Abstract
Tutkimuksessa arvioitiin ennalta määrättyjen EU-tason ja kansallisen tason tieliikenteen toimenpiteiden mahdollisia vaikutuksia Helsingin seudun liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Perusskenaarioon (WEM,with existing measures) ja politiikkaskenaarioon (WAM, with additional measures) kuului fossiilisten polttoaineiden korvaamisen, ajoneuvokannan uudistamisen sekä tieliikenteen tehostamisen toimenpiteitä. Arviointimenetelmässä huomioitiin muuttuva ajoneuvokanta, ajoneuvojen käyttövoimat sekä liikenteen kokonaissuorite kohdistettuna Helsingin seudulle. Työssä hyödynnettiin VTT:n ELIISA-skenaariomallia. Arvio tehtiin vuosille 2022–2040. WEM-skenaariossa ensirekisteröityjen henkilö- ja pakettiautojen CO2-raja-arvoilla on merkittävin vaikutus kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen vuoteen 2040 (arvioitu muutos -266 tuhatta tonnia CO2ekv.). Suuri vaikutus on myös biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattamisella (biopolttoaineen jakeluun vaikuttavien toimenpiteiden arvioitu nettovaikutus vuonna 2040 -47 tuhatta tonnia CO2ekv.). Ajallisesti biojakelun merkitys on suurin lähivuosina (arvioitu nettovaikutus -131 tuhatta tonnia vuonna 2024), kun taas CO2-raja-arvojen vaikutus on merkittävä vasta vuodesta 2030 eteenpäin. WAM-skenaariossa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kasvattamisella on suurin vaikutus vuoteen 2040 mennessä (arvioitu muutos -456 tuhatta tonnia CO2ekv.) Seuraavaksi suurin vaikutus on kuorma-autojen CO2-rajaarvoilla (muutos -41 tuhatta tonnia CO2ekv.). WAM-skenaariossa eniten vaikutuksia saavutetaan fossiilisten polttoaineiden korvaamisella. Ajosuoritteen muutoksiin tähtäävien toimenpiteiden, kuten Etätyö ja MaaS, päästövähennysvaikutukset olivat suhteellisen pieniä käytetyin oletuksin. Hankinta- ja konversiotukien vaikutus kokonaisuudessa on pieni. Vaikutusarviotarkastelujen perusteella suurimmat muutokset seuraavat biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentamisesta sekä CO2-raja-arvojen tiukentumisesta. Kokonaisuudessaan WEM-skenaarion mukaisista toimenpiteistä johtuvan päästövähenemän (CO2-ekvivalenttia) arvioidaan olevan 59 % vuoden 2005 Helsinginseudun alueen päästötasosta, ja WAM-lisätoimenpiteiden myötä 82 %. Tarkastelussa mukana olleiden liikennejärjestelmän tehostamiseen tähtäävien toimenpiteiden vaikutukset näyttäisivät jäävän verrattain pieniksi. Vaikutusarvioihin liittyy useita epävarmuuksia, mitkä on hyvä huomioida tulosten tulkinnassa.
Translated title of the contribution | Impact assessment of the reduction of greenhouse gas emissions through road transport measures in Helsinki region |
---|---|
Original language | Finnish |
Commissioning body | Finnish Transport and Communications Agency Traficom |
Number of pages | 25 |
ISBN (Electronic) | 978-952-253-362-3 |
Publication status | Published - 24 Mar 2023 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Keywords
- greenhouse gas emissions
- scenario
- transport measures
- road transport
- helsinki region