@book{033cec75bfb64355963d58bb01ef2815,
title = "Tieliikenteen ymp{\"a}rist{\"o}vaikutus rakentamattoman kiinteist{\"o}n arvoon",
abstract = "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} tien l{\"a}hell{\"a} olevan kiinteist{\"o}n arvon aleneminen, joka johtuu tieliikenteest{\"a} aiheutuvista immissioista. Haittojen todettiin vaikuttavan vain asumisk{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleviin kiinteist{\"o}ihin. Tutkimuksen kohteiksi valittiin rakentamattomat tontit ja rakennuspaikat asema- tai rakennuskaava-alueilla. Rakennetut kiinteist{\"o}t rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, koska tutkimuksen puitteissa ei ollut mahdollista selvitt{\"a}{\"a} rakennetun kiinteist{\"o}n kauppa-arvoa. Eri immissioista keskityttiin melun vaikutuksen selvitt{\"a}miseen, koska muita haittoja ei voitu m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} kiinteist{\"o}kohtaisesti ja koske melu kuvaa liikenteest{\"a} aiheutuvia ymp{\"a}rist{\"o}haittoja yleens{\"a}. Tutkimusmenetelm{\"a}ksi valittiin empiirinen kauppa -arvomenetelm{\"a} ja sen sovellutuksena k{\"a}ytettiin ekonometrisi{\"a} monimuuttujaisia regressio- ja kovarianssimalleja. Tutkimusalueet etsittiin paikkatietoj{\"a}rjestelm{\"a}n avulla. Kaikki kiinteist{\"o}jen kaupat sek{\"a} yleiset tiet yhdistettiin koko Suomen kattavaksi digitaaliseksi kartaksi. Siit{\"a} pystyttiin etsim{\"a}{\"a}n kaikki meluisten teiden varsialueet, joilla oli tehty runsaasti kauppoja. Tien ymp{\"a}rist{\"o}n melutaso m{\"a}{\"a}ritettiin laskennallisesti melumallin avulla. Lopullisia tutkimusalueita l{\"o}ytyi nelj{\"a}: Espoossa osa L{\"a}nsiv{\"a}yl{\"a}n vartta sek{\"a} Helsingiss{\"a}, Vantaalla ja Tuusulassa osa Tuusulantien vartta. N{\"a}ilt{\"a} alueilta saadut l{\"a}ht{\"o}aineistot yhdistettiin ja muodostettiin kovarianssimalli kuvaamaan hinnanmuodostusta n{\"a}iss{\"a} kaupoissa. Residuaalitarkastelun perusteella todettiin, ett{\"a} melun (liikenteen ymp{\"a}rist{\"o}haittojen) arvoa alentava vaikutus alkaa (haittakynnys), kun melu ylitt{\"a}{\"a} 55 dBA. Melun arvoa alentavan vaikutuksen suuruu deksi saatiin 16,4 prosenttia, kun melu kasvaa 55 dBA:sta 66 dBA:iin. Tulos oli samansuuntainen ja jonkin verran suurempi kuin aikaisempien vastaavien tutkimuksien tulokset. Saatu tulos on luotettava ja k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen, kun arvioitava kohde sijaitsee p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Tulosten k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuus pienenee, kun siirryt{\"a}{\"a}n l{\"a}hemm{\"a}s maaseudun olosuhteita.",
keywords = "real estate, real property, value, roads, streets, highways, traffic, vehicular traffic, traffic noise, road traffic",
author = "Jyrki Halomo",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4168-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1355",
address = "Finland",
}