Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa

Juha Luoma, Anne Silla

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tavoitteena oli selvittää tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelua Liikennevirastossa. Järjestelmän tulee kattaa Liikenneviraston toimialueella olevat liikenneturvallisuusongelmat ja ottaa huomioon kansainvälinen standardiluonnos ISO/DIS 39001 (Road traffic safety management systems - Requirements with guidance for use), muut liikennemuodot ja liikenneturvallisuusvision mukaisesti liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten torjunta. Esiselvityksessä pyrittiin linjaamaan tärkeimmät lähtökohdat ja se, miten jatkossa edetään. Keskeisiä reunaehtoja olivat johtamisjärjestelmän vaikuttavuus ja liiallisen kuormittavuuden välttäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin standardiluonnoksen keskeisiä sisältöjä ja tieliikenteen turvallisuuden hallintaan vaikuttavia tekijöitä Liikennevirastossa. Koska Ruotsin liikennevirastossa (Trafikverket) on jo alettu ottaa käyttöön tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmää, käytiin lyhyesti läpi myös Trafikverketin kokemuksia järjestelmän käyttöönotosta. Lopuksi esitettiin ehdotus tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdiksi. Niitä arvioitiin Liikennevirastossa pidetyssä työpajassa, jonka tulokset myös raportoitiin. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdaksi ehdotettiin keskittymistä ns. suorituskykytekijöihin. Niitä ovat mitattavat tekijät, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja joihin organisaatio pystyy vaikuttamaan ja joilla organisaatio voi määrittää liikenneturvallisuusvaikutuksia. Suorituskykytekijät voivat olla kolmea perustyyppiä, joiden lisäksi organisaatio voi kehittää myös muita tekijöitä: (1) altistustekijät (liikennemäärä tai suorite), (2) lopulliset tulostekijät (kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukumäärät) ja (3) välilliset tulostekijät (esim. tieverkon turvallisuuden suunnittelu ja käyttö). Lisäksi toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä vaatii jo alkuvaiheessa johdon sitoutumisen ja ns. tukitoiminnat on kytkettävä mukaan. Näitä ovat koordinointi, resurssit, osaaminen, tietoisuus sekä viestintä ja edistäminen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages44
ISBN (Electronic)978-951-38-7879-5
ISBN (Print)978-951-38-7878-8
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.52
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • road safety
  • management
  • Finnish Transport Agency

Cite this

Luoma, J., & Silla, A. (2012). Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 52
Luoma, Juha ; Silla, Anne. / Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 44 p. (VTT Technology; No. 52).
@book{c6a4a8ec16d8453788f71d19af227c58,
title = "Tieliikenteen turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n valmistelu Liikennevirastossa",
abstract = "Tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} tieliikenteen turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n valmistelua Liikennevirastossa. J{\"a}rjestelm{\"a}n tulee kattaa Liikenneviraston toimialueella olevat liikenneturvallisuusongelmat ja ottaa huomioon kansainv{\"a}linen standardiluonnos ISO/DIS 39001 (Road traffic safety management systems - Requirements with guidance for use), muut liikennemuodot ja liikenneturvallisuusvision mukaisesti liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten torjunta. Esiselvityksess{\"a} pyrittiin linjaamaan t{\"a}rkeimm{\"a}t l{\"a}ht{\"o}kohdat ja se, miten jatkossa edet{\"a}{\"a}n. Keskeisi{\"a} reunaehtoja olivat johtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n vaikuttavuus ja liiallisen kuormittavuuden v{\"a}ltt{\"a}minen. Tutkimuksessa tarkasteltiin standardiluonnoksen keskeisi{\"a} sis{\"a}lt{\"o}j{\"a} ja tieliikenteen turvallisuuden hallintaan vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} Liikennevirastossa. Koska Ruotsin liikennevirastossa (Trafikverket) on jo alettu ottaa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n tieliikenteen turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}, k{\"a}ytiin lyhyesti l{\"a}pi my{\"o}s Trafikverketin kokemuksia j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notosta. Lopuksi esitettiin ehdotus tieliikenteen turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n l{\"a}ht{\"o}kohdiksi. Niit{\"a} arvioitiin Liikennevirastossa pidetyss{\"a} ty{\"o}pajassa, jonka tulokset my{\"o}s raportoitiin. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n l{\"a}ht{\"o}kohdaksi ehdotettiin keskittymist{\"a} ns. suorituskykytekij{\"o}ihin. Niit{\"a} ovat mitattavat tekij{\"a}t, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja joihin organisaatio pystyy vaikuttamaan ja joilla organisaatio voi m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} liikenneturvallisuusvaikutuksia. Suorituskykytekij{\"a}t voivat olla kolmea perustyyppi{\"a}, joiden lis{\"a}ksi organisaatio voi kehitt{\"a}{\"a} my{\"o}s muita tekij{\"o}it{\"a}: (1) altistustekij{\"a}t (liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} tai suorite), (2) lopulliset tulostekij{\"a}t (kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukum{\"a}{\"a}r{\"a}t) ja (3) v{\"a}lilliset tulostekij{\"a}t (esim. tieverkon turvallisuuden suunnittelu ja k{\"a}ytt{\"o}). Lis{\"a}ksi toimiva turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a} vaatii jo alkuvaiheessa johdon sitoutumisen ja ns. tukitoiminnat on kytkett{\"a}v{\"a} mukaan. N{\"a}it{\"a} ovat koordinointi, resurssit, osaaminen, tietoisuus sek{\"a} viestint{\"a} ja edist{\"a}minen.",
keywords = "road safety, management, Finnish Transport Agency",
author = "Juha Luoma and Anne Silla",
year = "2012",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7878-8",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "52",
address = "Finland",

}

Luoma, J & Silla, A 2012, Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa. VTT Technology, no. 52, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa. / Luoma, Juha; Silla, Anne.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 44 p. (VTT Technology; No. 52).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa

AU - Luoma, Juha

AU - Silla, Anne

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Tavoitteena oli selvittää tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelua Liikennevirastossa. Järjestelmän tulee kattaa Liikenneviraston toimialueella olevat liikenneturvallisuusongelmat ja ottaa huomioon kansainvälinen standardiluonnos ISO/DIS 39001 (Road traffic safety management systems - Requirements with guidance for use), muut liikennemuodot ja liikenneturvallisuusvision mukaisesti liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten torjunta. Esiselvityksessä pyrittiin linjaamaan tärkeimmät lähtökohdat ja se, miten jatkossa edetään. Keskeisiä reunaehtoja olivat johtamisjärjestelmän vaikuttavuus ja liiallisen kuormittavuuden välttäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin standardiluonnoksen keskeisiä sisältöjä ja tieliikenteen turvallisuuden hallintaan vaikuttavia tekijöitä Liikennevirastossa. Koska Ruotsin liikennevirastossa (Trafikverket) on jo alettu ottaa käyttöön tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmää, käytiin lyhyesti läpi myös Trafikverketin kokemuksia järjestelmän käyttöönotosta. Lopuksi esitettiin ehdotus tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdiksi. Niitä arvioitiin Liikennevirastossa pidetyssä työpajassa, jonka tulokset myös raportoitiin. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdaksi ehdotettiin keskittymistä ns. suorituskykytekijöihin. Niitä ovat mitattavat tekijät, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja joihin organisaatio pystyy vaikuttamaan ja joilla organisaatio voi määrittää liikenneturvallisuusvaikutuksia. Suorituskykytekijät voivat olla kolmea perustyyppiä, joiden lisäksi organisaatio voi kehittää myös muita tekijöitä: (1) altistustekijät (liikennemäärä tai suorite), (2) lopulliset tulostekijät (kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukumäärät) ja (3) välilliset tulostekijät (esim. tieverkon turvallisuuden suunnittelu ja käyttö). Lisäksi toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä vaatii jo alkuvaiheessa johdon sitoutumisen ja ns. tukitoiminnat on kytkettävä mukaan. Näitä ovat koordinointi, resurssit, osaaminen, tietoisuus sekä viestintä ja edistäminen.

AB - Tavoitteena oli selvittää tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelua Liikennevirastossa. Järjestelmän tulee kattaa Liikenneviraston toimialueella olevat liikenneturvallisuusongelmat ja ottaa huomioon kansainvälinen standardiluonnos ISO/DIS 39001 (Road traffic safety management systems - Requirements with guidance for use), muut liikennemuodot ja liikenneturvallisuusvision mukaisesti liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten torjunta. Esiselvityksessä pyrittiin linjaamaan tärkeimmät lähtökohdat ja se, miten jatkossa edetään. Keskeisiä reunaehtoja olivat johtamisjärjestelmän vaikuttavuus ja liiallisen kuormittavuuden välttäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin standardiluonnoksen keskeisiä sisältöjä ja tieliikenteen turvallisuuden hallintaan vaikuttavia tekijöitä Liikennevirastossa. Koska Ruotsin liikennevirastossa (Trafikverket) on jo alettu ottaa käyttöön tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmää, käytiin lyhyesti läpi myös Trafikverketin kokemuksia järjestelmän käyttöönotosta. Lopuksi esitettiin ehdotus tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdiksi. Niitä arvioitiin Liikennevirastossa pidetyssä työpajassa, jonka tulokset myös raportoitiin. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdaksi ehdotettiin keskittymistä ns. suorituskykytekijöihin. Niitä ovat mitattavat tekijät, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja joihin organisaatio pystyy vaikuttamaan ja joilla organisaatio voi määrittää liikenneturvallisuusvaikutuksia. Suorituskykytekijät voivat olla kolmea perustyyppiä, joiden lisäksi organisaatio voi kehittää myös muita tekijöitä: (1) altistustekijät (liikennemäärä tai suorite), (2) lopulliset tulostekijät (kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukumäärät) ja (3) välilliset tulostekijät (esim. tieverkon turvallisuuden suunnittelu ja käyttö). Lisäksi toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä vaatii jo alkuvaiheessa johdon sitoutumisen ja ns. tukitoiminnat on kytkettävä mukaan. Näitä ovat koordinointi, resurssit, osaaminen, tietoisuus sekä viestintä ja edistäminen.

KW - road safety

KW - management

KW - Finnish Transport Agency

M3 - Report

SN - 978-951-38-7878-8

T3 - VTT Technology

BT - Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Luoma J, Silla A. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 44 p. (VTT Technology; No. 52).