,2 % (5 tähteä), 90,4 % (4 tähteä)
5.Tietyn turvallisuusluokituksen teillä ajettujen ajokilometrien osuus
a.tieosilla, joilla onnettomuuskustannukset ajokilometriä kohti ovat pienemmät kuin mitä ne ovat puolella kyseisen tieluokan tiepituudesta (2016–2020): 76,8 % (kaikki tiet)
b.maaseudulla nopeusrajoitus on enintään 70 km/h, taajamassa nopeusrajoitus on enintään 40 km/h tai ajosuunnat on eroteltu toisistaan (2016–2020): 45,0 % (kaikki tiet)
6.Aika hätäpuhelun ja ensimmäisten pelastajien saapumisen välillä henkilövahinko-onnettomuuksissa, 95. prosenttipiste (2020): 25,53 min (kaikki tiet)
Original language | English |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 56 |
Publication status | Published - 8 Sept 2022 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Research Report |
---|---|
Number | VTT-R-00710-22 |
Keywords
- tieliikenne
- liikenneturvallisuus
- indikaattori
- nopeus
- alkoholi
- tarkkaamattomuus
- ajoneuvokanta
- infrastruktuuri
- ensivaste