Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelu Liikennevirastossa

Juha Luoma, Anne Silla

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tavoitteena oli selvittää tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän valmistelua Liikennevirastossa. Järjestelmän tulee kattaa Liikenneviraston toimialueella olevat liikenneturvallisuusongelmat ja ottaa huomioon kansainvälinen standardiluonnos ISO/DIS 39001 (Road traffic safety management systems - Requirements with guidance for use), muut liikennemuodot ja liikenneturvallisuusvision mukaisesti liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten torjunta. Esiselvityksessä pyrittiin linjaamaan tärkeimmät lähtökohdat ja se, miten jatkossa edetään. Keskeisiä reunaehtoja olivat johtamisjärjestelmän vaikuttavuus ja liiallisen kuormittavuuden välttäminen. Tutkimuksessa tarkasteltiin standardiluonnoksen keskeisiä sisältöjä ja tieliikenteen turvallisuuden hallintaan vaikuttavia tekijöitä Liikennevirastossa. Koska Ruotsin liikennevirastossa (Trafikverket) on jo alettu ottaa käyttöön tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmää, käytiin lyhyesti läpi myös Trafikverketin kokemuksia järjestelmän käyttöönotosta. Lopuksi esitettiin ehdotus tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdiksi. Niitä arvioitiin Liikennevirastossa pidetyssä työpajassa, jonka tulokset myös raportoitiin. Tieliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmän lähtökohdaksi ehdotettiin keskittymistä ns. suorituskykytekijöihin. Niitä ovat mitattavat tekijät, jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja joihin organisaatio pystyy vaikuttamaan ja joilla organisaatio voi määrittää liikenneturvallisuusvaikutuksia. Suorituskykytekijät voivat olla kolmea perustyyppiä, joiden lisäksi organisaatio voi kehittää myös muita tekijöitä: (1) altistustekijät (liikennemäärä tai suorite), (2) lopulliset tulostekijät (kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukumäärät) ja (3) välilliset tulostekijät (esim. tieverkon turvallisuuden suunnittelu ja käyttö). Lisäksi toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä vaatii jo alkuvaiheessa johdon sitoutumisen ja ns. tukitoiminnat on kytkettävä mukaan. Näitä ovat koordinointi, resurssit, osaaminen, tietoisuus sekä viestintä ja edistäminen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages44
    ISBN (Electronic)978-951-38-7879-5
    ISBN (Print)978-951-38-7878-8
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number52
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • road safety
    • management
    • Finnish Transport Agency

    Cite this